Black Friday 2020. Jak się nie dać oszukać? UOKiK przypomina, na co uważać

Black Friday 2020. Jak się nie dać oszukać? UOKiK przypomina, na co uważać16.11.2020 17:15
Black Friday 2020 już 27 listopada
Źródło zdjęć: © Pexels

Black Friday, czyli Czarny Piątek 2020 już za kilka tygodni. Jak co roku sklepy będą kusić promocjami i zniżkami. Jednak w tym czasie łatwo wpaść również w pułapki zastawione na konsumentów. Jak się przed nimi uchronić?

Czarny Piątek 2020 wypada 27 listopada. Zgodnie z tradycją, tego dnia powinniśmy przygotować się na ogromne przeceny, wyprzedaże i różne akcje promocyjne. Jak Black Friday wygląda w Polsce w praktyce, pisał m.in. Adam Bednarek przy okazji zeszłorocznego szału zakupowego. UOKiK przypomina również, że Czarny Piątek to okazja dla nieuczciwych sprzedawców, dlatego należy rozsądnie podejść do zakupów. 

Black Friday 2020. Jak się nie dać oszukać?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że Black Friday to okazja, na której może skorzystać wielu nieuczciwych sprzedawców. Niestety częstą praktyką w naszym kraju jest podnoszenie cen towarów, by potem spektakularnie obniżyć cenę w dniu wyprzedaży. UOKiK podkreśla, że takie działania są niedozwolone, a samych kupujących zachęca do rozważnych zakupów.

Czarny Piątek w tym roku przeniósł się w dużej mierze do internetu, o czym świadczą, chociażby promocje w sklepach internetowych, które ruszyły na wiele dni przed faktycznym Black Friday. To jednak dobra wiadomość dla kupujących, ponieważ o wiele łatwiej będzie nam porównywać ceny poszczególnych produktów, nim zdecydujemy się na zakup. Dzięki temu mamy większą szansę uniknąć oszustwa. 

UOKiK przypomina, że kupujących obowiązuje zawsze najniższa cena. Oznacza to, że jeżeli na metce towaru jest cena niższa niż przy kasie - mamy prawo do ceny z metki. Jeżeli kasjer błędnie naliczy nam cenę i zorientujemy się dopiero po opłaceniu zakupów, możemy domagać się zwrotu zapłaconej nadwyżki. 

Zwroty i reklamacje na Black Friday

UOKiK przypomina, że Black Friday nie zwalnia sklepów z przestrzegania zasad gwarancji. Jeżeli kupujemy nowy, nieuszkodzony towar to gwarancja na niego obowiązuje, niezależnie od tego, czy jest przeceniony, czy nie. 

Warto również zwrócić uwagę, że w przypadku reklamacji mamy prawo zwrócić wadliwy towar, chyba że towar został przeceniony z powodu wady. Na przyjęcie reklamacji sprzedawca ma 14 dni - jeśli nie dotrzyma tego terminu, uznaje się, że została ona przyjęta. 

Inaczej sprawa wygląda w momencie, gdy chcemy zwrócić przeceniony towar bez podania przyczyny, np. ponieważ zmieniliśmy zdanie. Przyjęcie z powrotem towaru zależy od dobrej woli sprzedającego. Należy również ustalić, jak w przypadku zwrotu towaru, wygląda zwrot środków - może się okazać, że zamiast gotówki przysługuje nam tylko kupon do wykorzystania w danym sklepie. 

Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Zagraniczne zakupy online na Black Friday

W związku z epidemią koronawirusa, centra handlowe zamknięte są w Polsce do 29 listopada. To oznacza, że wiele osób chętniej skorzysta z zakupów online, również z zagranicznych sklepów. UOKiK przypomina, że często kupując np. z Azji, stajemy się importerami towarów. Oznacza to, że finalna cena towaru może znacznie się różnić od tej, którą widzimy na stronie sklepu, ponieważ może zostać naliczone wysokie cło.

W związku z pandemią, sprowadzając towar z zagranicy, powinniśmy być przygotowani na wydłużony czas realizacji zamówienia oraz dostawy. To z kolei może wiązać się również z wydłużonym czasem ewentualnych reklamacji czy zwrotów. Mimo to kupując w czasie Black Friday w UE czy USA wciąż możemy trafić na dobre promocje, więc warto ich wypatrywać.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.