Czy potrzebujemy nowej wersji Androida?

Czy potrzebujemy nowej wersji Androida?30.05.2012 12:23
Źródło zdjęć: © LAI Ryanne / CC

Tej jesieni Google planuje wprowadzić do sprzedaży piątą wersję Androida o nazwie Jelly Bean. Timothy Armstrong, ekspert ds. bezpieczeństwa z Kaspersky Lab, zastanawia się, czy tak szybkie wydanie kolejnej wersji Androida w ogóle jest potrzebne. Zdaniem Armstronga wprowadzanie nowych wersji systemu, które nie są dostępne dla wszystkich smartfonów dostępnych na rynku, wpływa negatywnie na bezpieczeństwo użytkowników.

Mimo podjęcia przez Google kilku działań w celu zabezpieczenia sklepu z aplikacjami –. Google Play – oraz opublikowania kilku aktualizacji bezpieczeństwa dla swojego systemu mobilnego, faktem jest, że najczęściej atakowaną wersją Androida pozostaje 2.x. Z czego to wynika? Istnieje kilka powodów, spośród których dość istotne jest to, że Google nie dostarcza uaktualnień bezpieczeństwa dla wcześniejszych wersji swojego systemu operacyjnego.

Android 2.2 był pierwszą wersją systemu Google'a atakowaną przez szkodliwe oprogramowanie. Od tego czasu nastąpił astronomiczny wzrost ilości szkodliwego oprogramowania dla Androida, a system ten w efekcie stał się najczęściej atakowaną platformą mobilną. Jednym z powodów, dla którego Android jest tak popularnym celem ataków, jest to, że około 20. użytkowników nadal używa starej wersji 2.2. Większość użytkowników (około 64%) wciąż posiada wersję 2.3 (Gingerbread). Ponadto istnieje wiele szkodliwych programów, które wykorzystują błędy w zabezpieczeniach tych wersji Androida. Warto wspomnieć, że najnowsza dostępna wersja to 4.x (tzw. Ice Cream Sandwich).

Problem w tym, że liczba dostępnych łat bezpieczeństwa jest niewielka, a dla niektórych urządzeń nie ma ich w ogóle. W rzeczywistości, jedyną opcją dla użytkowników smartfonów z Androidem, dla których nie są oferowane aktualizacje, jest zakup całkowicie nowego urządzenia. Co ważne, problem ten nie dotyczy wyłącznie starszych smartfonów –. wiele nowych urządzeń dostępnych na rynku jest wyposażona w archaiczną już wersję Androida, bez możliwości instalacji uaktualnienia. Jest to swego rodzaju ewenement w świecie systemów operacyjnych. Trudno wyobrazić sobie sytuację, gdy jedynym sposobem uzyskania aktualizacji dla systemu operacyjnego Windows od firmy Microsoft jest zakup całkowicie nowego komputera.

Na początku lutego Google wprowadził technologię Bouncer, która została stworzona w celu ochrony użytkowników przed szkodliwym oprogramowaniem w oficjalnym sklepie firmy - Google Play. Trudno ocenić skuteczność tego rozwiązania, ponieważ Google nie publikuje współczynników wykrywania. Mimo zastosowania nowego zabezpieczenia niektórym szkodliwym programom udało się prześlizgnąć i zostały opublikowane przez cyberprzestępców w Google Play. To pokazuje, że nawet oficjalne kanały dystrybucji nie są w 100. bezpieczne.

- _ Jeżeli Google chce chronić swoich użytkowników, musi zacząć dostarczać uaktualnienia bezpieczeństwa około 80% swoich klientów, których zaniedbał _ - mówi Timothy Armstrong, ekspert ds. bezpieczeństwa z Kaspersky Lab. - _ Przy obecnej sytuacji, gdzie około 20% użytkowników nie może zabezpieczyć swoich smartfonów z Androidem, ponieważ po prostu nie ma dla nich uaktualnień, cykl życia szkodliwych programów może wynosić nawet kilka lat. Tej jesieni pojawi się nowa wersja Androida - Jelly Bean (5.0), wciąż jednak niezbędne są łaty bezpieczeństwa dla 80% użytkowników, którzy ich nie otrzymują. Nie można oczekiwać od wszystkich użytkowników, którzy wydali swoje ciężko zarobione pieniądze, aby w ramach zapewnienia sobie bezpieczeństwa musieli kupić nowe urządzenie. _

źródło: Kaspersky Lab

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.