Facebook słucha nas przez cały czas - od dwóch lat

Facebook słucha nas przez cały czas - od dwóch lat01.06.2016 10:49
Źródło zdjęć: © chip.pl

"Facebook wykorzystuje mikrofon w telefonie i słucha nas przez cały czas" – przekonuje cytowany przez serwis natemat profesor Kelli Burns z Uniwersytetu Południowej Florydy. Co ciekawe, przedstawiciele Facebooka otwarcie przyznają, że tak - to prawda.

Nie ma jednak mowy o podsłuchiwaniu prywatnych rozmów. Pracownicy Facebooka zapewniają, że funkcja ta jedynie "nasłuchuje tego, co jest w naszym otoczeniu". Jakby się zastanowić, nasłuchiwanie przez wbudowany w smartfonie mikrofon i niepodsłuchiwanie rozmów trochę się wykluczają. To jakby oglądać film, ale nie zwracać uwagi na fabułę. Tak czy inaczej, funkcja ta ma "ułatwić użytkownikom dodawanie postów". Kelli Burns, która zawodowo zajmuje się komunikacją masową, przekonuje, że Facebook wsłuchuje się w nasze "otoczenie" również w czasie, kiedy smartfon czy aplikacja są nieaktywne.

Przedstawiciele potwierdzają te rewelacje. Usługa została wprowadzona w 201. roku. Działa ona w ten sposób, że kiedy "piszemy o tym, że słuchamy muzyki lub oglądamy film, z dźwięków otoczenia wychwytuje, o jakim utworze chcemy napisać".

Oczywiście informacja wywołała spore poruszenie. W jaki sposób Burns dowiedziała się o tym, że jej smartfon "wsłuchuje się w otoczenie"? Otóż zaczęła dyskutować o pewnych sprawach w pobliżu telefonu. Okazało się, że aplikacja zaczęła jej serwować reklamy, związane z poruszanymi tematami. Burns przyznaje, że nie jest pewna, czy może to wynikać po prostu z faktu, że być może pisała z kimś na dany temat. Jednak stanowisko Facebooka jasno głosi, że aplikacja "słucha". Przedstawiciele twierdzą jednak, że prawdą jest fakt, iż aplikacja wykorzystuje mikrofon i zbiera informacje, ale obie te sprawy rzekomo nie są ze sobą powiązane. Otrzymane dane z mikrofonu nie służą bowiem do wyświetlania reklam, a do wspomnianego ułatwienia dodawania postów.

W komunikacie, jaki otrzymał serwis _ The Independent _, przedstawiciele firmy przekonują, że reklamy są serwowane wyłącznie na podstawie zainteresowań użytkowników i innych demograficznych informacji. W tej chwili usługa działa na terenie Stanów Zjednoczonych, ale wiemy, że testowane w USA nowości zwykle przekraczają ocean i wcześniej czy później docierają do Europy.

Warto zwrócić także uwagę na sprawę dotyczącą używania tzw. "reakcji", czyli nowych przycisków, które obok "Lubię to" pojawiły się pod postami naszych znajomych. Belgijska policja na swojej stronie głównej umieściła kilka tygodni temu komunikat, że używanie ich działa niemal dokładnie tak samo, jak wypełnianie kwestionariusza. Podajemy Facebookowi w ten sposób jeszcze więcej informacji na swój temat. Na tej podstawie algorytm serwisu tworzy nasz profil. Policja w Belgii twierdzi, że "stoi za tym potężny algorytm, który pozwala określić nie tylko, co nam się podoba lub nie, ale także nasz nastrój w danej chwili". Instytucja przestrzega przed klikaniem. Chyba, że nie zależy nam na prywatności.

Biuro Prasowe Facebook przesłało nam swoje oświadczenie, które w niezmienionej formie publikujemy poniżej:

_ Facebook nie wykorzystuje mikrofonu, żeby w jakikolwiek sposób przekazywać dane do celów reklamowych lub do zastosowania w News Feedzie. Firmy są w stanie dostarczać ludziom odpowiednie reklamy w oparciu o ich zainteresowania lub inne dane demograficzne, ale nie poprzez gromadzenie danych audio. _

Sebastian Kupski

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.