Aplikacja dla rolników, która ułatwia im życie. Właśnie trafiła do Polski

Aplikacja dla rolników, która ułatwia im życie. Właśnie trafiła do Polski07.12.2018 14:50
Źródło zdjęć: © Mat. prasowe

Zaczęło się nieco zwyczajnie – od połączenia nowego ze starym. A konkretnie rolnictwa z aplikacją sieciową. Robin Saluoks, polsko-estoński przedsiębiorca, chce odciążyć rolników. I wychodzi mu to bardzo dobrze.

Saluoks, urodzony w Estonii, ale z polskimi korzeniami, był związany z ziemią od małego. Co nie powinno dziwić, skoro jego ojciec był rolnikiem. Cały czas zresztą wspomina, że w dzieciństwie mało widział ojca właśnie ze względu na ilość wykonywanej pracy. Kiedy dorósł, chciał mu pomóc. Ale nie w tradycyjny sposób. Czyli przez przejęcie od niego części obowiązków w prowadzeniu farmy, a później schedy. Trzeba było zaproponować coś innego. Na przykład aplikację, która mogłaby pomóc w zarządzaniu.

Robin zaprosił do współpracy swojego przyjaciela Stenvera Jerkku – programistę z wieloletni stażem. Stenver stworzył zaplecze technologiczne programu i zaczęły się intensywne prace na eAgronomem. Z czasem kompletował również zespół inżynierów. Ojciec Robina zaczął korzystać z programu. Później, podczas estońskiej inspekcji w gospodarstwie, urzędnikom również spodobał się pomysł. Doradzili, żeby inni rolnicy też mogli go wypróbować. I tak się zaczęło. Usługa oficjalnie wystartowała w połowie 2016 roku.

Nowoczesny jak rolnik

eAgronom jest programem online, ale działa na wielu urządzeniach. Bez konieczności przenoszenia danych można korzystać z wersji na komputer oraz mobilnej. Ma dość wąską niszę - skierowany jest tylko do rolników uprawiających zboża. Aplikacja ma na celu umożliwić́ im łatwiejsze planowanie i zarządzanie. Wśród klientów eAgronoma są przede wszystkim właściciele gospodarstw o powierzchni powyżej 100ha, jednak ci mniejsi również chętnie testują rozwiązanie.

- Dla wielu eAgronom jest pierwszym programem, z którego korzystają. A czasami razem z nami uczą się używać komputera. 30 proc. użytkowników eAgronom to osoby powyżej 45 roku życia – mówi WP Tech Monika Klimczak, przedstawicielka firmy. - Inni z kolei nie wierzyli, że ich pracownicy mogą korzystać z aplikacji mobilnej w telefonie lub tabletu do zaznaczania wykonanych zadań, ale kiedy się przekonali i widzą, że oszczędzają na tym czas, problem znika. Przede wszystkim, zależy nam, żeby rolnicy korzystali z eAgronom z przekonaniem, a nie dlatego, że my mówimy, że nasze rozwiązanie jest najlepsze na rynku – podkreśla.

Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Wielu klientów nie korzystało wcześniej z innych narzędzi do zarządzania gospodarstwem. Czasami nie są do końca świadomi, że istnieją rozwiązania dla ich problemów. Powielają system zarządzania, który był stosowany, gdy byli młodzi. Wielu zapisuje ważne dane na kartkach, albo w kilku tabelkach w Excelu, poświęcają godziny, żeby coś zapisać, przekopiować albo obliczyć. Denerwują się tym, ale nie wiedzą, że można inaczej, albo boją się obsługi komputera, dodaje Klimczak.

6 miesięcy po starcie, w styczniu 2017 r. 200 000 hektrów pól z uprawami zbożowymi było zarządzanych w eAgronom. To 70 proc. udziału rynku rolniczego w Estonii.

- Dużo rozmawiamy z rolnikami. Dużo jeździmy na spotkania całym zespołem i zbieramy informacje zwrotne. Tutaj dzielę się swoim własnym doświadczeniem ze spotkań - wielu rolników, którzy są użytkownikami aplikacji, zdecydowało się pozostać z nami ze względu na obsługę klienta – zaznacza Klimczak. - Jeden klient powiedział, że został z nami, bo zgłosił brak jednej uprawy w systemie, a na drugi dzień już była dodana i mógł korzystać bez przeszkód. Podsumowując, cały czas słuchamy co rolników "boli" i co chcieliby zobaczyć w eAgronomie . My staramy się im to dać i chyba to jest to, co najbardziej ich do nas przekonuje – uważa.

Źródło zdjęć: © Mat. prasowe
Źródło zdjęć: © Mat. prasowe

Ambitne plany

Teraz zespół tworzy kolejny projekt - spotkania rolników z Polski z rolnikami Estońskimi. Kilku już zostało zaproszonych i przyleci w przeciągu najbliższych miesiący. W październiku tego roku firma zebrała rundę inwestycyjną w wysokości 4 milionów złotych na dalszy rozwój w Polsce. Aplikacja działa w dziewięciu krajach, zarządzane są przez nią blisko 700 tysięcy hektarów pól.

- W Polsce zaczynaliśmy jako malutki zespół, aby zrozumieć polskich rolników, ich potrzeby i sprawdzić czy eAgronom na pewno będzie dla nich korzystny. Pierwszych 20 klientów poznałem osobiście i wszyscy zachęcali nas do wprowadzenia eAgronom na rynek, żeby był dostępny dla innych rolników. Teraz to realizujemy. Od września nasz zespół urósł z 2 do 7 osób i zamierzamy go podwoić w ciągu najbliższych 3 miesięcy – mówi WP Tech Robin Saluoks.

Teraz zespół planuje nowe wdrożenia. Wśród opcji znajdą się takie zmiany, jak analiza kosztów, narzędzia dla rolnictwa precyzyjnego przedstawione w prosty sposób i w jednym miejscu, aby zmniejszać koszty i negatywny wpływ na środowisko czy automatyczne wypełnianie dokumentów prawnych i wysyłanie przypomnień w celu uniknięcia kar. A mówią, że rolnictwo jest takie przestarzałe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.