Dzięki Apple'owi będzie można wypożyczać filmy dwa tygodnie po kinowej premierze? Gigant negocjuje z Hollywood

Dzięki Apple'owi będzie można wypożyczać filmy dwa tygodnie po kinowej premierze? Gigant negocjuje z Hollywood08.12.2016 14:52
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Apple chce namieszać w branży filmowej. Jeśliby im się udało, kinowe hity docierałyby do domów szybciej niż kiedykolwiek.

Negocjacje ponoć trwają - donosi agencja Bloobmerg. Apple rozmawia z takimi wytwórniami jak 21st Century Fox Inc., Time Warner Inc., Warner Bros, Comcast Corp. czy Universal Pictures, by móc udostępniać w serwisie VOD filmy już po dwóch tygodniach od ich premiery. Dziś kina mają tytuły na znacznie dłuższą czasową wyłączność i trzeba czekać nawet kilka miesięcy, by zobaczyć wersję na DVD, Blu-Ray czy w internecie. Mielibyśmy więc do czynienia z naprawdę dużą, istotną zmianą.

Czy kinom i wytwórniom by się to opłacało? Wbrew pozorom serwis Apple’a nie byłby aż tak dużą konkurencją dla wielkiego ekranu ze względu na cenę. Filmy miałyby kosztować od 25 do 50 dolarów, czyli znacznie więcej niż wizyta w kinie. Z drugiej strony tę sumę można podzielić na kilka osób, ale i tak nie byłaby to opłacalna usługa w stylu Netfliksa.

Piractwo problemem

Apple zielonego światła jednak jeszcze nie ma. Wytwórnie obawiają się piractwa. Film łatwiej nagrać i później udostępniać go na nielegalnych serwisach - skoro często premiery wyciekały do sieci, bo obraz nagrywany był w kinach i puszczany do sieci, to ryzyko w przypadku serwisu VOD jest większe.

Pomysł Apple’a z jednej strony jest ciekawy i naprawdę rewolucyjny - moglibyśmy legalnie oglądać nowe filmy w sieci zaraz po ich premierze w kinie. Podejrzewam, że chętnych by nie brakowało. Przy głośnych hitach, takich jak nowe odsłony przygód Jamesa Bonda czy "Gwiezdnych wojen", w sieci pojawiają się komentarze: “idę do kina jeszcze raz, muszę jak najszybciej obejrzeć to znowu!”. Przy takim scenariuszu: premiera kinowa, a potem powtórka w gronie znajomych, oglądając film w serwisie Apple’a - wytwórnie nie miałyby prawa narzekać.

Z drugiej strony musimy patrzeć z perspektywy polskiego podwórka. 25 dolarów, czyli około 100 zł, to dużo, a nawet bardzo dużo. A mówimy tu o jednym filmie. Netflix z bardzo bogatą ofertą krytykowany jest w Polsce za wysoką cenę, więc na naszym rynku Apple raczej niewiele ugra. Dla Polaków nie będzie to atrakcyjny serwis.

Niektórzy uważają, że usługa Apple’a wytwórniom się nie będzie opłacać. Z tym się nie zgadzam. Serwis VOD z nowymi filmami byłby uzupełnieniem kina, a nie jego konkurencją. Pamiętajmy, że sala kinowa to nie tylko możliwość zobaczania nowości, ale też znacznie większy ekran i lepszy dźwięk. Kina nie stracą, a miłośnicy filmów dostaną świeże tytuły szybciej. I choćby z tego powodu warto trzymać za Apple’a kciuki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.