Działania UKE na rzecz konsumentów w 2015 roku

Działania UKE na rzecz konsumentów w 2015 roku10.02.2016 09:37
Źródło zdjęć: © Jeremy Keith / CC

Ponad 1 mln 600 tys. złotych trafiło do kieszeni abonentów - tyle UKE odzyskał na rzecz konsumentów w 2015 roku.

Ponad 1 mln 600 tys. złotych trafiło do kieszeni abonentów - tyle UKE odzyskał na rzecz konsumentów w 2015 roku.

W roku 2015 Urząd rozpatrzył 5223 wnioski o interwencję Prezesa UKE, z czego 4078 (78,08 proc.) zostało zakończonych na korzyść konsumenta. Prowadzone postępowania wymagały m.in. uzyskania szczegółowych wyjaśnień od dostawcy usług telekomunikacyjnych, zbadania stanu faktycznego i prawnego. Za każdym razem eksperci UKE kierowali się interesem konsumenta, dążąc do pełnego wyjaśnienia okoliczności sprawy.

Spór pomiędzy konsumentem a dostawcą usług telekomunikacyjnych może być zakończony polubownie w drodze postępowania mediacyjnego. Prezes UKE w ubiegłym roku przeprowadził 2406 postępowań mediacyjnych, z czego 1476 postępowań (61,35 proc.), zostało zakończonych pozytywnie dla konsumenta.

Najczęstszymi problemami, z którymi stykali się konsumenci, korzystający z usług telekomunikacyjnych w 2015 roku, były:

- Nieuczciwe praktyki handlowe stosowane przez przedstawicieli handlowych: Telekomunikacji dla Domu, Polskiej Grupy Telekomunikacyjnej, PTS S.A. przy zawieraniu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem numeru z abonentami (głównie seniorami), wprowadzanie ich w błąd, fałszowanie podpisów na umowach
- Problemy lub brak zasięgu sieci mobilnej (Orange, Play, T-mobile, Plus)

- SMS-y Premium Rate - aktywacja subskrypcji "bez zgody" użytkowników, głównie spowodowana z jednej strony "sprytnym" działaniem dostawców treści, z drugiej zaś strony nieuwagą użytkownika i brakiem zapoznania się z regulaminem świadczenia danej usługi
- Zmiana warunków umowy niezgodnie z ustaleniami dokonanymi podczas rozmowy telefonicznej, na podstawie art. 56 ust. 6 ustawy Pt

Przykładem generalnych działań na rzecz konsumentów w 2015 roku było wszczęcie postępowania o nałożenia kary pieniężnej na Telekomunikację dla Domu.

Ważnym elementem polityki konsumenckiej UKE jest Program certyfikacji usług telekomunikacyjnych. Program ten ma na celu wspieranie równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz zapewnienie jak najszerszej ochrony konsumenta. Certyfikaty Prezesa UKE przyznawane są w kategoriach: Bezpieczny Internet, Senior, Junior, Przyjaźni Niepełnosprawnym oraz Porównywarka Ofert.

Certyfikaty na rok 2015 rok otrzymali:

- W kategorii Bezpieczny Internet: Orange Polska oraz UPC Polska
- W kategorii Senior: CenterNet
- W kategorii Porównywarka ofert: FOSET Paweł Szubczyński oraz panwybierak.pl

Na początku bieżącego roku Prezes UKE przyznała Certyfikaty Prezesa UKE na rok 2016 dla następujących przedsiębiorców:

- Orange Polska, T-Mobile Polska oraz UPC Polska - w kategorii Bezpieczny Internet
- Aero2 - w kategorii Senior
- Orange Polska - w kategorii Junior
- panwybierak.pl - w kategorii Porównywarka ofert usług telekomunikacyjnych

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.