Dyskonty ratują płyty CD. Kupimy disco polo i Bowiego

Dyskonty ratują płyty CD. Kupimy disco polo i Bowiego27.02.2017 14:17
Źródło zdjęć: © Lidl

Płyty CD mają obecnie nieprawdopodobnie silną konkurencję - z jednej strony internet, z drugiej powracające, “kultowe” nośniki, takie jak winyle i kasety. Jednak krążki wcale nie muszą przegrać, bo pomocną rękę wyciągają… dyskonty.

Od dawna wielu artystów powtarza, że płyty CD wydaje się już tylko po to, by zachęcić ludzi do przyjścia na koncert - bo na pewno nie można na nich zarobić. Poza nielicznymi wyjątkami (jak np. ostatnia płyta rapera “Ostrego”, którą w 2016 roku kupiło ponad sto tysięcy Polaków), “złota płyta” nie jest w Polsce żadnym wyznacznikiem. Wystarczy kilka tysięcy egzemplarzy, by móc pochwalić się tym już niezbyt prestiżowym odznaczeniem. Płyta CD walczyć musi nie tylko ze streamingiem czy internetową dystrybucją, ale i powracającymi nośnikami - czarne płyty i kasety są przy tym lepszą inwestycją, bo prezentują się lepiej jako gadżet. CD spowszechniało, winyle i kasety wyglądają ładniej, a przy tym brzmią inaczej.

To jednak nie oznacza, że CD umrze. Tym bardziej że dostęp do płyt zapewniają popularne dyskonty - Lidl i Biedronka.

Muzyczna ofensywa tych sklepów to nie tylko gramofony i winyle. Od 6 marca w Lidlu znajdziemy płytę “The Best of Zenon Martyniuk” - to premiera tego albumu. Za składankę z takimi hitami jak “Przez twe oczy zielone” trzeba będzie zapłacić 19,99 zł. W ofercie znajdą się też inne składanki - w sumie 18 krążków po 9,99 zł każdy.

Branża disco polo jako jedna z pierwszych “wyczuła” koniec tradycyjnej dystrybucji i moc internetu. Ciekawie więc wygląda powrót do masowej, ogólnodostępnej sprzedaży. W internecie teledyski oglądane są przez miliony Polaków. Czy to przełoży się na kupno płyt CD? Zobaczymy. Niekoniecznie tak musi być. Internet zapewnia anonimowość - choć w sieci Polacy uwielbiają słuchać tej muzyki, to niekoniecznie lubią się tym chwalić. Mimo że teledyski mają rekordowe liczby wyświetleń, to fanpage gwiazd disco polo wyglądają pod tym względem słabo.

O płytach CD pamięta też Biedronka. Co jakiś czas za około 20 zł można kupić płyty polskich i zagranicznych wykonawców. Jest sporo albumów pop, ale nie brakuje też klasyki czy bardziej ambitnych artystów. Na przykład ostatnio na sklepowych półkach pojawiły się albumy Davida Bowiego, w tym jego najnowsza, niejako pożegnalna płyta. Wprawdzie nie jest to może nowość pierwszej świeżości, ale 20 zł za album artysty tej rangi to bardzo atrakcyjna cena. W sam raz dla tych, którzy na co dzień słuchają muzyki na portalach typu Spotify, ale ze względu na cenę mogą kupić też CD.

W przypadku książek taka taktyka - czyli niskie ceny za ciekawe wydawnictwa - w Biedronce się przyjęła. Choć polskie czytelnictwo kuleje, to w ciągu ostatnich pięciu lat Polacy kupili w Biedronce aż 35 mln książek, o czym informowała “Rzeczpospolita”.

Pojawienie się płyt CD w Biedronce i Lidlu może oznaczać, że ten lekko lekceważony nośnik dostanie drugie życie. Niskie ceny powodują, że można za niewielkie pieniądze uzbierać przyjemną kolekcję - a to dobry wstęp, by kupować płyty dalej. Należy też pamiętać, że Biedronki i Lidle znajdują się również w mniejszych miejscowościach, gdzie nie ma sklepów muzycznych. To może być dla wielu sygnał, że płyty CD wcale nie umarły i wciąż warto je kupować.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.