Dopłaciła "za przesyłkę". Straciła kilkanaście tysięcy. Uważaj na groźne oszustwo

Dopłaciła "za przesyłkę". Straciła kilkanaście tysięcy. Uważaj na groźne oszustwo10.12.2019 11:24
Źródło zdjęć: © Fotolia

Niestety oszustwo "na dopłatę" wciąż zbiera swoje żniwo. Są kolejne ofiary. Przykład kobiety pokazuje, że wystarczy chwila nieuwagi, by stracić wszystkie oszczędności.

Kilkanaście tysięcy złotych straciła mieszkanka wielkopolskiego Ostrzeszowa, która odpowiedziała na wiadomość z żądaniem zapłaty 1,71 zł na poczet zamówionej przesyłki – poinformowała PAP rzeczniczka prasowa ostrzeszowskiej policji kom. Ewa Jakubowska.

To klasyczne oszustwo, przed którym wielokrotnie ostrzegaliśmy. W ubiegłym tygodniu rozpoczęła się nowa fala fałszywych wiadomości. Zapewne ma to związek z Black Friday i przedświątecznymi zakupami. Polacy czekają na przesyłki, więc niektórzy mogą uwierzyć, że "dopłata" jest potrzebna. Szczególnie uważać trzeba też w najbliższych dniach - w końcu trwa Dzień Darmowej Dostawy, a więc Polacy znowu oczekiwać będą na paczki.

W wiadomości znajduje się link prowadzący do fałszywej strony banku. Ofiara, chcąc spłacić zaległość, myśli, że trafiła do swojego banku. Tymczasem to podstawiona witryna, która pozwala przestępcom wykraść dane służące do logowania.

Zobacz też: Oszustwo "na BLIK-a". Mieszkanka Łomnicy straciła 1000 zł

Spreparowana strona banku umożliwia także wyłudzenie kodu SMS potwierdzającego transakcję. Tyle że ofiara wcale nie akceptuje przelewu, a zatwierdza dodanie rachunku przestępców do zaufanych odbiorców. Dzięki czemu ci mogą robić przelewy bez konieczności zatwierdzania ich SMS-ami. Prowadzi to do wyczyszczenia konta.

Jak się chronić? Przede wszystkim nie wierzyć w komunikaty o dopłacie. Musimy też dokładnie czytać SMS-y, które otrzymujemy od banku. W nich bank informuje o tym, czego dotyczy transakcja. Wielu kradzieży dałoby się uniknąć, gdyby ofiary zauważyły, na jaką kwotę zlecają przelew lub że zatwierdzają dodanie rachunku do zaufanych odbiorców.

- Jednocześnie apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności w przypadku otrzymania tego typu wiadomości, a przede wszystkim o niekorzystanie z linków do dokonania płatności nawet drobnej kwoty. Informacje na temat zadłużenia lub różnego rodzaju płatności zawsze możemy sprawdzić w biurze obsługi klienta firmy – podkreśliła kom. Ewa Jakubowska w rozmowie z PAP.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.