Bolt zwiększa opłatę jeśli masz słabszą baterię? Sprawdziliśmy, o co chodzi

Bolt zwiększa opłatę jeśli masz słabszą baterię? Sprawdziliśmy, o co chodzi28.11.2019 11:26
Źródło zdjęć: © Arkadiusz Ziolek/East News

W sieci pojawiły się doniesienia o rzekomym podnoszeniu cen przejazdu przez Bolt, jeśli użytkownik ma mniejszy poziom naładowania baterii. Autor posta na Twitterze udowadniał to zjawisko poprzez zrzuty ekranu. Czy faktycznie nie opłaca się wsiadać do Bolta z padającą baterią?

W serwisie wykop.pl rozgorzała dyskusja na temat zależności cen przejazdu Bolta od poziomu naładowania baterii. Wszystko zaczęło się od posta na Twitterze, który opublikował jeden z klientów tej aplikacji. Przedstawił na nim zrzuty ekranu z dwóch różnych smartfonów.

Na pierwszym smartfonie cena za identyczny przejazd w aplikacji Bolt była delikatnie wyższa. Jedyna różnica (oprócz modelu) to poziom naładowania baterii. Pierwszy z telefonów miał 45 proc. baterii, a drugi 90 proc. Tym samym autor posta wydedukował, że aplikacja wycenia przejazd w zależności od poziomu naładowania urządzenia.

Czy to możliwe, że Bolt ma dostęp do informacji o baterii?

Każda aplikacja ma dostęp do informacji o baterii. Dostęp do tych danych nie jest objęty nawet potrzebą wyznaczenia uprawnień. To znaczy, że żadna aplikacja nie musi pytać nas o zgodę. A więc Bolt wie, ile pozostało nam procent baterii, ale czy może to wpływać na cenę przejazdu?

Nie, to niemożliwe. Sprawdziliśmy na kilku smartfonach w redakcji cenę przejazdu do tego samego miejsca docelowego. 90, 40 czy 15 proc. baterii, cena na każdym urządzeniu była zawsze taka sama, co na pozostałych. Ta kwestia nie może decydować o cenie przejazdu.

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Poprosiliśmy także o komentarz firmę Bolt w tej sprawie. - Wysokość opłat za przejazd z użyciem aplikacji Bolt nie ma nic wspólnego z niskim czy wysokim poziomem naładowania baterii telefonu pasażera - mówi dla WP Tech Dominik Wolski, country manager Bolt na Polskę.

Więc o co chodzi, dlaczego cena na drugim smartfonie była niższa?

W sieci można znaleźć informacje, jakoby cena mogła zależeć od tego, jak często do danego miejsca jeździmy. Miałaby być zawyżana (w przypadku Polski) o 30-80 groszy. Postanowiliśmy zatem sprawdzić i to na własnym przykładzie.

Nie potwierdziliśmy tych informacji, a wręcz przeciwnie. Przejazd do mojego miejsca zamieszkania kosztowałby mnie 23,16 zł, a kolegę z redakcji 23,68 zł. Oczywiście obydwa startowałyby z tego samego miejsca. O co chodzi? Postanowiliśmy zapytać.

Źródło zdjęć: © WP.PL
Źródło zdjęć: © WP.PL

Niestety odpowiedź firmy nie jest satysfakcjonująca. - Opłata za przejazd zależna jest od czasu trwania przejazdu, pokonanej odległości oraz od terminu. Wzrost stawek w pewnych okresach, np. w godzinach szczytu, spowodowany jest zasadą popytu i podaży. Jeśli popyt jest zwiększony, cena za przejazd jest wyższa, o czym pasażer informowany jest przed rozpoczęciem przejazdu. Gdy ruch jest mniejszy, a czas przejazdu krótszy w porównaniu z godzinami szczytu i korkami (np. w nocy) - kwota za przejazd jest niższa - mówi Dominik Wolski.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.