Do końca roku każdy Polak ma mieć internet

Do końca roku każdy Polak ma mieć internet25.06.2013 09:30
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Natomiast do końca 2020 roku każdy mieszkaniec naszego kraju ma mieć dostęp do internetu o szybkości co najmniej 30 Mb/s.

Biznesy, oparte głównie na działaniach w internecie –. a jest ich coraz więcej – smartfony i inne urządzenia mobilne, które zwykle mamy ze sobą spowodowały, że coraz trudniej jest nam żyć „w trybie offline”. Dla 40 proc. Polaków telefon komórkowy podczas wakacji jest niezbędny. A aż 57 proc. dyrektorów, specjalistów i właścicieli firm nie wyobraża sobie wakacji bez urządzeń mobilnych.

Wydawać by się mogło, że dostęp do internetu jest w Polsce powszechny, tymczasem okazuje się, że ma go 6. proc. gospodarstw domowych, z czego jedynie 4 proc. łączy pozwala osiągnąć parametry o prędkości co najmniej 30 Mbps. Daleko nam w tym do Skandynawii czy Islandii, gdzie dostęp do szerokopasmowego internetu ma ponad 90 proc. mieszkańców. Jeśli chodzi o liczbę łączy umożliwiających dostęp do szybkiego internetu na 100 osób, to gorzej niż u nas jest już tylko w Bułgarii i Rumunii – wskaźnik ten wynosi zaledwie 16 proc., a unijna średnia to 26,5 proc. Najniższy wskaźnik dostępu do szybkiej sieci jest w województwie świętokrzyskim, lubelskim i na Podlasiu.

Internet potrzebny jest nam niemal na każdym kroku. Niestety dostępne łącza często nie spełniają naszych wymagań. Problem w tym, że w naszym kraju wciąż nie przeprowadza się żadnych oficjalnych badań jakości sieci szerokopasmowej. Polska powinna iść śladem innych krajów Unii Europejskiej (np. Niemiec, czy Austrii), gdzie zwraca się uwagę na jakość tego typu usług, badania przeprowadza się regularnie, a ich wyniki są jawne. - mówi Anna Kukawska, PR & Event Manager Grupy 36. NET.

Aby poprawić tę sytuację do końca 202. r. każdy mieszkaniec naszego kraju ma mieć dostęp do internetu o szybkości co najmniej 30 Mb/s, a połowa z nas – wykupione łącze o prędkości przynajmniej 100 Mb/s. To założenia Europejskiej Agendy Cyfrowej, ale i Narodowego Planu Szerokopasmowego (NPS), który powstaje w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego i Urzędem Komunikacji Elektronicznej.

Minister Olszewska podkreślała, że założone cele są możliwe do osiągnięcia, ale na zbudowanie infrastruktury nowej generacji potrzeba około 26 mld zł. – _ Rynek, czyli przedsiębiorstwa z branży, są w stanie wyłożyć 7-8 mld, 10-15 mld może pochodzić ze spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe (powstałej niedawno instytucji, zapowiedzianej w październiku przez premiera Donalda Tuska)
. Te kwoty jednak mogą nie wystarczyć, dlatego potrzebne są działania wspierające inwestycje prywatne (np. zniesienie istniejących barier prawnych), jak też stymulujące popyt na łącza szerokopasmowe (np. poprzez system szkoleń). _

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Testowy Windows 8.1 nie tylko jako aktualizacja"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.