Facebook jak cyfrowy wampir. Wysysa energię i koncentrację [Opinia]

Facebook jak cyfrowy wampir. Wysysa energię i koncentrację [Opinia]29.09.2020 15:53
"Propozycja dla Ciebie" to nawet 30 proc. mojego "feedu"
Źródło zdjęć: © Facebook

Ostatnio zauważyłem na Facebooku zdecydowanie więcej postów typu "Propozycje dla Ciebie". Ich cel jest jeden: sprowokować mnie do zmarnowania czasu i gapienia się na bezsensowne filmiki.

Posty opisane, jako "Propozycja dla Ciebie", które wyświetlają się na feedzie użytkownika, są wybierane automatycznie - i nie są to wpisy ze stron przez niego polubionych. Po prostu Facebook wyświetla mi to, co uważa, że może mi się spodobać.


I przyznam, że w tym względzie mu się to udaje, najczęściej widzę kilkuminutowe filmiki z różnymi "satysfakcjonującymi" sekwencjami, powtórki z wydarzeń sportowych czy krótkie skecze ze stand-upów. Nad każdym mógłbym stracić 3-4 minuty - ale nie po to zaglądam na Facebooka.

Czasem już drugi post jest sponsorowany albo proponowany, Źródło zdjęć: © Facebook
Czasem już drugi post jest sponsorowany albo proponowany
Źródło zdjęć: © Facebook

Specjalnie nie śledzę stron z tego typu filmikami, bo wiem, że zabierają mi one czas i tracę przez nie koncentrację, a Facebook jest jednym z moich narzędzi w pracy. Portal jednak jest ode mnie mądrzejszy i lepiej wie, co chcę oglądać. Oczywiście mogę zaznaczyć, że nie chcę oglądać treści od konkretnych stron, ale nie mogę wyłączyć opcji proponowania mi postów zupełnie.

Sytuację pogarsza fakt, ze do wpisów proponowanych dochodzą jeszcze te sponsorowane, czyli po prostu reklamy. W rezultacie nawet 30 procent treści, jakie widzę na swoim Facebooku, to spam, którego nigdy nawet nie miałem zamiaru oglądać i na który świadomie się nie zgadzałem.

To wszystko dzieje się w chwili, gdy Facebook zarzeka się, że zależy mu na budowaniu relacji społecznych i rodzinnych oraz ograniczeniu czasu, jaki użytkownicy spędzają na stronie lub w aplikacji. Nie wierzę w ani jedno słowo takiego zapewnienia, a widząc, co się dzieje na tym portalu, dochodzę do wniosku, że Facebookowi chodzi o dwie rzeczy: uzależnieniu użytkowniku i wciskaniu im reklam.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.