Audytel: spadek MTR-ów dał pozytywne efekty

Audytel: spadek MTR-ów dał pozytywne efekty19.10.2010 01:37
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

Stopniowe obniżanie stawek MTR korzystnie wpłynęło na wzrost konkurencji rynku - można przeczytać w raporcie przygotowanym dla UKE przez firmę analityczną Audytel.

Obniżenie stawek MTR spowodowało spadek cen detalicznych, w tym także cen połączeń z telefonów stacjonarnych na komórkowe, zmniejszyło bariery rozwoju telefonii ruchomej oraz pozytywnie wpłynęło na stopień innowacyjności usługowej i polepszyło alokację zasobów.

_ Wbrew niektórym prognozom, obniżanie MTR nie wywołało negatywnych skutków dla konsumentów: nie stwierdzono występowania tzw. "efektu łóżka wodnego" (czyli rozprzestrzeniania się ewentualnych skutków negatywnych na ceny detaliczne) i spadku nakładów inwestycyjnych w telefonii ruchomej. Wzrosła za to aktywność operatorów MVNO, co przełożyło się na dodatkowy wzrost penetracji mobilnej. Obniżki MTR wyeliminowały także niekorzystne ekonomicznie zjawiska terminacji ruchu w sieciach telefonii ruchomej poprzez bramki FCT oraz subsydiowanie usług mobilnych przez abonentów sieci stacjonarnych _ - można przeczytać w raporcie.

Jak napisano w raporcie, nastąpił dalszy wzrost poziom konkurencji oraz spadek stopnia koncentracji dostawców w sektorze telefonii ruchomej. Zjawiska wynikały z wejścia na rynek kolejnych operatorów infrastrukturalnych, przede wszystkim P4, który w ciągu pierwszych 3 lat działalności osiągnął około 10-procentowy udział w rynku telefonii komórkowej. Następstwem aktywnych działań mających na celu zwiększenie konkurencyjności było dalsze obniżenie cen detalicznych, pojawienie się kolejnych usług telefonii głosowej oraz rozwiązań niegłosowych. Jedynym negatywnym następstwem wdrożenia asymetrii MTR było zjawisko dyskryminacji cenowej dla połączeń do sieci nowych operatorów.

Efekty regulacji MTR Audytel zaprezentował na podstawie następujących danych dla lat 2006-2010 (dane za 2010 roku prognozowane na podstawie wyników dwóch kwartałów):
• ceny połączeń w sieciach ruchomych spadły w analizowanym okresie łącznie o 65,4% (średniorocznie były o 33,8% niższe, niż w scenariuszu bez regulacji MTR),
• ceny połączeń z sieci stacjonarnych do sieci telefonii ruchomej spadły łącznie o 50,4% (średniorocznie były o około 30,2% niższe, niż w scenariuszu bez regulacji MTR) ,
• ruch głosowy w sieciach telefonii ruchomej był średniorocznie wyższy o 26,9%,
• penetracja usług telefonii ruchomej wzrosła do 118% (o 1,8 punktu procentowego więcej niż w scenariuszu bez regulacji MTR czyli o około 800 tys. kart SIM),
• bilans dobrobytu społecznego wyniósł 12,6 mld zł.

Zobacz: pełną treść raportu Audytela (plik .pdf; 1,70 MB).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.