Czym fotografowaliśmy w 2015 roku? Miażdżąca pozycja iPhone'ów

Czym fotografowaliśmy w 2015 roku? Miażdżąca pozycja iPhone'ów21.12.2015 10:10
Źródło zdjęć: © Wirtualna Polska

Jak co roku Flickr, czyli jedna z najpopularniejszych galerii internetowych na świecie, zaprezentował kilka ciekawych statystyk.

Przedstawione statystyki bazują na prostej informacji podawanej przez użytkowników portalu lub też (najczęściej) zapisanej w metadanych niemal każdego umieszczanego w tej galerii zdjęcia - dotyczy ona tego, jakim urządzeniem zostało to zdjęcie wykonane. Już od paru lat wyraźna jest przy tym tendencja do wzrastającej liczy zdjęć wykonanej telefonami komórkowymi, jednak nigdy dotąd ich dominacja nie była aż tak widoczna.

Źródło zdjęć: © (fot. Flickr)
Źródło zdjęć: © (fot. Flickr)

Pierwszy wykres pokazuje najbardziej ogólne trendy zachodzące w ramach typów aparatów rejestrujących zdjęcia umieszczane później w galerii Flickr. Tu najbardziej rzuca się w oczy systematyczny (choć nieco wyhamowujący) spadek zdjęć wykonywanych aparatami kompaktowymi (Point & Shoot). Można się też dopatrzeć lekkiego spadku w segmencie cyfrowych lustrzanek (Digital SLR), które stopniowo, ale bardzo wolno, zastępowane są przez bezlusterkowce (Mirrorless).

Źródło zdjęć: © (fot. Flickr)
Źródło zdjęć: © (fot. Flickr)

Drugi wykres przedstawia podział liczby zdjęć umieszczonych w galerii Flickr ze względu na markę sprzętu, jakim zostały wykonane. Ta tablica to oczywiście wielki powód do dumy firmy Apple, która może już obecnie twierdzić, że mniej więcej co trzecie zdjęcie na świecie wykonywane jest jakimś iPhonem (jeśli przyjmiemy oczywiście, że Flickr jest reprezentatywny dla świata, co jest założeniem dość ryzykownym). Warto oczywiście pamiętać, że serwis najbardziej popularny jest w Stanach Zjednoczonych, więc obraz może być nieco przekłamany, niemniej ogólne trendy i tendencje, jakie są widoczne na tym wykresie, powinny być zgodne z rzeczywistością.

Na drugim miejscu nadal pozostaje Canon, a na trzecim Nikon, ale... zapewne po raz ostatni. Wyraźną tendencją jest bowiem wzrost popularności urządzeń firmy Samsung (oczywiście chodzi przede wszystkim o smartfony tej firmy). Udziały Sony i Fujifilm pozostają mniej więcej na stałym poziomie, natomiast dziwi nieobecność na tym wykresie Olympusa i Panasonica.

Źródło zdjęć: © (fot. Flickr)
Źródło zdjęć: © (fot. Flickr)

Trzeci wykres to trochę "zabawa w skojarzenia". Analizując zapisywane dane na temat sprzętu, osoby opracowujące raport stwierdziły, że wielu użytkowników galerii posługuje się równocześnie sprzętem nie jednej, ale dwóch firm. Najpopularniejszym połączeniem było korzystanie zarówno ze sprzętu Canona, jak i Apple, natomiast w przypadku połączeń wyłącznie w sferze prawdziwych aparatów fotograficznych: połączenie sprzętu Canona i Nikona.

Źródło zdjęć: © (fot. Flickr)
Źródło zdjęć: © (fot. Flickr)

Wreszcie ostatni wykres – popularność poszczególnych urządzeń, którymi zostały wykonane zdjęcia umieszczane na portalu Flickr, z podziałem na konkretne modele. Tu zwycięstwo Apple jest wręcz miażdżące: miejsca od pierwszego do szóstego zajmują telefony tej firmy. W 201. roku najpopularniejszym "aparatem" świata był iPhone 6, a dopiero na siódmym miejscu pojawia się Canon EOS 5D Mark II. Warto także zwrócić uwagę na niezłą pozycję smartfonów Samsunga: Galaxy S4 na 11 miejscu, Galaxy S5 na 13 czy S III na 19.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Jak się włamać do Linuxa?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.