E-sklep w trzy kwadranse

E-sklep w trzy kwadranse04.07.2008 14:30
Źródło zdjęć: © IDG

Liczba sklepów internetowych rośnie w lawinowym tempie, czemu trudno się dziwić, bo to dobry sposób na zarobek. Podaż goni popyt - wirtualne zakupy robi coraz więcej Polaków, a na brak interesujących asortymentów nie można narzekać. Masz pomysł, który mógłby przyciągnąć potencjalnych kupujących? Na co jeszcze czekasz?

Można postawić tezę, że uruchomienie profesjonalnego sklepu internetowego to kwestia kilku kwadransów. Minęły czasy, kiedy osoba chcąca handlować w Internecie mogła jedynie zatrudnić profesjonalną firmę, która za niemałe pieniądze po kilku tygodniach dostarczała gotowe rozwiązanie. Teraz przyszły sprzedawca ma wiele opcji do wyboru - poza wspomnianym zamówieniem skryptu sklepu od postaw może niedrogo kupić sprawdzoną, gotową platformę e-commerce lub skorzystać z bezpłatnego, ale mocno rozwijanego oprogramowania z otwartym kodem.

Prowadzenie sklepu internetowego to trudny biznes i wiąże się z nim duże ryzyko plajty, dlatego część sprzedawców odkłada na później decyzję o zainwestowaniu w hosting czy mechanizm sklepu internetowego. Jeśli należysz do tego grona, możesz skorzystać z usług oferowanych przez serwisy Sklepna5.pl oraz Moldo.pl - za ich pomocą założysz sprawnie działający sklep internetowy bez jakichkolwiek nakładów finansowych. Gdy twoja działalność się rozwinie, pomyślisz o bardziej zaawansowanym rozwiązaniu komercyjnym lub opensource'owym. Wśród opisywanych przez nas znajdziesz oferujące jedynie podstawowe funkcje oraz takie, których możliwości są wręcz olbrzymie. Spore są także różnice w kosztach, jakie będziesz musiał ponieść, nawet gdy zdecydujesz się na open source - opłaty za usługi hostingowe i w serwisach porównujących ceny lub czas poświęcony na dostosowanie danego rozwiązania do swoich potrzeb. Jest więc w czym wybierać. Oto kilka interesujących, naszym zdaniem, skryptów pozwalających samodzielnie poprowadzić
sklep internetowy.

GoShop.pl

Za ten gotowy mechanizm trzeba słono zapłacić - 2290 zł. W cenę wliczone są: bezterminowa licencja, indywidualna szata graficzna, instalacja skryptu na serwerze klienta oraz roczne wsparcie techniczne.

GoShop.pl oferuje podstawowe funkcje, znane z większości dostępnych mechanizmów. darmowych rozwiązań - rewelacji nie ma. Niewątpliwe zalety aplikacji to: dostosowanie pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach, mechanizm umożliwiający łatwe i szybkie wystawianie towarów na aukcji w serwisie Allegro, integracja z polskimi systemami płatniczymi ( Platnosci.pl, Przelewy24.pl, Allpay.pl ) i porównywarkami cen.

cStore

Kolejny komercyjny mechanizm sklepu kosztuje 1950 zł. W cenę wliczono: sześciomiesięczny hosting lub instalację skryptu na dowolnym serwerze wskazanym przez klienta, a także półroczne wsparcie techniczne, domenę ( polską lub globalną, do wyboru ), sto SMS-ów w witrynie smsAPI.pl, która umożliwia ich wysłanie do osób robiących zakupy w danym sklepie, oraz integrację z dwoma dowolnymi porównywarkami cen.

Niestety, koszt cStore nie obejmuje wykonania indywidualnej szaty graficznej - za tę usługę trzeba dopłacić co najmniej 600 zł. Brakuje również integracji z Allegro oraz innymi serwisami aukcyjnymi. Podobnie jak opisany powyżej skrypt GoShop.pl, cStore rozczarowuje. Panel administracyjny jest przejrzysty i intuicyjny, jednak oferuje niewielkie możliwości - pozostaje daleko w tyle za bezpłatnymi mechanizmami sklepowymi, które zostały opisane w tym artykule. Shoper.pl

Ten skrypt sklepu internetowego dostępny jest w dwóch wersjach różniących się ceną oraz możliwościami - prostsza kosztuje 529 zł, a bardziej rozbudowana 899 zł. Dodatkowo producenci proponują opcjonalny hosting oraz domenę - odpowiednio za 99 oraz 69 zł rocznie. Wraz z licencją oferowane są: instalacja systemu na dowolnym serwerze wskazanym przez klienta, dożywotnie wsparcie techniczne oraz filmy instruktażowe i czytelna instrukcja obsługi.

Wygląd skryptu oferowanego przez Shoper.pl może zadowolić nawet najbardziej wymagających użytkowników - katalog jest przejrzysty, elegancki i przemyślany, jednak na największe uznanie zasługuje panel administracyjny.

Źródło zdjęć: © Skrypt Shoper.pl jest doskonałym rozwiązaniem dla każdego - niestety drogim. (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © Skrypt Shoper.pl jest doskonałym rozwiązaniem dla każdego - niestety drogim. (fot. IDG)

Mechanizm zarządzania sklepem jest doskonały zarówno względem graficznym, jak i funkcjonalnym. Po zalogowaniu administrator ma do dyspozycji aktualizowany w czasie rzeczywistym, oparty na technologii flash wykres, który obrazuje liczbę zamówień oraz nowych klientów z ostatnich 31 dni. Na stronie powitalnej znajduje się również informacja o nowych oraz realizowanych w danej chwili zamówieniach, liczbie zarejestrowanych klientów, dodanych produktów, a także osób, które przeglądają katalog sklepowy. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie na tej samej stronie prostej listy najczęściej używanych narzędzi - dotyczących klientów oraz obsługi zamówień, produktów i kategorii, konfiguracji sklepu, raportów sprzedaży/oglądalności itp. Panel sterowania wydaje się dopracowany pod każdym względem - trudno znaleźć jakiekolwiek wady.

Shoper.pl to wygoda dla kupujących - mogą skorzystać z dopracowanego mechanizmu koszyka, o każdej zmianie statusu zamówienia zostaną poinformowani e-mailem, a strony z opisami produktów są czytelne i cieszą oko. Ważną zaletą jest również umożliwienie zamieszczania komentarzy na temat produktów - w wielu wypadkach decydują one o wyborze modelu danego sprzętu przez kolejnych nabywców.

Sprzedawców z pewnością ucieszy integracja z najpopularniejszymi porównywarkami cen, takimi jak Skapiec.pl, Radar.pl, Nokaut.pl, Amigos.pl, Ceneo.pl oraz Okazje.info - serwisy tego typu są świetną metodą przyciągania klientów. Plus skryptu to zaimplementowanie w jego standardowych mechanizmach obsługi najczęściej stosowanych form płatności internetowych - za pomocą mTransferu z mBanku oraz serwisów Przelewy24.pl, PayPal czy Platnosci.pl. Mówiąc o możliwościach związanych z usługami oferowanymi przez zewnętrzne serwisy, nie sposób pominąć łatwego i szybkiego wystawiania przedmiotów, które znajdują się w katalogu sklepu, na aukcjach w Allegro.pl. Shoper.pl to też ułatwiające obsługę sklepu "drobiazgi" - powiadomienia SMS-em o nowych zamówieniach, indywidualne rabaty dla klientów, opcja dodania komentarza, który mogą odczytać jedynie osoby realizujące zamówienie, automatyczne generowanie faktur, zarządzanie wyglądem z poziomu panelu administracyjnego i wiele, wiele innych.

Rozszerzona wersja oprogramowania zawiera moduł integracji z systemem ratalnym, możliwość wgrania wielu wersji językowych oraz użycia kodów rabatowych dla klientów. Od tańszej edycji jest również bogatsza o możliwość zapisania koszyka wybranych produktów. Dzięki niej klient, który opuści naszą stronę może po powrocie bezproblemowo kontynuować wybieranie towarów.

Od kilku miesięcy ze wzbogaconej wersji Shoper.pl można korzystać w ramach usługi Business Shop, oferowanej przez home.pl. To doskonała propozycja dla osób, które poszukują kompletnego zestawu umożliwiającego rozpoczęcie handlu w Internecie - za 732 zł otrzymają: hosting, skrypt sklepu internetowego, pełne wsparcie techniczne, 250 zł do wykorzystania w systemie reklamowym Adwords należącym do Google., 50 zł w porównywarce Nokaut.pl oraz 150 zł na pokrycie kosztów wystawiania w serwisie eBay.

Z home.pl korzystają przede wszystkim ci, którym zależy na wysokiej jakości usługi oraz pewności jej prawidłowego funkcjonowania. Ważnym autem usługi Business Shop jest jej natychmiastowa gotowość do działania - nie wymaga rozbudowanej konfiguracji, wystarczą proste czynności administracyjne, takie jak dodanie produktów i związanych z nimi kategorii.

Źródło zdjęć: © Business Shop to kompletna usługa oferowana przez home.pl - zaraz po rejestracji można zacząć handlować. (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © Business Shop to kompletna usługa oferowana przez home.pl - zaraz po rejestracji można zacząć handlować. (fot. IDG)

Wersja Shoper.pl dostępna w ramach Business Shop w home.pl została udoskonalona w stosunku do pierwowzoru - na szczególną uwagę zasługuje rewelacyjny wygląd katalogu produktów, integracja z serwisem aukcyjnym eBay oraz preferencyjna stawka za obsługę bezpiecznych płatności kartami płatniczymi przez eCard ( zaledwie 2,5 procent kwoty + 30 gr ). Quick.Cart

Quick.Cart w bezpłatnej wersji to najmniej rozbudowany skrypt sklepu internetowego z opisywanych w tym artykule. Trudno w nim znaleźć jakąkolwiek zaletę.

Źródło zdjęć: © Quick.Cart oferowany jest w trzech wersjach, w tym jednej bezpłatnej - niestety, niewartej uwagi. (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © Quick.Cart oferowany jest w trzech wersjach, w tym jednej bezpłatnej - niestety, niewartej uwagi. (fot. IDG)

Już na początku rozczarowuje brak instalatora. Z dołączonej informacji na temat uruchamiania skryptu wynika, że użytkownik musi zmienić login oraz hasło administratora. Wymaga to ręcznego zmodyfikowania pliku konfiguracyjnego. Dodatkowo dużą wadą zabezpieczeń jest brak szyfrowania tak poufnych danych.
Bezpłatna wersja skryptu Quick.Cart funkcjonalnością pozostaje daleko w tyle za opisanymi wcześniej platformami, ale jej autorzy udostępniają edycje płatne, które oferują standardowe możliwości, znane np. darmowego z C.R.E. Loaded.

Bezpłatne nie znaczy gorsze

W Internecie można znaleźć dużo platform, które udostępniane są nieodpłatnie, a za sprawą otwartego kodu oraz rzeszy zwolenników-programistów ich rozwój przebiega bardzo dynamicznie. Najlepszym przykładem takiego skryptu jest osCommerce, który funkcjonalnością oraz stabilnością w niczym nie ustępuje rozwiązaniom płatnym, a w niektórych kwestiach pozostawia w tyle konkurencję - przykładem są chociażby doskonałe systemy wtyczek czy skórek.

osCommerce

osCommerce to obecnie jedna z najchętniej używanych platform do prowadzenia sklepów internetowych. Cechuje ją przede wszystkim prostota, duża szybkość działania oraz łatwość posługiwania się nią.

Najważniejszą zaletą skryptu osCommerce jest oparcie na licencji GPLv2, która umożliwia jego dowolną modyfikację - dlatego w Internecie są tysiące wtyczek zwiększających jego funkcjonalność, która w podstawowej wersji pozostawia wiele do życzenia. Nie inaczej jest z wyglądem tej platformy - tuż po instalacji może odstraszać, jednak szybko znajdziesz w Internecie skórkę, która zadowoli nawet najbardziej wybrednych użytkowników. Na podstawie osCommerce powstało kilka skryptów wartych uwagi, które zmieniają tę platformę w profesjonalne rozwiązanie do prowadzenia sklepów internetowych. W dalszej części tekstu zamieszczamy opisy najlepszych, czyli C.R.E. Loaded, Magento oraz ZenCart.

C.R.E. Loaded

C.R.E. Loaded oparto na popularnym skrypcie osCommerce i podobnie jak inne tego typu oprogramowanie, znacznie udoskonalono w porównaniu z pierwowzorem. Pierwszym elementem, który rzuca się w oczy, jest nieco zmodyfikowany instalator oraz katalog samego sklepu ( inaczej mówiąc, właściwy interfejs, widoczny dla kupujących ) - są to jednak zmiany kosmetyczne. Autorzy tej platformy postawili na funkcjonalność, która może przyprawić o zawrót głowy.

Źródło zdjęć: © Zlokalizowana wersja C.R.E. Loaded, rozwijana przez Adama Zakrzewskiego, jest idealnym rozwiązaniem dla sprzedawców, którzy chcą tanim kosztem otworzyć sklep na polskim rynku. (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © Zlokalizowana wersja C.R.E. Loaded, rozwijana przez Adama Zakrzewskiego, jest idealnym rozwiązaniem dla sprzedawców, którzy chcą tanim kosztem otworzyć sklep na polskim rynku. (fot. IDG)

Opisywana platforma jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób, którym zależy na zaawansowanych funkcjach sklepu. C.R.E. Loaded w podstawowej wersji umożliwia wykorzystanie kuponów rabatowych, ma rozbudowany system skórek, zaawansowany edytor WYSWIG ( przydatny do tworzenia opisów wystawianych produktów ) i wiele innych. Sprzedawców zamierzających działać na lokalnym rynku może zainteresować modyfikacja, której autorem jest Adam Zakrzewski. Największa zaleta jego skryptu to pełna lokalizacja - został w pełni przetłumaczony na język polski, operuje złotówkami oraz uwzględnia krajowe podatki. Bardzo ważna jest integracja z Allegro - sprzedawca może w prosty sposób wystawić przedmiot, którym handluje, w tym największym w Polsce serwisie aukcyjnym. Funkcja ta jest jeszcze w fazie testów i mogą występować pewne problemy z jej użyciem, jednak autor zapowiada rychłe opublikowanie finalnej wersji.

Dodatkowo skrypt rozwijany przez Adama Zakrzewskiego ma udoskonalone, wielopoziomowe linki, które są lepiej indeksowane przez wyszukiwarki, oraz pozwala na dokonywanie płatności za pomocą mTransfer ( posiadaczom kont w mBanku ), Allpay.pl, PayPal, PayU, Przelewy24.pl itp. Ważną zaletą jest również automatyczne uwzględnianie produktów znajdujących się w sklepie w porównywarkach cen - Nokaut.pl oraz Totu.pl.

Skrypt dostępny jest w zasobach plikowych serwisu Pcworld.pl - tutaj.

Magento

Kolejną wartą uwagi modyfikację skryptu osCommerce oparto na AJAKSIE, czyli technice tworzenia stron internetowych, która pozwala na zerwanie z cyklem wyślij-czekaj-powtórz, co zwiększa komfort interakcji między klientem a serwerem. Upraszczając, osoba składająca np. zamówienie w sklepie po wypełnieniu formularza z danymi i kliknięciu Dalej nie musi czekać na ponowne załadowanie się całej witryny. Zastosowanie tej technologii nadało Magento bardzo nowoczesny, sprawiający dobre wrażenie, wygląd.

Źródło zdjęć: © Magento to doskonale wyglądająca modyfikacja skryptu osCommerce - szkoda, że autorzy nie zadbali również o dodatkowe funkcje. (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © Magento to doskonale wyglądająca modyfikacja skryptu osCommerce - szkoda, że autorzy nie zadbali również o dodatkowe funkcje. (fot. IDG)

Niestety, wygląd to największa z nielicznych zalet tego skryptu. Sprzedawca zainteresowany funkcjonalnością może się rozczarować - trudno tu znaleźć cokolwiek, co wyróżniałoby Magento spośród innych modyfikacji osCommerce. Można stwierdzić, że możliwościami nie odbiega daleko od swojego pierwowzoru.
Podobnie jak w katalogu, zastosowano tu technologię AJAX, jednak w nieprzemyślany sposób - system jest bardzo niewygodny, mało intuicyjny, a obsługa sklepu za jego pomocą zajmuje znacznie więcej czasu niż np. w samym osCommerce. ZenCart

ZenCart to jeszcze jeden skrypt, który oparty został o osCommerce. Instalacja tej platformy odbywa się tak samo, jak pierwowzoru - zmieniono jedynie szatę graficzną kreatora. Trudno jednak mieć za złe twórcom aplikacji, że nie zmieniają czegoś, co funkcjonuje bez zarzutu.

Źródło zdjęć: © ZenCart został wyposażony w doskonały panel administracyjny - praca z nim jest wyjątkowo komfortowa. (fot. IDG)
Źródło zdjęć: © ZenCart został wyposażony w doskonały panel administracyjny - praca z nim jest wyjątkowo komfortowa. (fot. IDG)

Pierwszą zmianą, którą dostrzeże każdy, jest panel administratora - nie sposób znaleźć w nim wady, wręcz przeciwnie, można go uznać za najmocniejszą cechę platformy ZenCart. Jest bardzo przejrzysty, skonstruowany w oparciu o dynamicznie otwierające się menu, które rozszerza się po najechaniu na jedną z kategorii dostępnych narzędzi. Doskonałe są statystyki widoczne tuż po zalogowaniu do panelu administratora - sprzedawca jednym spojrzeniem może sprawdzić, jakie są nowe zamówienia, ilu klientów odwiedziło sklep oraz jakie występują zaległości w realizacji zleceń.

Szkoda, że programiści ZenCart nie poświęcili więcej czasu samej wizytówce sklepu, czyli katalogowi produktów, z którym styka się klient. Standardowy jest mało atrakcyjny, a paleta kolorów może doprowadzić do oczopląsu - podobnie jest z ikonami oraz wielkością czcionek, które zostały dobrane fatalnie. Na szczęście, podobnie jak w wypadku innych platform opartych na osCommerce, można zastosować dodatkowe skórki, jednak w większości płatne.

Osiołkowi w żłoby dano

Pytanie, które rozwiązanie wybrać, pozostawiamy otwarte. Jeżeli czujesz się na siłach samodzielnie skonfigurować rozwiązanie bezpłatne, możesz zainteresować się skryptami open source. Jeżeli zależy ci na czasie, radzimy przyjrzeć się rozwiązaniom komercyjnym. Ich koszt jest zazwyczaj niezbyt wysoki, a usługodawcy kuszą klienta usługami i produktami dodatkowymi, zapewniają całodobowe wsparcie techniczne, oferują pomoc w wypromowaniu sklepu.

Pamiętaj też, że samo założenie sklepu i dobry pomysł na oferowane towary nie zagwarantuje ci jeszcze sukcesu w Internecie. Większość nabywców i tak trafi do ciebie przez wyszukiwarkę lub porównywarkę cen, ewentualnie znajdzie twoją ofertę w jednym z serwisów aukcyjnych. Aby zdecydowali się na powtórny zakup, muszą być całkowicie zadowoleni z pierwszego. Oczywiście promocja czy reklama robią swoje, duża liczba ciekawych i różnorodnych towarów pomoże ci ściągnąć kupujących, dobrze przygotowany sklep zapewni sprawą realizację zamówień, ale w końcowym rozliczeniu najważniejsze jest to, w jaki sposób obsłużysz klienta. Bez tego nawet najlepiej przygotowany sklep szybko zyska renomę niesolidnego.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.