Dałem się zbanować Facebookowi, żeby sprawdzić, jak działa nowy system

Dałem się zbanować Facebookowi, żeby sprawdzić, jak działa nowy system04.01.2019 12:40
Źródło zdjęć: © WP.PL

W grudniu ubiegłego roku Facebook podjął współpracę z Ministerstwem Cyfryzacji. Daje ona możliwość dodatkowego odwołania się od zablokowania posta lub profilu na Facebooku. Sprawdziłem, jak działa.

W celu sprawdzenia funkcjonalności "punktu kontaktowego", czyli specjalnego miejsca do odwoływania się od banów na Facebooku, najpierw stworzyłem specjalny post. Nie wyraża on w żaden sposób moich poglądów - specjalnie przybrał tak prowokacyjny wydźwięk, bo liczyłem, że zostanie przez serwis zablokowany.

Na tematykę wpisu wybrałem zawsze kontrowersyjny temat osób transpłciowych w rywalizacji sportowej. Wykorzystując trendujący film z 17-latkiem z Texasu, napisałem poniższego posta.

Źródło zdjęć: © facebook
Źródło zdjęć: © facebook

W tekście specjalnie nie przytaczałem szczegółów takich jak np. fakt, że 17-latek z USA urodził się w ciele dziewczyny i zgodnie z lokalnym prawem, nie może startować w zawodach z mężczyznami, chociaż sam tego chce.

Aby mieć pewność, że mój post zostanie zbanowany, poprosiłem znajomych o zgłoszenie go jako mowę nienawiści.

Źródło zdjęć: © facebook
Źródło zdjęć: © facebook

Już po jednym dniu otrzymałem informację, że mój wpis narusza "Standardy społeczności w zakresie treści propagujących nienawiść" i zostanie zablokowany. Niestety, moderatorzy Facebooka nie informują już, jakie dokładnie zasady naruszyłem. Mogę się domyślać, że chodzi o poniższy punkt Standardów Społeczności:

Jako treści propagujące nienawiść rozumiemy wypowiedzi bezpośrednio atakujące inne osoby na podstawie tzw. cech chronionych, takich jak rasa, pochodzenie, narodowość, wyznanie, orientacja seksualna, płeć, tożsamość płciowa, poważna choroba lub niepełnosprawność. Nie wolno publikować następujących treści: (…) Treści wzywające do wykluczenia lub odseparowania (segregacji) osoby lub grupy osób o wymienionych wyżej cechach chronionych.

Facebook

Uważam, że brak jasnego wyjaśnienia, dlaczego wpis zostaje zablokowany i usunięty, jest złą praktyką ze strony Facebooka. Nie pozwala na odniesienie się do kontrowersyjnego wpisu, ani na "poprawienie się" w przyszłości.

Źródło zdjęć: © facebook
Źródło zdjęć: © facebook

Facebook pozwala odwołać się od decyzji. W takim przypadku post ponownie trafia do moderatora, który ocenia, czy jest on zgodny z zasadami Facebooka. Odwołanie się jest w tym wypadku raczej umowne, bo sporny materiał trafia po prostu jeszcze raz do działu moderatorów Facebooka.

Nie było dla mnie zdziwieniem, że po ponownym rozpatrzeniu skargi mój wpis pozostał zablokowany. W innym kraju nie miałbym już nic więcej do powiedzenia, ale dzięki podpisaniu porozumienia pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji a Facebookiem mogę w Polsce wykorzystać jeszcze jedno narzędzie.

Specjalnie stworzony "punkt kontaktowy", daje możliwość odwołania się od decyzji Facebooka. Niestety na stronach Facebooka, podczas zarządzania zablokowanym postem, nigdzie nie widziałem o tym informacji. To duży minus, bo nie każdy, kto dostanie bana na Facebooku, będzie wiedział o dodatkowych możliwościach odwołania się.

Źródło zdjęć: © Ministerstwo Cyfryzacji
Źródło zdjęć: © Ministerstwo Cyfryzacji

Żeby złożyć wniosek w "punkcie kontaktowym" należy mieć profil zaufany. Na szczęście założenie takiego profilu nie jest problematyczne, bo można to szybko zrobić przez swój bank. Zajęło mi to około 5 minut wraz z zresetowaniem loginu i hasła do banku. Złożenie wniosku polega na podaniu danych i przesłaniu zrzutów ekranu.

Źródło zdjęć: © Ministerstwo Cyfryzacji
Źródło zdjęć: © Ministerstwo Cyfryzacji

I tu pojawia się drugi zasadniczy problem całego przedsięwzięcia. NASK bierze nasze zgłoszenie i… przesyła je do Facebooka do ponownego rozpatrzenia. Oznacza, to że problematycznym wpisem znów będą zajmować się ci sami ludzi, którzy już go dwa razy zablokowali. Niestety NASK nie ma na to wpływu, bo Facebook nie chce dzielić się władzą i dopuszczać do decyzji osób i organizacji spoza firmy.

NASK może natomiast przyjrzeć się problematyce oraz uzyskać informacje na temat tego, ile trafia do nich odwołań. Jeśli przyjmiemy, że numery zgłoszeń są nadawane kolejno, to razem z moim od połowy grudnia wpłynęło ich… ledwie 13.

Bez zaskoczenia sprawa po raz kolejny została rozpatrzona negatywnie. Nie spodziewam się, że decyzja zostanie zmieniona, ale miałem nadzieję, że chociaż dostanę informację o tym, w jaki sposób naruszyłem standardy społeczności FB. Nic takiego się nie stało.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.