Co się sprawdza w polskim e-commerce - raport Biznes 2.0

Co się sprawdza w polskim e-commerce - raport Biznes 2.016.09.2009 09:30
Źródło zdjęć: © IDG.pl

Kolejny, przedstawiający krajobraz polskiego e-commerce, raport ujrzał światło dzienne. Tym razem autorzy zwrócili uwagę na najpopularniejsze narzędzia i rozwiązania wykorzystywane w wybranych polskich sklepach internetowych. Badanie przeprowadzono metodą ilościową i jakościową.

Celem badania przeprowadzonego przez Biznes 2.0 przy współpracy z Contium, Divante oraz Instytutem Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International, było "zdobycie wiedzy na temat tego, jakie są faktycznie najważniejsze czynniki sukcesu i porażki biznesu internetowego". Autorzy w raporcie pt. "Co działa w polskim e-commerce" przedstawiają najpopularniejsze narzędzia i rozwiązania wykorzystywane w branży w zakresie m. in. budowy strony www, IT, marketingu i logistyki.

Badanie przeprowadzono za pomocą metody ilościowej (ankiety wypełniło 14. przedstawicieli sklepów internetowych z różnych branż) oraz jakościowej (przeprowadzono indywidualne, pogłębione wywiady z 12 wybranymi osobami reprezentującymi sektor e-commerce). Jak podkreślają autorzy raportu, badania nie należy traktować jako reprezentatywnego dla ogółu właścicieli przedsiębiorstw e-commerce w Polsce, jego wyniki stanowić mogą jednak podstawę do porównania doświadczeń, a także dać przegląd rozwiązań wykorzystywanych w sklepach internetowych.
Z badania wynika, że najczęściej wykorzystywanym narzędziem na stronie www sklepu internetowego jest newsletter (74. wskazań), a także komentarze i opinie (70%) oraz bezpłatna dostawa (62%) warunkowana jednak spełnieniem konkretnych warunków (suma zamówienia, miejsce zamieszkania). Wśród innych narzędzi wymieniano: promocje czasowe i inne, "poleć znajomemu", bloczek bestsellery, produkty podobne oraz narzędzia komunikacji bezpośredniej: livechat i gadu-gadu (42%). Spośród wymienionych narzędzi - zdaniem respondentów - największy wpływ na sprzedaż w sklepie ma darmowa dostawa, a także komentarze i opinie klientów oraz promocje czasowe. Najmniejsze znaczenie ma zaś opcja "poleć znajomemu" oraz, co ciekawe - livechat i gadu-gadu.
Przy tworzeniu sklepu internetowego znacząca część firm, które wzięły udział w badaniu korzysta z komercyjnych rozwiązań "pudełkowych" (stosuje je 45. podmiotów). Niekomercyjne rozwiązania open source wykorzystuje 21%, nieco mniej badanych (19%) stawia na dedykowane platformy komercyjne. Z własnych rozwiązań korzysta ok. 15% sklepów. Większość sklepów nie planuje migracji do innej aplikacji, a także nie jest zainteresowana mobilną wersją sklepu internetowego.
Jeśli chodzi o narzędzia promocji to najbardziej popularną formą zdobywania klientów jest marketing w wyszukiwarkach (SEO), który stosowany jest zarówno na początku działalności sklepu, w chwili obecnej, jak i obecny jest w planach na przyszłość. Popularne są też aukcje i porównywarki cen.

Źródło zdjęć: © Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Divante (fot. IDG.pl)
Źródło zdjęć: © Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Divante (fot. IDG.pl)

Marketing sklepów internetowych, które wzięły udział w badaniu opiera się przede wszystkim na mailingach (59. wskazań). Popularne jest również wykorzystanie działań NET PR Synergy, które oparte są na zarządzaniu komunikatami PR w sieci w oparciu o pozycjonowanie (27% wskazań). Ok. 20% sklepów prowadzi różnego rodzaju konkursy internetowe. Poniżej 8% korzysta z biura prasowego online.
Autorzy raportu zwrócili też uwagę na rozwiązania magazynowo-logistyczne. Okazuje się, że 80. sklepów posiada własny magazyn. Co ciekawe, zaledwie połowa respondentów przyznaje, że stany magazynowe są widoczne online dla klientów. Czas realizacji zamówienia kształtuje się w granicach 2-3 dni.

Źródło zdjęć: © Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Divante (fot. IDG.pl)
Źródło zdjęć: © Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Divante (fot. IDG.pl)

Raport "Co działa w polskim e-commerce" może nie dostarcza odkrywczych i rewolucyjnych wniosków w sensie ilościowym i statystycznym, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na "jakościowy" element badań, który wnosi ciekawą wiedzę i informacje dotyczące konkretnych przypadków i doświadczeń wybranych sklepów internetowych.

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.