Cyfrowa niedojrzałość nastolatków

Cyfrowa niedojrzałość nastolatków15.11.2011 14:50
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

W dzisiejszym, rozwiniętym technologicznie świecie dzieci
i nastolatki spędzają w internecie więcej czasu niż kiedykolwiek. Aby lepiej zrozumieć, jak wpływa to na ich życie, firma AVG Technologies przygotowuje Cyfrowe Dzienniki, czyli serię badań dotyczących nawyków technologicznych w różnych grupach wiekowych.

Pojawiła się czwarta część raportu, zatytułowana Cyfrowa Dojrzałość, badającą internetową aktywność najmłodszych. Jak wynika z badań już 11-letnie dziecko korzysta z sieci w podobny sposób jak dorosły (pomijając zarządzanie portfelem akcji online czy wykonywanie przelewów). Nastolatki spędzają coraz więcej czasu w sieciach społecznościowych, intensywnie korzystając przy tym z urządzeń mobilnych, a także mocno angażując się w gry online.

W efekcie dzieci stawiane są w skomplikowanych sytuacjach społecznych i towarzyskich, które wymagają dorosłego rozumowania –. mimo, że nie są jeszcze na to gotowe.

„Dzieci zaczynają korzystać z internetu w bardzo młodym wieku, więc wiele z nich rozwinęło umiejętności techniczne spotykane zazwyczaj u dorosłych. Niestety, nie idzie to w parze z dojrzałością intelektualną i emocjonalną, wymaganą przy podejmowaniu ważnych i skomplikowanych decyzji w cyfrowym świecie”. - mówi JR Smith, dyrektor generalny firmy AVG Technologies. „Bardzo ważne jest, by rodzice rozumieli jaką rolę odgrywa technologia w życiu ich dzieci. Dzięki temu najmłodsi zyskają maksymalne bezpieczeństwo, a dorośli zachowają spokój ducha.”

*Kto wie najlepiej? *
Raport Cyfrowa Dojrzałość informuje, że tylko 8. rodziców uważa swoje dziecko w wieku 10-13 lat za lepiej zorientowane w sieci od nich. Ojcowie najczęściej twierdzą, że w kwestii internetu to oni są domowymi ekspertami – tylko 2% z nich przyznaje, że ich dzieci mogą wiedzieć więcej.

Według odpowiedzi rodziców, we wszystkich krajach objętych ankietą ponad połowa dzieci w wieku 10-1. lat posiada własny komputer (nie dotyczy Nowej Zelandii i Japonii). Oznacza to, że w większości przypadków korzystają one z internetu bez nadzoru osoby dorosłej.

*Wszystko jest społecznościowe *
Pomimo tego, że 92. ankietowanych rodziców uważa się za dojrzalszych użytkowników internetu niż ich pociechy, wciąż mamy się czym martwić. Zdumiewająca część z nich – bo aż 58% – przyznaje, że dziecko w wieku 10-13 lat ma dostęp do najpopularniejszych sieci społecznościowych, co jest bezpośrednim naruszeniem regulaminu serwisu Facebook, wymagającego przy rejestracji wieku minimum 13 lat.

Inne dane publikowane w najnowszej części raportu:

● 50. nastolatków w krajach anglojęzycznych (i 44% na całym świecie) korzysta z serwisów społecznościowych za pośrednictwem telefonów komórkowych.

● Według rodziców, tylko 1 nastolatek na 2. padł ofiarą cyber zastraszania. Liczba ta waha się od 3% we Francji aż do 9% w Australii i Stanach Zjednoczonych.

● Dwie trzecie rodziców twierdzi, że zna hasła swoich dzieci. W Stanach Zjednoczonych liczba ta sięga 78%.

● Średnio 6 na 1. rodziców przynajmniej raz sprawdziło, czym zajmuje się ich dziecko w internecie. Najczęściej interesują się tym mieszkańcy Stanów Zjednoczonych (72%) i Kanady (67%), a najrzadziej rodzice z Wielkiej Brytanii (58%).

● Nastolatki z Włoch (90%), Czech (86%) i Wielkiej Brytanii (83%) wysyłają najwięcej wiadomości SMS, podczas gdy we Francji (61%) i Australii (62%) usługa ta jest znacznie mniej popularna.

● 58. dzieci w wieku 10-13 zamieszkujących Wielką Brytanię korzysta z komputera najczęściej we własnym domu. Liczba ta sięga 81% w Niemczech, 69% we Francji, 49% we Włoszech, 41% w USA, 36% w Australii i 11% w Czechach.

● Nastolatki z Wielkiej Brytanii (36%) o wiele częściej korzystają ze smartfonów niż ich rówieśnicy z USA (28%) czy Francji (16%).

● Dzieci we Włoszech (76%) i Hiszpanii (72%) najczęściej posiadają własny komputer. Liczba ta jest najmniejsza w Nowej Zelandii (40%) i Kanadzie (53%).

„Dorośli często niedoceniają znaczenia codziennej bezpośredniej komunikacji z innymi ludźmi” dodaje Smith. „I nawet oni sami w swoim życiu towarzyskim nie zawsze radzą sobie poprawnie ze wszystkimi skomplikowanymi kwestiami. Raport Cyfrowa Dojrzałość przede wszystkim nakłania rodziców do pomagania swoim dzieciom, tak by mogły one korzystać z sieci społecznościowych w poczuciu bezpieczeństwa i nie bały się głośno mówić o spotykanych tam problemach i zagrożeniach.”

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.