Empatia projektanta

Empatia projektanta16.05.2016 14:25
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany

Odpowiedzialność w projektowaniu i społeczna użyteczność designu – to główne tematy konferencji UX Poland 2016, która już po raz siódmy zgromadziła w Warszawie specjalistów i entuzjastów projektowania doświadczeń z całego świata.

Czy design może zmieniać świat na lepsze? Jak projektować nowe rozwiązania tak, żeby przynosiły nie tylko ekonomiczny dochód, ale i pożytek dla społeczności, do których są skierowane? Na tematy związane z odpowiedzialnym projektowaniem doświadczeń dyskutowało ponad 400 uczestników tegorocznej konferencji UX Poland, nieoficjalnie nazwanej już “najbardziej empatyczną konferencją IT”.

Wydarzenie zorganizowane zostało w warszawskim Centrum Nauki Kopernik przez firmę uselab. Projektanci, przedsiębiorcy i przedstawiciele organizacji pozarządowych wzięli udział w 8 warsztatach i 15 wykładach, poprowadzonych przez topowych specjalistów branży UX i design thinking z całego świata.

_ Każdego roku, organizując konferencję UX Poland proponujemy uczestnikom inny temat przewodni, aby wzbudzić wokół niego szerszą dyskusję. Temat, nad którym postanowiliśmy się pochylić tym razem, to odpowiedzialność w projektowaniu. Widzimy, jak branża UX rozwija się i rośnie w siłę, uznaliśmy, że to dobry moment, aby zatrzymać się na chwilę i zastanowić nad tym, jaka odpowiedzialność spoczywa na nas, jako projektantach. Jaki wpływ na społeczeństwo mają nasza praca oraz produkty i usługi udostępniane przez firmy. _– mówi Hubert Anyżewski, prezes uselab.

Transformacja digitalowa jest faktem. Nasze życie ulega zmianie, chociażby dlatego, że już niemal w ogóle nie rozstajemy się ze smartfonami. Wpływ technologii na ludzi jest dużo większy niż jeszcze kilka lat temu. Designerzy, jako ci, którzy w znacznej mierze przyczyniają się do powstawania nowych produktów i usług, powinni mieć tego świadomość.

_ Jako projektanci jesteśmy odpowiedzialni przed użytkownikami, którzy będą korzystać z przedmiotów, usług i systemów, które zaprojektujemy. Powinniśmy dostarczać im dobrych, kreatywnych i użytecznych rozwiązań, które będą zmieniać ich życie na lepsze, nie tylko doraźnie, ale również w dalszej perspektywie. _– mówi Franco Papeschi, Creative Director Frog Design Shanghai.

_ Z punktu widzenia lean UX, odpowiedzialne projektowanie oznacza rozwiązywanie prawdziwych problemów prawdziwych ludzi w sposób, który będzie stanowić dla nich faktyczną wartość, zamiast projektowania rzeczy, które będą tylko dobrze wyglądać. _– dodaje Jeff Gothelf, autor bestsellera “Lean UX”.

Co ciekawe, odpowiedzialne projektowanie doświadczeń jest wykorzystywane nie tylko przez komercyjne marki, ale również przez organizacje pozarządowe. Swoim doświadczeniem i dobrymi praktykami konferencję UX Poland 2016 wspierali partnerzy merytoryczni: Amnesty International, walcząca o przestrzeganie praw człowieka na całym świecie oraz UX for Good, amerykańska organizacja wykorzystująca narzędzia UX do rozwiązywania społecznych problemów. Nie mogło też zabraknąć Fundacji Wielkie Orkiestry Świątecznej Pomocy, która dzięki wprowadzaniu zmian inspirowanych zachowaniem użytkowników strony wplacam.wosp.org.pl tylko w tym roku zebrała około 4,5 spośród ponad 72 milionów złotych oraz Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, pomagającej mieszkańcom małych miejscowości korzystać z nowych technologii.

_ Odpowiedzialność w projektowaniu dotyczy nie tylko projektów komercyjnych. Designerzy mają niesamowitą zdolność wczuwania się w sytuację odbiorców swoich projektów, dlatego mogą być bardzo skuteczni w wypracowywaniu rozwiązań palących problemów społecznych. Projektanci mają do zaoferowania znacznie więcej niż dostarczanie zamówionych przez marki produktów. W UX for Good wierzymy, że designerzy mają swoją misję, staramy się przesunąć dotychczasowe granice projektowania, eksperymentować. – mówi Jason Ulaszek, założyciel UX for Good i Inzovu. _

Tegoroczne wydarzenie wsparli również sponsorzy: Allianz Polska, Asseco Poland, Microsoft oraz Uniwersytet SWPS.

UX Poland to jedno z największych wydarzeń branży UX w Europie. W ciągu 6 poprzednich edycji wzięło w nim udział ponad 2 tysiące uczestników, którzy mogli się spotkać z ponad setką światowej sławy specjalistów **ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Afryki, krajów Bliskiego Wschodu oraz Australii.

Więcej informacji znajdziesz na http://uxpoland.com/

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.