Drukarka laserowa czy atramentowa? Sprzęt dla wymagających

Drukarka laserowa czy atramentowa? Sprzęt dla wymagających18.05.2018 15:36
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Drukarka to sprzęt, który kupuje się na lata. W zależności od potrzeb członków rodziny można zdecydować się na proste urządzenie lub takie, które łączy w sobie wiele dodatkowych funkcji. Wybór nie jest prosty.

Poniżej znajdziesz kilka wyznaczników, którymi należy kierować się przy wyborze drukarki. Czasem warto zainwestować kilka złotych więcej, aby otrzymać sprzęt o większych możliwościach i lepszej jakości wydruku.

Rodzaje drukarek

Przed wyborem należy zadać sobie pytanie, do czego będzie wykorzystywana drukarka: czy szukasz sprzętu do niewielkiego biura, a może potrzebujesz kompaktowego sprzętu. Do dyspozycji mamy modele atramentowe i laserowe. Każde z nich posiada swoje wady i zalety.

Drukarki atramentowe

Przyjmuje się, że drukarki atramentowe już dawno ustąpiły miejsca tym laserowym, jednak sprawa nie jest prosta. Technika pokrywania kartki mikroskopijnymi kropelkami tuszu jest co prawda czasochłonna, ale w efekcie otrzymujemy zdjęcia i dokumenty o lepszych, głębszych barwach i przyzwoitym kontraście. Drukarki atramentowe są jednak mniej wydajne od laserowych i tusz starcza na wydrukowanie mniejszej liczby stron. Przed zakupem warto więc sprawdzić ceny i dostępność wkładów atramentowych. W innym przypadku po wykorzystaniu tuszu załączonego do urządzenia może czekać cię bardzo przykra niespodzianka w postaci astronomicznych kosztów eksploatacji.

Drukarki laserowe

Największym atutem drukarki laserowej jest jej wydajność. Jednym tonerem wydrukujesz o wiele więcej stron niż wkładem atramentowym. Niestety, przekłada się to również na cenę takiego wkładu, która znacznie przewyższa te atramentowe. Drukowanie przebiega o wiele szybciej i polega na naświetlaniu światłoczułej powierzchni, która pobudza się do nanoszenia tonera na kartkę.

Źródło zdjęć: © 123RF
Źródło zdjęć: © 123RF

Urządzenia laserowe mogą wydrukować nawet kilkanaście tysięcy stron miesięcznie, co znacznie przewyższa pod tym względem sprzęt atramentowy. Zwykle producenci zamieszczają na opakowaniach informację na ile stron druku wystarczy dany wkład. Dzieląc cenę tonera przez liczbę możliwych do wydrukowania stron otrzymasz koszt jednej kartki. Może się okazać, że przy niektórych tonerach lub tuszach znacznie przewyższa on ceny z punktów ksero.

Monochromatyczne czy kolorowe

Drukarki, które spotyka się w większości biur, wykorzystywane są głównie do drukowania dokumentów, więc przedsiębiorcy stawiają częściej na modele monochromatyczne. Jest to zdecydowanie bardziej ekonomiczne rozwiązanie. Jeśli planujesz drukować skomplikowane wystawienia i wykresy, możesz wybrać laserową drukarkę kolorową. Jeśli jednak kupujesz drukarkę do użytku domowego, lepiej będzie zainwestować w model tuszowy. Drukowana fotografia, wycinanka dla dzieci czy nawet CV ze zdjęciem będzie o wiele bardziej wyrazista.

Źródło zdjęć: © Shutterstock.com
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Urządzenia wielofunkcyjne

Jeśli twój domowy budżet jest nieco większy, możesz pokusić się o zakup urządzenia wielofunkcyjnego, które łączy w sobie możliwości drukarki, kopiarki i skanera. Kosztują nieco więcej od prostych modeli i dają dużo więcej możliwości użytkownikowi.

Najważniejsza powinna być jednak jakość wydruku. O ile nawet najtańsze drukarki dobrze radzą sobie z drukowaniem tekstu, to przy bardziej wymagających obrazach uwydatniają się wszystkie niedociągnięcia. Zdjęcia mogą być za jasne lub zbyt intensywne, a także niewyraźne. Warto mieć to na uwadze przed zakupem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.