Eksperymentalny Vought V-173 - latający naleśnik

Eksperymentalny Vought V-173 - latający naleśnik01.12.2021 12:36
Vought V-173
Źródło zdjęć: © U.S. Navy

Czy samolot musi mieć klasyczne skrzydła? Projektant pracujący dla wytwórni Vought, Charles H. Zimmerman, postanowił zapewnić siłę nośna w inny sposób. Zaprojektowany przez niego samolot Vought V-173 miał kształt latającego naleśnika i niezwykłe możliwości.

Jak zapewnić samolotom odpowiednią siłę nośną? W wielu współczesnych maszynach znaczną jej część dostarczają nie tylko skrzydła, ale także odpowiednio ukształtowany kadłub. W samolotach projektowanych w czasie II wojny światowej udział skrzydeł w wytwarzaniu siły nośnej był znacznie większy, nic zatem dziwnego, że samolot, który na pierwszy rzut oka ich nie miał, mógł wydawać się szokującym pomysłem.

Mimo tego Charles H. Zimmerman nie tylko zaprojektował, ale doprowadził do prób w locie kilku modeli samolotów o bardzo nietypowym układzie aerodynamicznym. "Latające naleśniki" nie tylko latały, ale miały – w porównaniu z klasycznymi maszynami – kilka istotnych zalet.

Idealna maszyna pokładowa

Zbudowany w 1942 roku V-173 wyróżniał się już na pierwszy rzut oka. Miał formę płaskiego dysku – naleśnika – do którego na końcu dołączono usterzenie, a z przodu dodano dwa silniki i kabinę pilota. Maszyna wyglądała bardzo dziwnie, ale – co było kluczowe dla uczestniczącej w jej testach marynarki – spełniała oczekiwania.

Dziwny kształt szedł w parze z możliwością bardzo krótkiego startu i lądowania – samolot nie potrzebował do tego wiele przestrzeni, co czyniło go wymarzoną maszyną pokładową. Do tego charakteryzował się doskonałą zwrotnością, którą potwierdził m.in. zasiadający za sterami maszyny, legendarny pilot Charles Lindbergh. Warto wspomnieć, że nietypowy kształt maszyny skutkował doniesieniami o spotkaniach z UFO.

Ślepy zaułek ewolucji samolotów

Trudną do usunięcia wadą był natomiast wysoki poziom wibracji, a także bardzo mała, sięgająca zaledwie 220 km/h, prędkość maksymalna. Problem ten częściowo rozwiązano w kolejnym modelu - Vought XF5U – gdzie napęd tłokowy uzupełniono dwoma silnikami odrzutowymi.

Ostatecznie, mimo obiecujących wyników testowych lotów, zarówno latający naleśnik V-173, jak i jego wersja rozwojowa XF5U, w 1947 roku zostały wycofane z testów. Choć oferowały ciekawe możliwości, rozwój napędu odrzutowego sprawił, że marynarka i amerykańskie lotnictwo skupiły swoją uwagę na innych, bardziej konwencjonalnych konstrukcjach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.