Facebook, Twitter i e-mail są silniejszą pokusą niż papierosy i alkohol

Facebook, Twitter i e-mail są silniejszą pokusą niż papierosy i alkohol06.02.2012 11:53
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Badanie przeprowadzone na ponad 200 osobach wskazuje, że nawet jeśli to pragnienie snu czy seksu jest wśród osób dorosłych najsilniejsze, to właśnie pokusie pracy i korzystania z internetowych narzędzi komunikacji najtrudniej się oprzeć.

Próbujesz poskromić pokusę wieczornego, ciągłego twittowania czy sprawdzania swojej służbowej skrzynki mailowej? Mamy dla Ciebie złą wiadomość –. według badań prowadzonych nad pragnieniami i ich kontrolą w codziennym życiu, ochota na pracowanie i rozrywkę często przeważa nad wysiłkami samokontroli.

- Współczesne życie jest mieszanką pragnień poddanych ciągłym wzajemnym konfliktom, a te często trudno jest opanować, mówi prof. Wilhelm Hofmann z Chicago Booth School of Business i autor badania „Desires and Cravings: Food, Money, Status, Sex”, które pojawi się w magazynie Psychological Science.

Nie tak prosto jest stwierdzić, jak najłatwiej oprzeć się pokusom

W przeprowadzonym badaniu, 20. osób nosiło przy sobie specjalne urządzenia, które zapisały 7827 informacji na temat ich codziennych pragnień. Najsilniejsze okazały się pragnienie snu i seksu, najtrudniej jednak było oprzeć się potrzebie kontaktu przez internet i i pracy.

I nawet jeśli nikotyna i alkohol są uznawane za uzależniające, pragniemy ich według badania najmniej. Zaskakujące dla naukowców było także, że sen i przyjemności są pragnieniami najbardziej problematycznymi –. jak wyjaśnia Hofmann, powodują one „stałe napięcie między naturalnymi skłonnościami do odpoczynku i dużą ilością obowiązków’”.

Osłabiona siła woli

Ponadto, badania potwierdziły wcześniejsze analizy mówiące, że im częściej musimy oprzeć się jakiejś pokusie, tym mniej jesteśmy zdolni do powtórzenia podobnego wysiłku w przyszłości. - Dlatego też w ciągu dnia, nasza siła woli słabnie, a próby samokontroli są mniej efektywne, mówi Hofmann, który wraz z Royem Baumeisterem z Florida State University i Kathleen Vohs z University of Minnesota opracował artykuł.

Rezultaty osłabienia siły woli wyjaśniają także, dlaczego tak wiele osób ma trudności z oparciem się niezdrowemu jedzeniu –. im bardziej sobie go odmawiają, tym silniej go pragną.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.