Chcą specjalnego podatku na rzecz TVP

Chcą specjalnego podatku na rzecz TVP10.04.2009 11:52

O rozważenie możliwości wprowadzenia podatku
na finansowanie telewizji publicznej apelował w trakcie debaty
"Jakich mediów publicznych potrzebujemy" medioznawca Karol
Jakubowicz. Jeden z autorów założeń projektu ustawy medialnej
Tadeusz Kowalski przekonywał, że tylko programy misyjne powinny
być finansowane ze środków publicznych.

O rozważenie możliwości wprowadzenia podatku na finansowanie telewizji publicznej apelował w trakcie debaty "Jakich mediów publicznych potrzebujemy" medioznawca Karol Jakubowicz. Jeden z autorów założeń projektu ustawy medialnej Tadeusz Kowalski przekonywał, że tylko programy misyjne powinny być finansowane ze środków publicznych.Debata odbyła się w czwartek w Instytucie Sobieskiego w Warszawie.

"Nie odtworzy się abonamentu. Trzeba szukać innego rozwiązania" - powiedział Jakubowicz. Jak przypomniał, ostatnio abonament został zlikwidowany w Finlandii, gdzie z powodzeniem zastąpiono go podatkiem. Podkreślił, że przed dwoma laty, prof. Tadeusz Kowalski proponował wprowadzenie takiego podatku. "Byłoby to 0,5 proc., a może wystarczyłoby 0,4 proc." - powiedział Jakubowicz.

Także Kowalski powiedział, że skala i rozmiary instytucji, jaką jest TVP sprawiają, że "nie wyobraża on sobie całkowicie publicznego finansowania mediów publicznych". Jego zdaniem "wszyscy staliśmy się zakładnikami sytuacji, w której TVP jest dość dużą korporacją, z dużym majątkiem i budżetem".

Źródło zdjęć: © Nowa, efektowna siedziba telewizji publicznej (fot. PAP)
Źródło zdjęć: © Nowa, efektowna siedziba telewizji publicznej (fot. PAP)

Zdaniem Kowalskiego w telewizji publicznej "cel publiczny staje się coraz bardziej drugorzędny". "Mecz piłkarski potrafi zrujnować ramówkę, natomiast informacje o eurowyborach są w paśmie najmniejszej oglądalności" - powiedział. Jego zdaniem należy wyraźnie odróżnić programy misyjne, które byłyby finansowane ze środków publicznych, od pozostałych programów. "Skończmy z fikcją, że wszystko jest misją" - dodał.

Podkreślił, że wpływy z abonamentu nie wystarczą na pokrycie funkcjonowania TVP; stąd właśnie konieczność oddzielenia programów misyjnych od pozostałych. Teraz - zdaniem Kowalskiego - "część publiczności udaje, że płaci; nadawcy udają, że realizują misję i wszyscy udają, że jest dobrze". Kowalski wskazywał na "niewydolność zarządzania TVP".

Prof. Kowalski był w zespole, który opracowywał projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług audiowizualnych. Obecnie do Sejmu trafił projekt ustawy o zadaniach publicznych w dziedzinie usług medialnych. Przewiduje on likwidację abonamentu radiowo-telewizyjnego, a w zamian utworzenie Funduszu Zadań Publicznych. Zgodnie z nim mają zostać utworzone także licencje programowe, udzielane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (KRRiT).

Projekt przewiduje także zmianę funkcji Krajowej Rady, a także likwidację dotychczasowych rad programowych mediów publicznych i utworzenie jednej Rady Programowej. Zgodnie z projektem nadawcy pożytku publicznego - szkoły publiczne, uczelnie lub jednostki organizacyjne gminy zostałyby zwolnione w 5. proc. z opłat za używanie częstotliwości.

  1. proc. wydatków na media będzie rozdzielanych w otwartych konkursach, o środki z tej puli będą mogli starać się również nadawcy prywatni. Licencji programowej udzielać będzie KRRiT, na okres dwóch lat. Proponowane rozwiązania przewidują także powołanie nowej siedmioosobowej KRRiT.

Projekt przewiduje także powołanie 1. regionalnych spółek telewizyjnych, które zostaną utworzone na bazie dotychczasowych oddziałów terenowych TVP - te ostatnie zostaną zlikwidowane.

Zdaniem Jakubowicza "trzeba podzielić media publiczne; wyłonić to, co jest obowiązkowe dla treści publicznych i finansować to w większości ze środków publicznych". Oprócz tego powinna powstać także spółka, w skład której wejdą pozostałe programy i która będzie się samofinansować.

Według niego powinien zostać m.in. zmieniony sposób finansowania mediów publicznych, powinna zostać opracowana strategia państwa w tym zakresie, zmieniony sposób powoływania władz TVP. Jakubowicz postuluje, by zwiększyć kompetencje Rady Nadzorczej TVP, wprowadzić jednoosobowy zarząd TVP i Polskiego Radia.

Przytoczył dane Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, z których wynika, że na 558. programów telewizyjnych programy publiczne stanowią 7 proc. Według tych danych w mediach publicznych jest więcej programów produkowanych w krajach europejskich, programy te mają większe walory edukacyjne.

Powiedział też, że w Anglii naziemne TV komercyjne wycofują się z obowiązków misyjnych (jest tam około 400 programów satelitarnych), gdyż zaostrza się konkurencja, co zmusza do maksymalizacji zysków z reklam. W ocenie Jakubowicza powinny powstawać media środowiskowe jako źródło dostępu do programów misyjnych.

Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.