Coca-Cola w ogniu krytyki. Wysłała mediom puste butelki

Coca-Cola w ogniu krytyki. Wysłała mediom puste butelki27.04.2019 12:39
Źródło zdjęć: © Facebook.com | Konrad Bagiński

Coca-Cola HBC Polska wysłała wybranym dziennikarzom i influencerom puste plastikowe butelki. Miał być to element kampanii promującej przerób surowców wtórnych. Problem w tym, że uświadamiając ludzi, firma jednocześnie sama wygenerowała zbędne odpady. Wylała się fala krytyki.

W przesyłce od Coca-Coli, będącej jednocześnie zaproszeniem do Muzeum Sztuki Nowoczesnej nad Wisłą, znalazła się pusta butelka i specjalny list. Ten drugi zachęca, aby butelkę wyrzucić do dedykowanego kontenera na plastik, dając innym przykład segregacji odpadów. Tak, aby mogły być odzyskane i wykorzystane wtórnie.

Akcję przeprowadzono w ramach proekologicznej kampanii pod hasztagiem #WCIĄŻZMIENIAMY i hasłem "Wszystkie ręce na pokład".

"Rocznie do oceanów trafia średnio 9 milionów ton plastiku. Musimy to zmienić. (...) Pragniemy, aby nasza przesyłka była pierwszym krokiem do zmiany. Daj jej drugie życie. Wrzuć ją do odpowiedniego pojemnika, by mogła zostać przetworzona" - pisze Coca-Cola w liście.

Efekt odwrotny od zamierzonego

Jednak nie wszyscy docenili taką formę promocji. Wielu ludzi zwróciło uwagę na absurdalność całego projektu.

- Coca-Cola wpadła na genialny pomysł, by zmniejszyć ilość plastiku na planecie Ziemia i przysłała mi pustą plastikową butelkę z liścikiem przypominającym o tym, że plastikowe butelki należy wrzucać do śmieci plastikowych - zauważa nonsens dziennikarz Konrad Bagiński.

I ostro krytykuje: - Jestem niebywale wdzięczny za to, że przysłaliście mi pustą butelkę do wyrzucenia. Zastanawiam się jednak nad odesłaniem jej, żeby ktoś odpowiedzialny za ten pomysł mógł popukać się nią w głowę.

Greenpeace: Recykling to bajka

W sprawę zaangażował się również Greenpeace Polska. Przedstawiciele organizacji sądzą, że Coca-Cola, podobnie jak inne korporacje, mówiąc o recyklingu zrzuca odpowiedzialność za odpady na klientów. Zamiast zaangażować się w produkcję prawdziwie ekologicznych opakowań.

- Coca-Cola chce stworzyć świat, w którym konsumenci wyciskają z siebie siódme poty starając się posprzątać śmieci będące odpowiedzialnością firmy! - grzmi Greenpeace.

"Bo przecież rozwiązaniem problemu plastikowej epidemii jest dobre posegregowanie odpadów, oczywiście. Dzięki wyedukowanym konsumentom, którzy będą grzecznie wyrzucać butelki do plastików, będziemy mogli cieszyć się światem bez plastiku?"

Pytają ironicznie ekolodzy.

Coca-Cola się tłumaczy

A co na to Coca-Cola? Do oskarżeń odnosi się w komentarzu do facebookowego postu Greenpeace'u.

- List w butelce był formą zaproszenia na specjalne wydarzenie, które wysłaliśmy do określonej grupy dziennikarzy, organizacji pozarządowych oraz partnerów biznesowych i społecznych - tłumaczy przedsiębiorstwo, wskazując na sprecyzowaną rolę przesyłki.

"Podczas wydarzenia chcemy rozmawiać o rozwiązaniach i działaniach, które podejmujemy w kontekście ważnych dla nas problemów społecznych, w tym kwestii odpadów w postaci opakowań plastikowych"

"Przykro nam, że zaproszenie zostało zrozumiane inaczej niż było naszą intencją. Naszym celem nie było i nie jest zrzucenie odpowiedzialności za odpady opakowaniowe na konsumentów. Wiemy, że jesteśmy częścią problemu zanieczyszczania środowiska plastikiem i podejmujemy szereg działań, które mają ten problem ograniczyć"

"Wierzymy, że przy zaangażowaniu wszystkich grup i dzięki znajdowaniu wspólnych rozwiązań, możemy osiągnąć najlepsze efekty. Wiemy, że jesteśmy częścią problemu, chcemy też być częścią rozwiązania"

Czytamy o szlachetniej idei i chęci podjęcia działań. Komentarze nie są jednak przychylne.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.