Apple opatentował nowy system kierowania reklam

Apple opatentował nowy system kierowania reklam20.07.2015 11:39
Źródło zdjęć: © Kārlis Dambrāns / CC

Tim Cook, prezes firmy Apple, wielokrotnie podkreślał, że zarabianie na informacjach dotyczących użytkowników jest niedopuszczalne, karygodne i takie tam. Ale słowa słowami, a praktyka mówi co innego.

Tim Cook, prezes firmy Apple, wielokrotnie podkreślał, że zarabianie na informacjach dotyczących użytkowników jest niedopuszczalne i karygodne. Ale słowa słowami, a praktyka mówi co innego.

Jeden z nowych patentów złożonych przez Apple jednoznacznie bazuje na gromadzeniu danych – i to bardzo istotnych – dotyczących użytkowników. Dodajmy, że jest to już kolejny tego typu pomysł tej firmy – poprzedni dotyczył śledzenia działalności użytkowników w różnego typu mediach społecznościowych w taki sposób, by jak najlepiej dopasować do nich zawartość wyświetlanych reklam.

Tym razem jednak Apple chce zajrzeć nam do portfela. Bardziej konkretnie – chce stworzyć i wykorzystać system danych gromadzonych przez iPhone'y, który obliczy, na jakie "dobra" w danym momencie nas stać. I tylko takie rzeczy będą pokazywane na reklamach!

Jak ma to działać? System śledzić będzie sytuację na wszystkich kartach kredytowych i debetowych użytkownika, sumując możliwości "nabywcze" i odpowiednio dopasowując do nich zawartość reklam. To rzeczywiście spora zmiana, bo systemy bazujące tylko na śledzeniu tego, co interesuje nas np. w internecie, nie brały do tej pory pod uwagę możliwości finansowych. Jeśli ktoś pasjami oglądał aukcje używanych Rolls-Royce'ów, to mógł się spodziewać tego typu reklam, nawet jeśli nie stać go nawet na małego fiata do lekkiego remontu. Teraz będzie inaczej, reklamy bazujące na systemie firmy Apple (pamiętajmy, że na razie to tylko patent!), wyświetlą mu co najwyżej aukcję używanych rowerów...

Ciekawy może być wydźwięk społeczny tego nowego sposobu śledzenia i wykorzystywania naszych danych. Na razie to oczywiście tylko gdybanie, bo jesteśmy na etapie patentu, ale jeśli rozwiązanie wprowadzone zostałoby w życie, to wiele osób mogłoby zacząć (w końcu!) protestować przeciwko tego typu praktykom śledzenia i gromadzenia danych.

I cały system być może odbiłby się wtedy czkawką firmie Apple i innym podmiotom, które równie chętnie wykorzystywałyby tego typu dane. Być może...

48 tysięcy dolarów za iPhone'a? Tak - to możliwe

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Co różni Windows 10 Home i Pro?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.