Czy prywatność w sieci jest jeszcze w ogóle możliwa?

Czy prywatność w sieci jest jeszcze w ogóle możliwa?26.03.2014 10:46
Źródło zdjęć: © SXC.hu

Zjawisko dzielenia się w sieci wrażliwymi, prywatnymi danymi jest niebezpieczną stroną trendu określanego przez specjalistów, jako Big Data. Bankowość elektroniczna, digitalizacja informacji o pacjentach i usługach medycznych, portale społecznościowe, na których chętnie publikujemy prywatne szczegóły naszego życia generują informacje, które zebrane razem tworzą kompletną bazę wiedzy o użytkownikach sieci. Dane te zagrażają naszemu bezpieczeństwu, jeśli tylko wpadną w niepowołane ręce. W kontekście coraz liczniejszych ostatnio doniesień o skandalicznych wyciekach poufnych informacji pojawia się pytanie, czy prywatność w sieci jest jeszcze w ogóle możliwa? Rozmawiamy z James’em Lyne* z Sophos.

Do jakiego stopnia zasadnym jest martwienie się o nasze prywatne informacje, które wielkie koncerny przechowują w swoich bazach danych? Jakie realne ryzyko związane jest z tym procederem?

Niepokój o dane, które przedsiębiorstwa i różne organizacje gromadzą na podstawie naszej aktywności w internecie jest absolutnie uzasadniony. Oczywiście to samo dotyczy wszelkich informacji, gromadzonych także poza nim, jednak nowe technologie i algorytmy monitorujące nasze wirtualne poczynania dają możliwość zbierania informacji o niespotykanym niegdyś stopniu szczegółowości i to na wielką skalę. Większość ludzi rozumie, że pewien dostęp do naszych danych jest naturalną ceną, którą trzeba zapłacić za wygodę i funkcjonalność usług i technologii online, które przecież cenimy wysoko. Powinniśmy jednak być świadomi zjawiska i domagać się transparentności poczynań dostawców tych usług. Mamy prawo wymagać, by naszych danych używali oni rozsądnie i zawsze fair.

Biznes chce na nas zarabiać. Chyba każdy zastanawiał się kiedyś, czemu ktoś oferuje nam darmową skrzynkę e-mailową albo miejsce do przechowywania danych „w chmurze”. Nie ma nic za darmo, jednak mamy prawo wymagać uczciwości i przejrzystych zasad.

Co możemy zrobić, żeby chronić informacje, zarówno te prywatne, którymi dzielimy się na portalach społecznościowych jak i te wrażliwe, które powstają w wyniku online’owych transakcji finansowych?

Raz upublicznioną w sieci informację bardzo trudno jest całkowicie usunąć. Podstawowym, pierwszym krokiem strategii ochrony naszych danych musi być ograniczenie ich swobodnego przepływu. Należy sprawdzić ustawienia prywatności i bezpieczeństwa naszych profili online’owych. Pamiętajmy, żeby zawęzić dostęp do naszych postów wyłącznie do określonej grupy znajomych osób. W przeciwnym razie szczegóły naszego życia dostępne będę dla każdego. Warto też rozważyć drobne kłamstwa, jako element strategii ochrony prywatności. Nie mamy obowiązku podawania prawdziwej daty urodzenia, o którą wszyscy wciąż pytają. To samo dotyczy miejsca zamieszkania. Bądźmy ostrożni w łatwowiernym wręczaniu kompletu informacji o nas nieznajomym, których zamiarów nie jesteśmy nigdy do końca pewni.

Jaka jest najprostsza metoda na szyfrowanie naszych danych

Na rynku dostępny jest dziś cały wachlarz produktów i technologii, które pozwalają na szyfrowanie wrażliwych danych. Trzeba się zastanowić, jakiego poziomu ma dotyczyć zabezpieczenie. Szyfrowanie twardego dysku dotyczy całego laptopa i jest użyteczne, gdy zostanie on zgubiony lub skradziony, jednak nic ono nie pomoże w kwestii danych, przechowywanych przez nas „w chmurze”. Przykładowo Sophos ma rozwiązanie tego problemu. Jego technologia automatycznie szyfruje wszystko, co zapisujemy np. na Dropbox’ie. Dane są zabezpieczone hasłami i kluczem zanim trafią na ich serwery. Otacza to nasze informacje samodzielną ochroną i w razie ataku hackerskiego albo kradzieży są one po prostu bezużyteczne dla cyberprzestępców. Dobrze jest przyjrzeć się swoim działaniom online i zastanowić się, które dane w razie ich utraty narażają nas na największe szkody. W niektórych przypadkach ochrona, którą oferują dostawcy usług internetowych nie jest wystarczającą.

Czy w przyszłości nadal będziemy jeszcze oczekiwać prywatności w internecie?

Pomimo nieustającego medialnego szumu w tej sprawie i częstych protestów różnych środowisk, z pokolenia na pokolenie obserwujemy zmniejszenie się oczekiwań dotyczących prywatności w sieci. Jak już mówiłem, po części to cena, jaką płacimy za wydajność tych usług, bez których nie wyobrażamy sobie już codziennego funkcjonowania, ale jest tu także pewna doza ignorancji, łatwowierności i braku wyobraźni, jeśli chodzi o zagrożenia, na jakie naraża nas nowoczesność. Ustawodawcze modele przyszłości powinny kłaść większy nacisk na kwestie odpowiedzialności w obrocie prywatnymi danymi, jednak koniec końców to konsumenci i ich świadome potrzeby i wymagania wywierają największy wpływ na rozwój technologii dotyczących bezpieczeństwa. Świadomość istnienia zagrożeń to w tym wypadku podstawa dalszego rozwoju sytuacji. Użytkownicy, ich rodziny i przyjaciele powinni podjąć wysiłek uświadomienia sobie roli prywatności i bezpieczeństwa w nowych, pełnych technologicznych wyzwań i zagrożeń czasach. Kwestią kluczową jest, żeby
decyzje, które informacje o nas będą udostępniane, oraz co jest a co nie jest akceptowalne znajdowały się w naszych rękach.

*James Lyne - Główny Badacz ds. Bezpieczeństwa w Sophos

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.