Facebook strzelił sobie w stopę - blokuje konkurencję

Facebook strzelił sobie w stopę - blokuje konkurencję09.11.2015 10:46

Słyszeliście kiedyś o sieci społecznościowej Tsu.co? Zapewne nie, ale teraz usłyszał o niej cały świat. Dzięki temu, że Facebook zaczął ją blokować.

Na początku polecam mały eksperyment: spróbujcie wpisać gdzieś na Facebooku (w tym także na Instagramie i w komunikatorze Messenger) link Tsu.co. Wpisać się da, ale opublikować lub przesłać –. już nie. Pojawia się następujący komunikat, w którym możemy przeczytać "Materiał, który próbujesz udostępnić, zawiera link, który nasze systemy zabezpieczające uznały za niebezpieczny."

Sęk w tym, że Facebook nie tylko zablokował publikację tego linku (samo wpisanie "Tsu" jest już możliwe), ale nawet usunął ponad milion wcześniejszych postów, które ten link zawierały.

Facebook określa odnośniki do stron Tsu.co jako niebezpieczne, a konkretniej –. jako spam. Problem polegać miał na tym, że użytkownicy sieci Tsu.co chętnie promowali swoje posty (wraz z odpowiednimi linkami do nich) na Facebooku, ale w taki sposób, by przekierowywać ruch na strony Tsu.co. Czy podobnie nie czynią miliony blogerów, reklamujących swoje strony na Facebooku?

I tu dochodzimy do drugiej strony medalu –. blogerzy nie są konkurencją dla Facebooka, natomiast Tsu.co już tak. Jest konkurencją mało znaną (przynajmniej do tej pory) szerszemu gronu użytkowników, ale konkurencją niebezpieczną. Dlaczego? Dlatego że, w przeciwieństwie do Facebooka, płaci swoim użytkownikom za wrzucane treści. W przypadku Facebooka wygląda to następująco: wy nam wrzucajcie swoje teksty, zdjęcia, filmy, napędzajcie nam ruch i odsłony, a my w zamian weźmiemy za to 100 procent zysków z reklam. Natomiast Tsu.co zabiera dla siebie 10 procent, 45 procent oddaje twórcy treści, a resztą dzieli się łańcuch znajomych, którzy zaprosili nas do tej sieci. Nic zatem dziwnego, że posiadacze kont na Tsu.co – często naprawdę ciekawi twórcy treści, np. znani fotografowie, artyści, modelki – wolą przekierować ruch z Facebooka na ten mniej znany portal. To im się po prostu opłaca.

Facebook twierdzi, że odblokuje linkowanie do Tsu.co, jeśli zajdzie w tym portalu jedna zmiana: jego użytkownicy nie będą mogli równocześnie publikować tych samych postów na Tsu i na Facebooku. Tsu broni się, że nie jest to zabronione w regulaminie Facebooka, natomiast w żaden sposób nie płaci ono użytkownikom za promowanie treści na Facebooku (takich działań Facebook rzeczywiście zabrania). Uzasadnione jest zatem podejrzenie, że Facebook w sposób radykalny walczy ze swoją konkurencją.

Taki sposób walki może odbić się jednak rykoszetem. Mało kto słyszał do tej pory o Tsu.co, ale teraz media na całym świecie piszą o tym portalu właśnie dlatego, że jest blokowany przez Facebooka. Trudno o lepszą reklamę.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: FCzy warto kupić stację pogodową?/b>

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.