Europejczycy boją się cyberprzestępców

Europejczycy boją się cyberprzestępców25.11.2013 09:30
Źródło zdjęć: © Daniel Catt / CC

Użytkownicy internetu w UE są bardzo zaniepokojeni zagrożeniami dla bezpieczeństwa w internecie – jak ujawniono w opublikowanym dziś badaniu Eurobarometru. 76 proc. badanych – więcej niż w podobnym badaniu z 2012 r. – uznaje, że ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępczości wzrosło w ostatnim roku. Już 12 proc. internautów doświadczyło włamania na swoje konto poczty elektronicznej lub profil w portalu społecznościowym.

Choć 7. proc. użytkowników internetu w UE jest przeświadczonych, że potrafią robić zakupy czy korzystać z usług banku przez internet, to rzeczywiście decyduje się na to tylko ok. 50 proc. Tak znaczna dysproporcja wskazuje na negatywny wpływ cyberprzestępczości na cyfrowy jednolity rynek. Dwa najważniejsze obszary obaw co do bezpieczeństwa online dotyczą nieuczciwego wykorzystywania danych osobowych (co wymienia 37 proc. badanych) i bezpieczeństwa płatności internetowych (35 proc.).

– _ Badanie to ujawnia destrukcyjny wpływ cyberprzestępczości na skalę korzystania z internetu – zbyt wiele osób obawia się w pełni wykorzystywać możliwości, jakie daje nam sieć. Szkodzi to zarówno naszej cyfrowej gospodarce, jak i naszej aktywności online. Musimy skuteczniej współpracować w skali europejskiej, wykorzystując działania Europejskiego Centrum ds. Walki z Cyberprzestępczością, aby przeciwdziałać zorganizowanej przestępczości internetowej u samych jej korzeni _ –. powiedziała Cecilia Malmström, komisarz UE do spraw wewnętrznych.

Cieszyć może fakt, że coraz więcej obywateli UE czuje się dobrze poinformowanymi o zagrożeniach cyberprzestępczości (4. proc. w tym roku wobec 38 proc. w 2012 r.). Nie zawsze jednak, jak się zdaje, wyciągają oni z tej wiedzy właściwe praktyczne wnioski. Dla przykładu – mniej niż połowa użytkowników zmieniła w ciągu ostatniego roku którekolwiek ze swoich haseł internetowych (48 proc., a więc nieco więcej niż w 2012 r. – 45 proc.).

W badaniu, w którym uczestniczyło ponad 27 tys. osób ze wszystkich państw członkowskich, wykazano ponadto, że:
- 87 proc. respondentów unika ujawniania w internecie informacji osobistych (nieco mniej niż 89 proc. w 2012 r.);
- większość badanych nadal nie czuje się dobrze poinformowanymi o zagrożeniach cyberprzestępczości (52 proc. w tym roku w porównaniu z 59 proc. w 2012 r.);
- 7 proc. padło ofiarą internetowego oszustwa bankowego lub dotyczącego karty kredytowej;
- znacznie wzrosła liczba osób korzystających z internetu za pomocą smartfona (3. proc., rok temu 24 proc.) bądź tabletu (14 proc., w zeszłym roku 6 proc.).

Źródło: Komisja Europejska / JG, WP.PL

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.