Atak na Historię Online wyszukiwarki Google

Atak na Historię Online wyszukiwarki Google23.04.2010 16:28
Źródło zdjęć: © Google

Personalizacja uchodzi obecnie za jeden z najważniejszych elementów wyszukiwania internetowego. Dzięki niej możliwe jest wyświetlanie wyników lepiej odpowiadających gustom użytkowników, a jednocześnie pozyskiwanie lojalnych klientów

Jednak najnowsze badania przeprowadzone pod kierunkiem ośrodka Institut National de Recherche en Informatique (INRIA)
spod Paryża pokazują, że stosowanie tej praktycznej funkcji może mieć również negatywne skutki dla prywatności użytkowników. Informuje o tym magazyn "Technology Review" w internetowym wydaniu.

Na podstawie propozycji zapytań, które Google wyświetla w ramach spersonalizowanego wyszukiwania, europejskiemu zespołowi naukowców udało się zrekonstruować obszerne fragmenty Historii Online i w ten sposób uzyskać wzgląd w poufne dane użytkowników. Co prawda koncern internetowy zamknął już większość luk zidentyfikowanych przez badaczy z INRIA, ale według przeprowadzonych analiz również inne usługi wykazują podobne problemy.

Wspomniane dane udało się pozyskać także dlatego, że Google - tak jak wiele innych firm z branży internetowej - obsługuje szyfrowanie przeglądarkowe głównie przy wprowadzaniu haseł, nie zaś podczas innych interakcji, takich jak choćby zwykłe wyszukiwanie. Również pliki cookie, czyli owe skrawki danych - które serwisy internetowe zapisują na dyskach twardych użytkowników w celu przechowania informacji uwierzytelniających czy też wirtualnych koszyków na zakupy - wyciekają często do Sieci w postaci tekstu jawnego. W takich sytuacjach używanie schematu https://, który służy ochronie danych, wydaje się czymś oczywistym. Celem ataku dokonanego przez badaczy z INRIA była usługa Historia Online Google'a, w której na życzenie użytkownika przechowywane są wszystkie kwerendy przezeń realizowane, ilekroć jest on zalogowany do swojego konta.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.