Fałszywe sklepy podrabiają opinie klientów. Jak się przed nimi chronić?

Fałszywe sklepy podrabiają opinie klientów. Jak się przed nimi chronić?25.04.2017 14:00
Źródło zdjęć: © Fotolia

Internetowy sklep ma bardzo korzystne oferty. Na wszelki wypadek sprawdzasz, jakie opinie wystawili mu użytkownicy. Po krótkim wywiadzie stwierdzasz, że same pozytywne. Uspokajasz się, przelewasz pieniądze i… padasz ofiarą oszustwa. Jak to się stało?

Serwis zaufanatrzeciastrona.pl opisał fałszywy sklep mediatos.pl. Na całe szczęście witryna została już “zdjęta”, nikt na przekręt się więcej nie nabierze. Ale ten przykład dobrze pokazuje, na co trzeba uważać, jeśli robimy zakupy w internecie. Tym bardziej że kolejny nieprawdziwy sklep znowu może pojawić się w sieci.

Wspomniany fałszywy sklep kusił atrakcyjnymi cenami. Nie były one szokująco niskie, by nie wzbudzić podejrzeń, jednak i tak niższe niż standardowe. Oszuści doskonale wiedzieli, że to nie wystarczy, by potencjalny klient przelał pieniądze. Czym go więc kupili?

Podrobionymi opiniami.

Wpisując nazwę w sklepu w Google, mogliśmy natknąć się na podrobione strony, przypominające takie portale jak Opineo czy Wykop.pl. Sęk w tym, że choć wygląd był niemalże identyczny, to adresy były już inne - np. OPLNEO czy wykop-fora.pl.

Źródło zdjęć: © zaufanatrzeciastrona.pl
Źródło zdjęć: © zaufanatrzeciastrona.pl

Jeśli ktoś nie zwrócił uwagę na nazwy stron, a skupił się na samych pozytywnych opiniach, to zapewne połknął haczyk. Jak łatwo się domyślić, na podrobionych portalach komentarze były w zdecydowanej większości pozytywne. Nie zabrakło jednak jednego negatywnego, by uwiarygodnić przekręt.

Jak oszuści zarabiali? Choć fałszywy sklep oferował możliwość zapłaty za pomocą „szybkich płatności”, to w praktyce żadna tego typu opcja nie działała. Trzeba było więc zrobić tradycyjny przelew.

I tu niektórym powinna zapalić się ostrzegawcza lampka - jeżeli sklepy oferują inne metody płatności niż przelew, to te po prostu muszą działać. Jeśli coś jest nie tak, to powinno to zwrócić naszą uwagę.

Inną rzeczą, która zdradziła fałszerzy, był podrobiony regulamin. Pochodził z innego internetowego sklepu, ale jak zauważył portal Zaufana Trzecia Strona, zabrakło w nim załączników, na które się powoływał.

Niestety cyberprzestępcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że nikt takich szczegółów nie sprawdza. Potencjalne ofiary próbują upewnić się, że sklep ma dobre oceny, ale też nie zwracają uwagi na tak podstawowe rzeczy, jak adres witryny z ocenami. Chwila nieuwagi może nas słono kosztować.

Jak więc się bronić? Jeśli nie znamy sklepu, w którym chcemy zrobić zakupy, trzeba dokładnie go prześwietlić. Sprawdzić, czy nazwa strony, na której znajdują się pozytywne komentarze, nie jest podrobiona. Dodatkowo powinniśmy znaleźć informacje na temat właściciela sklepu i dokładnie przeczytać regulamin oraz załączniki, na które się powołuje.

A co, jeśli już po przelewie zorientowaliśmy się, że mogliśmy paść ofiarą oszustwa? Niekiedy bank może cofnąć wpłatę - trzeba zadzwonić na infolinię. A przede wszystkim jak najszybciej złożyć zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa: na najbliższym komisariacie lub w prokuraturze.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.