Europejczycy chcą szybkiego internetu w komórkach

Europejczycy chcą szybkiego internetu w komórkach14.08.2013 09:34
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Jak wykazała ostatnia ankieta obejmująca całą UE, Europejczycy coraz bardziej pragną nowych technologii. Choć są oni otwarci na możliwości oferowane przez nowe narzędzia i usługi, co ilustruje liczba nowych abonentów internetowych i osób wykorzystujących internet do połączeń głosowych, nadal myślą dwa razy zanim podniosą słuchawkę lub podłączą się do sieci ze względu na koszty tych usług.

Telefony komórkowe są dziś wszędzie, ale tylko połowa z nich to smartfony. Odsetek zawieranych abonamentów telefonicznych obejmujących dostęp do internetu waha się od 5. proc. w Szwecji, Danii, Zjednoczonym Królestwie, Finlandii, Francji i Holandii do poniżej 35 proc. w Belgii, Grecji, Rumunii, Bułgarii, Portugalii, na Węgrzech i Cyprze. Mniejszy udział smartfonów w rynku jest cechą wielu krajów, w których abonenci komórkowych łączy internetowych ograniczają czas spędzany w internecie ze względu na koszty. Ma to miejsce na Węgrzech (35 proc.), w Portugalii (58 proc.), w Grecji (53 proc.), na Cyprze (52 proc.), w Belgii (47 proc.) i w Rumunii (45 proc.). Niepokój o koszty powoduje obecnie, że ponad połowa obywateli UE ogranicza połączenia ze swoich telefonów komórkowych z numerami krajowymi (55 proc.) i międzynarodowymi (54 proc.). Połączenia krajowe ogranicza ponad 70 proc. mieszkańców Grecji (81 proc.), Portugalii (79 proc.), Irlandii (72 proc.) i Rumunii (71 proc.). Trzy czwarte gospodarstw domowych
dysponuje szerokopasmowym łączem stacjonarnym: 72,5 proc. gospodarstw domowych w UE ma obecnie łącze szerokopasmowe. W 2011 roku odsetek ten wynosił 67,3 proc. (źródło: Eurostat). Liczba ta podskoczyła o 20 punktów procentowych w Rumunii i 16,7 p.p. na Słowacji, zaś we wszystkich państwach członkowskich łącze szerokopasmowe posiada ponad 50 proc. gospodarstw domowych.

Granica między telefonem i internetem szybko się zaciera: z telefonii internetowej (ang. Voice over Internet Protocol) korzysta 3. proc. respodentów, czyli o 7 p.p. więcej niż w 2012 roku. 28 proc. używa internetu do darmowych rozmów z użytkownikami tej samej sieci telefonii internetowej, a 4 proc. korzysta z VoIP, aby wykonywać tańsze połączenia międzynarodowe. Rozmowy przez internet są wyjątkowo popularne w Bułgarii (57 proc.), na Cyprze (55 proc.), w Estonii (54 proc.), na Litwie i na Łotwie (51 proc.). Mniej osób używa VoIP w Portugalii (18 proc.), we Włoszech (26 proc.), w Hiszpanii (28 proc.) i w Grecji (29 proc.), jednak i tam jej popularność rośnie, a wykorzystywanie tej technologii wzrosło o 7 p.p. od 2011 r. Wzrost popularności VoIP idzie w parze ze rozwojem komunikacji szerokopasmowej. Na przykład na Cyprze w 2012 roku w łącze szerokopasmowe wyposażono kolejne 11 proc. gospodarstw domowych, a użycie VoIP wzrosło o 16 punktów procentowych.

„Zagwarantowanie spełniania oczekiwań konsumentów za niewygórowaną cenę jest jednym z celów pakietu Połączony Kontynent, który Komisja przedstawi we wrześniu”. – powiedziała Neelie Kroes, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za agendę cyfrową.

Źródło: Komisja Europejska, SW, WP.PL

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.