CeBIT 2009: systemy 3D dla domu

CeBIT 2009: systemy 3D dla domu06.03.2009 16:03
Źródło zdjęć: © heise-online.pl

Odwiedzający hanowerskie targi CeBIT mogą na wielu stoiskach wypróbować działanie trójwymiarowych monitorów przeznaczonych do użytku domowego. W hali 21 na stoisku producenta kart graficznych, firmy Gainward, prezentowane są dwie różne technologie generowania obrazu stereoskopowego. Dwa monitory Syncmaster 2233RZ (produkt Samsunga) wyświetlają obraz sprawiający wrażenie głębi, pokazując na zmianę obrazy przeznaczone dla lewego i prawego oka, podczas gdy specjalne okulary migawkowe 3D Vision – dzieło Nvidii – zasłaniają w odpowiednim momencie obraz dla jednego oka.

Źródło zdjęć: © (fot. heise-online.pl)
Źródło zdjęć: © (fot. heise-online.pl)

Ponieważ wyświetlacz charakteryzuje się częstotliwością odświeżania obrazu na poziomie 12. herców, na każde oko przypada – podobnie jak w przypadku tradycyjnych ekranów LCD – 60 obrazów na sekundę. Dzięki temu do przeszłości należeć mają występujące przy użyciu starszych typów okularów migawkowych bóle głowy i widoczne migotanie obrazu. Mając okazję sprawdzić działanie całości zauważyliśmy jednak migotanie (inaczej niż podczas testowania podobnych systemów na tegorocznych targach CES). Wynikało to z faktu, że lampy oświetlające hanowerskie hale targowe nie świecą jednostajnie, ale mrugają z nierejestrowalną dla ludzkiego oka częstotliwością 100 Hz, a tym samym interferują z okularami działającymi z częstotliwością odświeżania 120 herców.

Samsung zadeklarował, że model 2233RZ będzie oferowany od połowy marca za 36. euro, Nvidia jak dotąd nie podała żadnego terminu wprowadzenia na rynek swoich okularów migawkowych; przypuszczalnie jednak będą one dostępne w tym samym czasie, co monitor. Kilka metrów dalej można przetestować sprzedawany już trójwymiarowy wyświetlacz firmy iZ3D. W odróżnieniu od systemu z 3D Vision, ten 22-calowy ekran umie współpracować nie tylko z kartami graficznymi Nvidii. Model działa, wykorzystując technikę polaryzacyjną i jest dostarczany z pasywnymi okularami trójwymiarowymi. Dwa nakładające się na siebie i inaczej spolaryzowane panele LCD pokazują jednocześnie obrazy przeznaczone dla lewego i prawego oka. Wrażenie głębi powstaje dzięki temu, że okulary z filtrem polaryzacyjnym przepuszczają obraz tylko dla jednego oka.

Na technologii polaryzacyjnej bazuje także model W220. firmy Hyundai. 22-calowy monitor, który już od pewnego czasu jest sprzedawany na rynku japońskim, zobaczymy w hali 25 na stoisku D40. W220S polaryzuje obrazy z przeplotem (interlaced). Z tego powodu w trybie trójwymiarowym pionowa rozdzielczość ulega dwukrotnemu zmniejszeniu.

Z kolei w hali 26 na stoisku D39 firma Asus prezentuje prototyp monitora z odświeżaniem obrazu na poziomie 120 Hz. Na tym pozbawionym jak dotąd oznaczenia 22-calowym ekranie można oglądać obrazy trójwymiarowe przy użyciu okularów migawkowych Nvidii. Jednak Asus reklamuje swój produkt, nie tyle podkreślając efekty trójwymiarowe, co kładąc nacisk na lepszą jakość prezentacji ruchomych obrazów dzięki wykorzystaniu wyższej częstotliwości odświeżania. 120-hercowy wyświetlacz powinien pojawić się na rynku w trzecim kwartale tego roku. Firma nie podała do tej pory ceny urządzenia.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.