Black Friday 2020. Cyberprzestępcy sięgają po nowe metody, by uśpić czujność kupujących

Black Friday 2020. Cyberprzestępcy sięgają po nowe metody, by uśpić czujność kupujących27.11.2020 11:22
Black Friday 2020 już 27 listopada. Sprawdź, na co uważać
Źródło zdjęć: © Pexels

Internauci są coraz bardziej świadomi zagrożeń w sieci, czego mają również świadomość cyberprzestępcy. Zdaniem ekspertów to sprawia, że sięgają po coraz bardziej "wyrafinowane" metody, by oszukać konsumentów, którzy szykują się na wyprzedaże z okazji Black Friday 2020.

Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa ESET podkreślają, że wraz ze wzrostem świadomości internautów, rośnie również pomysłowość cyberprzestępców. Niestety zbliżający się sezon wyprzedaży, który rozpoczną Black Friday i Cyber Monday już w ten weekend, jest dla przestępców okazją do podejmowania kolejnych prób wyłudzenia danych czy pieniędzy. 

Ze względu na sytuację związaną z pandemią, Czarny Piątek 2020 będzie w znacznej mierze przeniesiony do sieci. To oznacza, że także cyberprzestępcy się do niego przygotowują, planując m.in. ataki uwzględniające aktualne zachowania i poziom wiedzy użytkowników. To oznacza sięganie po takie metody, jak typosquatting, ataki homograficzne czy phishing poruszający wątki bezpieczeństwa.

- Praca, jaką wykonujemy, uświadamiając użytkowników i edukując w zakresie zachowania w sieci, nie uszła uwadze hakerów. Wiedzą oni doskonale, że coraz więcej internautów dba o to, aby np. nie klikać w nieznane linki czy nie korzystać z publicznych sieci Wi-Fi. Dużo mówi się także o tym, by nie kupować w nieznanych e-sklepach z nadzwyczaj atrakcyjnymi cenami czy za pośrednictwem Facebooka lub OLX z płatnością z góry - zauważa Kamil Sadkowski, starszy analityk zagrożeń ESET. 

Black Friday i Cyber Monday. Nowe pułapki hakerów 

Ekspert dodaje, że cyberprzestępcy coraz częściej przewidują zachowania bardziej świadomych internautów. Poniżej znajdziecie wyjaśnienie najnowszych technik ataków hakerskich, opracowane przez ESET. Tuż przed Czarnym Piątkiem i Cyfrowym Poniedziałkiem, warto zwrócić szczególną uwagę na zachowanie, chociażby podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci. 

  • Typosquatting (tzw. przejmowanie błędnego URL) - coraz więcej internautów, zamiast klikać w reklamy i banery sklepów, woli ręcznie wpisać adres w przeglądarce, obawiając się przekierowania na niebezpieczną stronę. 

"Cyberprzestępcy wykorzystują te zachowania, bazując na typowych błędach, literówkach, jakie możemy wówczas popełnić. Zarejestrowana przez nich domena o łudząco podobnej nazwie może wyglądać identycznie jak ta legalna, na którą chcielibyśmy trafić", wyjaśnia ESET i zwraca uwagę, że celem takich stron jest zwykle wyłudzenie od nas poufnych danych.

Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

  • Ataki homograficzne - wykorzystują możliwość zamieszczania w adresach URL znaków z innych alfabetów niż łaciński. Niektóre alfabety zawierają podobne, a nawet identyczne znaki jak te, których używamy w alfabecie łacińskim, dzięki czemu przestępcy mogą stworzyć stronę, w której adresie znajdzie się np. znak "ω" zamiast "w". Następnie stronę można zarejestrować, uwiarygodnić certyfikatem i wykorzystywać ją do wyłudzania danych.
  • Phishing poruszający wątki bezpieczeństwa jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych metod oszustwa. "Jedną z popularnych strategii jest wysyłanie wiadomości podszywających się pod popularne sklepy internetowe, informujących np. że wystąpił problem i ze względu na bezpieczeństwo transakcji, należy ją powtórzyć", zwraca uwagę ESET. Eksperci przestrzegają, że następnie wymagane jest od nas podanie danych osobowych, czy numeru karty kredytowej w celu wykorzystania tych danych przez oszustów. 

Więcej informacji na temat bezpiecznych zakupów w sieci znajdziecie w naszej strefie poświęconej Black Friday

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.