Czy to już koniec Twittera?

Czy to już koniec Twittera?26.05.2015 09:44
Źródło zdjęć: © keiyac via flickr.com / CC

Mimo znacznego wzrostu liczby miesięcznych użytkowników Twitter odnotował słabsze niż spodziewane wyniki finansowe, jeszcze bardziej wyraźne w porównaniu ze stale rosnącymi przychodami Facebooka. Eksperci ds. mediów społecznościowych wskazują na
konieczne zmiany profilu sieci.

W pierwszym kwartale 201. Facebook odnotował przychody rzędu 3,5 mld dolarów - o ponad miliard wyższe niż w okresie analogicznym w roku ubiegłym. Ponad dwukrotnie wzrosły przy tym nakłady firmy na prace badawczo-rozwojowe - z 455 mln dolarów w pierwszym kwartale 2014 do ponad 1 mld dolarów w analogicznym okresie w roku bieżącym. Również Twitter zwiększył w ostatnim kwartale nakłady na prace badawczo-rozwojowe, jednak w daleko mniejszym stopniu - z 149 mln dolarów w pierwszym kwartale 2014 do 189 mln dolarów w okresie analogicznym w roku 2015. Wzrosła również liczba miesięcznych użytkowników, nie przełożyło się to jednak na spodziewane przychody spółki, które w pierwszym kwartale 2015 r. wzrosły do 436 mln dolarów (z ponad 250 mln dolarów w analogicznym okresie w 2014) - tj. 20 mln dolarów mniej, niż prognozowano wcześniej.

Słabsze od spodziewanych wyniki finansowe i będący ich następstwem gwałtowny spadek notowań Twittera sprowokowały pytania o stabilność spółki i przyszłość mediów społecznościowych.

"Facebook zostanie wymieniony na lepszy model, jeśli pojawi się portal z odpowiednimi rozwiązaniami technologicznymi i zachęci społeczność wartością dostępnych interakcji: muszą być znajomi i coś, co nas skupi. Ale nigdy nie było +ery Twittera+" - twierdzi w rozmowie z PAP autorka książki "Zarządzanie kryzysem w social media" Monika Czaplicka z agencji Wobuzz.

"Facebook czeka to samo, co każdą inną stronę internetową: stopniowy odpływ użytkowników na rzecz innych stron, a co za tym idzie - mniej reklamodawców, możliwości itd. Patrząc z perspektywy czasu i innych stron, powinny pojawić się 3 czynniki: pewna zmiana technologiczna, zmiana społeczna i konkurent" - wylicza.

"Pierwszy element to kwestia oferowania użytkownikom nowej wartości - to nie musi być duża zmiana, ale Facebook oferujący otwarte API i możliwość logowania przez swoje konto pokonał konkurentów, np. Naszą klasę. Drugi czynnik to zmiana w samych ludziach. MySpace przegrał z Facebookiem, bo na tym pierwszym ludzie byli anonimowi i łączyli się wokół muzyki. Facebook zaoferował więcej. Trzeci czynnik jest oczywisty - ludzie muszą mieć gdzie uciec. Nie mają ochoty na rozproszenie, bo portale społecznościowe mają sens, jeśli są tam nasi znajomi, z którymi jesteśmy w kontakcie, dlatego Google+ ma możliwość: jest baza użytkowników warta spożytkowania" - podkreśla.

"Twitter zarabia na reklamach. Ich system nie jest tak rozbudowany jak na Facebooku, który przekonał wszystkich, że bez inwestycji nie ma szans na marketing (a skoro mamy tam konta, content i klientów, więc inwestujemy)", tłumaczy Czaplicka. "Nie każdy może odnosić sukcesy, a Twitter ma dużą konkurencję. Facebook jest multiplatformą od wielu rzeczy, Twitter głównie komunikatorem, a takich jest dużo..." - dodaje.

Szerszą perspektywę prezentuje założyciel bloga "Człowiek i Technologie" Łukasz Mirocha, ekspert z zakresu oddziaływania technologii na społeczeństwo i kulturę związany z Uniwersytetem Warszawskim i współpracownik serwisu PAP Technologie. "Najpopularniejsze serwisy społecznościowe, a więc te, które zgromadziły największą liczbę regularnych użytkowników, dążą obecnie do zbudowania ekosystemów, podobnych do tych, jakie znamy z rynku urządzeń mobilnych" - opowiada. "Nadrzędnym celem Facebooka czy Twittera jest dziś doprowadzenie do sytuacji, w której użytkownik jak najdłużej pozostaje w aplikacjach i usługach kontrolowanych przez te portale" - twierdzi.

Zdaniem Mirochy tendencję tę da się zauważyć zwłaszcza w segmencie mobilnym, przeżywającym obecnie największy wzrost. "Facebook jest tam "rozbity" na kilka aplikacji: mobilną wersję portalu, komunikator, aplikację do administrowania stronami i kolejną dedykowaną uczestnikom grup dyskusyjnych" - wylicza Mirocha. "Nie należy także zapominać o tym, że niezwykle popularny WhatsApp należy de facto do Facebooka. Twitter lansuje ostatnio aplikację Periscope, która pozwala nadawać na żywo obraz z kamery urządzenia mobilnego. Do niedawna jedynym sposobem założenia konta w Periscope było posiadanie profilu na Twitterze. Wszystkie te zabiegi jasno wskazują na budowę powiązanych ze sobą usług, które zwiększą szansę pozostawania użytkowników w ekosystemie kontrolowanym przez jednego dostawcę" - wyjaśnia.

Mateusz Kominiarczuk

Źródło artykułu:WP Tech
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.