Elementy najnowszego samolotu Boeinga - 737 MAX - są drukowane w 3D

Elementy najnowszego samolotu Boeinga - 737 MAX - są drukowane w 3D10.02.2016 10:25
Źródło zdjęć: © Boeing.com

Ktoś jeszcze ma wątpliwości związane z przyszłością druku 3D? Pierwszy Boeing 737 MAX wyposażony w drukowane w 3D elementy silnika ma trafić do linii lotniczych w 2017 r. Dzięki tej technologii silnik jest dużo lżejszy, wydajniejszy i cichszy od poprzedniej generacji.

Pierwszy, testowy lot najnowszej maszyny Boeinga odbył się pod koniec stycznia. Boeing 73. MAX jest wyposażony w parę silników LEAP-1B. Każdy z nich zużywa i emituje o 15 proc. mniej paliwa i CO2 od dotychczasowych, najlepszych silników CFM. Jest on także od nich znacznie cichszy (40 proc.) oraz wymaga mniejszych nakładów na utrzymanie i serwisowanie.

Parametry te udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu nowatorskich metod produkcji. Silnik składa się z 1. drukowanych w 3D z metalu dysz paliwowych, osłon silnika stworzonych z ultralekkich i odpornych na skrajne temperatury materiałów Ceramic Matrix Composites (CMC) oraz łopatek sprężarki wyhodowanych z monokryształów - informuje portal CD3D.

Źródło zdjęć: © (fot. Boeing.com)
Źródło zdjęć: © (fot. Boeing.com)

Dysze paliwowe wykonane są ze stopu niklu i kobaltu, a ich stworzenie w obecnym kształcie było możliwe tylko w technologii druku 3D. Elementy są o 25 proc. lżejsze niż ich poprzednie wersje wytwarzane tradycyjnymi metodami. Ponadto, wcześniej każda dysza składała się z 18 osobnych części, co dzięki drukowi 3D zastąpiono jednym elementem. Według _ CD3D _ to znacznie przyśpieszyło i usprawniło produkcję całego silnika - ograniczono się do produkcji 19 dysz zamiast 342 elementów, które później były obrabiane i montowane. Druk 3. pozwolił też na dopracowanie designu i zwiększenie wytrzymałości dysz - są one teraz pięciokrotnie mocniejsze niż poprzednie.

Za stworzenie silnika LEAP odpowiedzialna jest spółka CFM International, powołana do życia przez GE Aviation oraz francuską firmę Snecma. Testy silnika rozpoczęły się w czerwcu 2014 roku. W opinii ekspertów, były to najrozleglejsze i najbardziej wymagające badania w historii firmy. Tylko w 2015 r. LEAP-1B przeszedł ponad 300 godzin testów, co równa się 50 lotom. Do dzisiaj 62 linie lotnicze z całego świata zamówiły 6144 sztuki silnika LEAP-1B, które zasilą 3077 maszyn. Wartość zamówienia to ponad 85 mld dolarów.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.