"Działania prawne nie rozwiązują problemu piractwa"

"Działania prawne nie rozwiązują problemu piractwa"09.07.2007 09:00

"Młodzi poniżej 25. roku życia czterokrotnie chętniej będą pobierać pliki z Sieci niż płacić za ich zakup z muzycznego e-sklepu. To zachowanie należy akceptować w równym stopniu co powstrzymywać" - mówi w rozmowie z PC World Komputer Online Mark Mulligan, analityk firmy Jupiter Research.

Z przedstawicielem Jupiter Research, specjalizującym się w zagadnieniach związanych z obrotem muzyką w Sieci oraz kondycją przemysłu fonograficznego, rozmawialiśmy przy okazji zbierania materiałów do artykułu Piractwo w Polsce - okiem Anglika - http://www.pcworld.pl/news/115999.html, jednak do czasu jego publikacji M.Mulligan nie zdążył na nie odpowiedzieć. Wobec tego przytaczamy je z opóźnieniem.

PCWK: Zgodnie z danymi przedstawionymi przez firmę Gemius, znaczna część polskich internautów ( 90 % ) przyznaje się do pobierania plików muzycznych z Internetu, a 75 % - do korzystania z sieci P2P [dane za Gazetą Prawną - http://www.gazetaprawna.pl/?action=shownews&dok=1989.205.0.39.4.1.0.1.htm - red.]. Największy odsetek w tej grupie stanowią ludzie młodzi, poniżej 25. roku życia. Jak pod tym względem wygląda sytuacja w innych krajach?

90 % to bardzo dużo. Na innych rynkach widzimy z kolei, iż większość użytkowników Internetu nie wykorzystuje go do pobierania muzyki, mimo iż nawet do 95 % słucha jej w innej formie offline. W krajach Europy Zachodniej muzykę z sieci P2P pobiera 14 % internautów, tyle samo słucha internetowych stacji radiowych, a 5 % kupuje ją w muzycznych sklepach online.

Czy można przewidzieć, jak dalsze umasowienie szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz popularyzacja urządzeń przenośnych wpłynie na stan cyfrowej muzyki? Zgodnie z raportem IFPI, walka z piractwem w sytuacji rosnącej liczby połączeń o dużej przepustowości i spadku ich cen to walka z wiatrakami...

Broadband ułatwia także legalne pobieranie muzyki. Szerokopasmowy dostęp do Internetu jest oczywiście czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu liczby wymienianych przez Internet plików, ale też ogólnego wykorzystania Sieci w celach związanych z muzyką i innymi formami rozrywki. Pomaga też radiu online.

Niemniej jednak negatywnego wpływu nie można ignorować. Francja i Hiszpania mogą pochwalić się najwyższymi współczynnikami gospodarstw domowych przyłączonych do Internetu, a jednocześnie najwyższym odsetkiem pirackich kopii plików pobieranych z Sieci.

Czy piractwo można zwalczać wprowadzając bardziej restrykcyjne przepisy prawne? W Polsce bowiem pobieranie plików w praktyce nie jest ścigane przez policję, mimo iż formalnie można ściągnąć z Internetu plik pod warunkiem, że został on udostępniony za zgodą autora. Przestępstwem jest już jednak udostępnienie plików lub czerpanie z piractwa korzyści majątkowych.

Działania prawne nie są rozwiązaniem problemu. Z wyjątkiem Niemiec i Szwecji, skala piractwa fonograficznego online nie zmniejszyła się odkąd IFPI rozpoczęła swoje działania. W rzeczywistości, w takich krajach jak Włochy czy Francja piractwo jeszcze się spopularyzowało. Jednakże piractwo jest najpowszechniejsze tam, gdzie prawo jest niejasne ( np. w Hiszpanii ).

Przemysł muzyczny musi rozpocząć tworzenie nowych modeli biznesowych, skupiających się na kwestii wymiany plików przez Internet a nie na próbach ograniczenia tego zjawiska. Młodzi poniżej 25. roku życia czterokrotnie chętniej będą pobierać pliki z Sieci niż płacić za ich zakup z muzycznego e-sklepu. To zachowanie należy akceptować w równym stopniu co powstrzymywać.


Mulligan prowadzi również bloga - http://weblogs.jupiterresearch.com/analysts/mulligan, w którym dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat zagadnień własności intelektualnej w dobie Internetu.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.