Prowadzenie bloga polepsza samopoczucie nastolatków

Prowadzenie bloga polepsza samopoczucie nastolatków

Prowadzenie bloga polepsza samopoczucie nastolatków
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
09.01.2012 12:27

Izraelskie badanie, którego wyniki opublikowano w "Psychological Services", udowadnia, że prowadzenie internetowego bloga pozytywnie wpływa na stan psychiczny i umiejętności społeczne młodzieży

Izraelskie badanie, którego wyniki opublikowano w "Psychological Services", udowadnia, że prowadzenie internetowego bloga pozytywnie wpływa na stan psychiczny i umiejętności społeczne młodzieży - informuje serwis eScienceNews.

Pisanie bloga przynosi wiele korzyści nastolatkom, które doświadczają problemów w sferze społecznej. Podnosi ich poczucie własnej wartości i sprzyja poprawie relacji z przyjaciółmi. Jest skuteczniejsze niż prowadzenie tradycyjnego pamiętnika, ale najlepszy efekt przynosi, gdy społeczność internetowa może komentować wpisy autora.

"Badanie pokazało, że pisanie osobistego pamiętnika lub inne formy ekspresywnego pisania sprzyjają radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi i polepszają samopoczucie. Prowadzenie bloga umożliwia nastolatkom swobodną ekspresję i łatwą komunikację z innymi, a młodzież tak, czy inaczej, spędza wiele czasu przed komputerem" - mówi Meyran Boniel-Nissim z University of Haifa w Izraelu, szef zespołu badawczego.

W eksperymencie uczestniczyli izraelscy uczniowie, których wybrano na podstawie wyników w kwestionariuszu, dotyczącym odczuwanych emocji i jakości kontaktów interpersonalnych. Wybrano 12. dziewczynki i 37 chłopców, o średniej wieku 15 lat, u których występowały uczucia społecznego lęku lub dyskomfortu. Badani deklarowali trudności w zdobywaniu i utrzymywaniu przyjaciół. Naukowcy oszacowywali wysokość poczucia własnej wartości, aktywność społeczną i obserwowali zachowanie osób badanych przed eksperymentem, zaraz po i po upływie dwóch miesięcy od zakończenia badania.

Badani zostali podzieleni na cztery grupy eksperymentalne, które prowadziły bloga przez 1. tygodni i dwie grupy kontrolne, z których jedna pisała tradycyjny pamiętnik, a druga nie robiła nic. Grupy eksperymentalne otrzymały różne instrukcje. Dwie grupy zwierzały się w internecie ze swoich problemów emocjonalnych i społecznych, a pozostałe pisały na dowolny temat, przy czym w obu kategoriach znajdowała się jedna grupa, której wpisy mogli komentować internauci.

Okazało się, że poczucie własnej wartości, dobrostan psychologiczny i umiejętności społeczne uległy poprawie we wszystkich grupach blogerów w porównaniu z zespołami, które pisały papierowy pamiętnik lub nie podejmowały żadnej aktywności. Ponadto lepsze wyniki osiągały nastolatki, które pisały o osobistych problemach oraz otrzymywały komentarze od innych. Wszystkie rezultaty utrzymały się po upływie dwóch miesięcy.

"Chociaż znęcanie się i nadużycia są powszechnymi zjawiskami w sieci, zauważyliśmy, że prawie wszystkie komentarze do wpisów na blogach naszych osób badanych były wspierające i miały pozytywny wydźwięk" - komentuje współautor badania, Azy Barak.

Naukowcy obawiają się jedynie, że nieproporcjonalny dobór uczestników pod względem płci mógł zaburzyć wyniki badania i radzą, aby przyszłe eksperymenty zapewniały równomierny podział.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)