Co Polacy wiedzą o prywatności w internecie - wyniki badań

Co Polacy wiedzą o prywatności w internecie - wyniki badań26.06.2013 13:30
Źródło zdjęć: © Poster Boy NYC / flickr.com / CC

Prawie 60 proc. internautów wie o tym, że strony internetowe zbierają dane
o ich działalności w sieci - wynika z badań dotyczących stosunku internautów do kwestii
prywatności w internecie przeprowadzonych przez IAB Polska.

Badanie "Prywatność w sieci, komunikacja marketingowa online z perspektywy internautów" zrealizowane zostało przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska we współpracy z instytutami zajmującymi się przeprowadzaniem badań internetowych - Panel Ariadna, Interaktywny Instytut Badania Rynku oraz NK Research.

Internet za przestrzeń publiczną zdecydowanie uznało 37,6 proc., z kolei 43,4 proc. badanych stwierdziło, że internet jest dla nich przestrzenią zarówno publiczną jak i prywatną, 12,3 proc. uznało, że jest to raczej przestrzeń publiczna, 1,1 proc. stwierdziło, że jest to zdecydowanie przestrzeń prywatna, a 1 proc., że raczej prywatna.

Badacze pytali także użytkowników, jakie informacje na swój temat udostępnili w sieci. I tak, 76,7 proc. internautów udostępniło w internecie swój adres e-mail, niewiele mniej, czyli 76,1 proc. swoje imię, a 6. proc. swoje nazwisko. Zdjęcie udostępniło w sieci 60,9 proc. użytkowników a 55,1 proc. zostawiło w sieci swój numer telefonu. Z kolei 25,6 proc. internautów zostawiło w sieci informacje o swoich cechach fizycznych, a 21,7 proc. opis swojego wyglądu. Z kolei 17,5 proc. zostawiło w sieci informacje o swoich przyzwyczajeniach, a 13,9 proc. numer PESEL. Informacje o wysokości swoich zarobków zostawiło w sieci 12 proc.

Internauci pytani byli również o sposoby, jakie stosują, aby zabezpieczyć swoją prywatność w internecie. Na pierwszym miejscu znalazły się programy antywirusowe (72,9 proc.), na drugim miejscu, jako metodę ochrony prywatności wymienili usuwanie z przeglądarki historii dotyczącej odwiedzanych stron internetowych (38,9 proc.), a na trzecim stosowanie ustawień w profilach na serwisach społecznościowych (38,8 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się korzystanie z pseudonimów (38,6 proc.), wykorzystywanie programów blokujących śledzenie (24,8 proc.), kasowanie plików cookies (23,4 proc.), nie umieszczanie zdjęć w sieci (20,8 proc.) i przeglądanie sieci, wykorzystując w przeglądarkach tzw. tryb incognito(1. proc.).

Z badań wynika także, że tylko 1. proc. internautów czyta regularnie regulaminy czy informacje o polityce prywatności dotyczące odwiedzanych stron, 31 proc. robi to czasami, 27 proc. czyta takie dokumenty rzadko, a 18 proc. nie robi tego nigdy.

Badani użytkownicy pytani byli także czy ich zdaniem serwisy internetowe zbierają informację o zachowaniach internatów. 59,6 proc. internatów stwierdziło, że serwisy internetowe zbierają takie informacje o tym, co robią w internecie, 6,8 proc., że nie robią tego, a 33,6 proc. nie potrafiła na to pytanie odpowiedzieć.

Osoby, które stwierdziły, że serwisy internetowe zbierają o nich informacje wypowiadały się na temat, czemu takie informacje mogą służyć. I tak 2. proc. stwierdziło, że informacje zbierane są w celach reklamowych, 13 proc. w celach sprzedaży produktów i usług, 11 proc., że w celach marketingowych, a 7 proc. że w celach statystycznych i badawczych. Takie powody jak kontrola, wiedza o użytkownikach i przetwarzanie danych wymieniło 5 proc. użytkowników.

Dla badanych internautów tym, co najbardziej narusza granice ich prywatności jest telefon od sprzedawcy (48,1 proc.), następnie reklamy w SMS-ach i MMS-ach (39,2 proc.), reklama w internecie (27,7 proc.), kamery w miejscach publicznych (26,3 proc.), reklama w poczcie tradycyjnej (24,3 proc.), reklama w telewizji (22,2 proc.). Najmniej granice prywatności przekraczają - zdaniem badanych internautów - reklama radiowa (9,3 proc.) i reklama w prasie (8,4 proc.).

  1. proc. badanych użytkowników internetu zadeklarowało, że wie, czym są pliki cookies, a 60 proc. spotkało się z akcją informacyjną dotyczącą tematu cookies. Internauci, którzy spotkali się z informacją dotyczącą plików cookies, pytani byli także o znaczenie, jakie dla nich miała akcja informacyjna dotycząca plików cookies. I tak za ważną uznało ją 6,1 proc., za raczej ważną 16,7 proc., 23,3 proc. stwierdziło, że raczej to nie jest dla nich ważna sprawa, a 15,6 proc. określiło zdecydowanie jako nieważną informację dotyczącą plików cookies.

Badanie "Prywatność w sieci, komunikacja marketingowa online z perspektywy internautów" przeprowadzono w okresie od 2. maja do 7 czerwca 2013 roku. Ankiety wypełniło 4573 użytkowników internetu. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu polskich internautów w wieku 15 i więcej lat, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci, wieku, wykształceniu, miejscu zamieszkania internautów oraz częstotliwości korzystania z sieci.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.