Aplikacja, którą kocha młodzież. Tik Tok zdobywa szturmem ich serca

Aplikacja, którą kocha młodzież. Tik Tok zdobywa szturmem ich serca01.02.2019 14:48
Źródło zdjęć: © Youtube.com

Nic tak nie rozpala umysłów osób interesujących się internetem, jak Tik Tok. Aplikacja muzyczna szturmem podbija serca młodych. Nieco starsi chcą zrozumieć jej fenomen. Powód jest prosty: monetyzacja tego niezwykłego trendu.

Może wydać się to nieco zawiłe, ale o Tik Tok już pisaliśmy w zeszłym roku. Wtedy aplikacja nazywała się Musical.ly Jednak kilka tygodni po publikacji artykułu, w sierpniu, aplikacja zmieniła nazwę na obecną. Powód jest prosty, ale potrzebujemy nieco rysu historycznego.

Aplikacja powstała w 2016 roku, kiedy pod nazwą Douyin zadebiutowała w Chinach. W kolejnym roku właściciel platformy wprowadził ją na rynki zagraniczne pod nazwą TikTok. W 2018 roku była dostępna w 150 krajach i w 75 różnych językach.
TikTok, który znamy obecnie, opiera się jednak na dorobku Musical.ly. Ta została przejęta przez Bytedance w 2017 roku. Platformy były dość zbieżne w działaniu. W odróżnieniu od chińskiego odpowiednika, Musical.ly była popularna głównie w Stanach Zjednoczonych i Europie. Ostatecznie w sierpniu 2018 roku obie aplikacje zostały połączone w jedną, globalną platformę społecznościową, która notuje 500 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie.

Małomiasteczkowy Tik Tok

Zdecydowanie najciekawszą informacją, jaką znajdziemy w raporcie przygotowanym przez wrocławską agencję GetHero, jest podział użytkowników ze względu na miejsce zamieszkania. 41 proc. Polskich Tik Tokerów zamieszkuje bowiem wsie lub małe miasta do 10 tys. mieszkańców. Kolejne 24 proc. mieszka w miejscowościach od 10 do 50 tys. mieszkańców. 16 procent żyje w mieście o populacji od 50 do 200 tysięcy mieszkańców, 9 proc. do pół miliona, 10 proc. – w miastach powyżej pół miliona mieszkańców. Łącznie 65 proc. użytkowników Tik Toka pochodzi z małych ośrodków.

Źródło zdjęć: © GetHero
Źródło zdjęć: © GetHero

70 proc. użytkowników jest aktywnymi użytkownikami aplikacji, co oznacza, że nie tylko przegląda, ale i tworzy treści dla innych. Aż 58 proc. z nich korzysta z Tik Tok dłużej niż rok. Do tego 91 proc. osób, które korzystają z aplikacji mają znajomych, którzy również są na Tik Toku. I to znajomi są w przeważającej większości źródłem informacji o Tik Tok – 52 proc. wie o niej właśnie dzięki nim.

"Można przypuszczać, że TikTok jest dobrze znany w ramach grup rówieśniczych. Ponieważ większość użytkowników to osoby młodsze, grupy będą formowały się wokół szkoły. Jeśli chodzi o wyniki badań, to wśród osób, które korzystają z aplikacji ponad 83% z nich wie, że ich znajomi również z niej korzystają. Może to świadczyć o tym, że użytkownicy aplikacji nie ograniczają się jedynie do kontaktów w ramach aplikacji, ale wymieniają się także doświadczeniami poza nią" – czytamy w raporcie.

94 proc. użytkowników spędza w aplikacji ponad 10 minut dziennie. Większość respondentów, 56 proc., korzysta z aplikacji przynajmniej pół godziny w ciągu dnia. Prawie jedna czwarta respondentów poświęca na korzystanie z aplikacji ponad godzinę swojego czasu. Jeżeli założy się, że przeciętne wideo na TikTok trwa 15 sekund, to można przypuszczać, że najbardziej zaangażowani użytkownicy oglądają dziennie co najmniej 240 wideo, wyliczają autorzy raportu.

Przyjrzyjmy się wiekowi oraz płci. 65 proc. korzystających z Tik Tok to osoby między 13 a 15 rokiem życia. Tylko 18 proc. ma mniej niż 13 lat, zaś 15 proc. ma między 16 a 18 rokiem życia. Tylko 2 proc. jest starsza. Wyjątkowym zaskoczeniem jest natomiast rozdział ze względu na płeć – według GetHero, 95 proc. osób identyfikuje się jako kobiety.

Co użytkownicy oglądają na Tik Toku? Nie powinno nikogo dziwić, że najpopularniejsze pozostają wideo "transitions", które wskazało 77 proc. ankietowanych. To technika nagrywania wykorzystująca zmiany kadru. Transitions prawie zawsze wzbogacone są o muzykę w tle, w związku z tym osoby nagrywające TikToki często dokonują przejść zgodnych z rytmem utworu, bądź odnoszą się do słów piosenki podczas układania choreografii.

Atrakcyjność takich treści wiąże się z rywalizowaniem na płaszczyźnie kreatywnej, czytamy w raporcie. Im ciekawsze przejścia, tym więcej wyświetleń. A im ładniejszy klip, tym więcej serduszek. Można zatem wyciągnąć wniosek, że większość użytkowników TikTok w ulubionych treściach docenia dynamikę, kreatywność oraz estetykę, dodają autorzy raportu.

52 proc. najbardziej lubi oglądać tańczących Tik Tokerów, 46 proc. lubi treści komediowe, a 34 – śpiew. To zresztą pokrywa się z preferencjami twórców, którzy najbardziej lubią robić transitions, śpiew taniec i komedię właśnie.
Pozostaje odpowiedzieć sobie na jedno, ostatnie pytanie – dlaczego Tik Tok? Tomasz Wybraniec, prezes agencji zarządu GetHero, ma swoją hipotezę.

Źródło zdjęć: © GetHero
Źródło zdjęć: © GetHero

" Platforma TikTok może stanowić dla twórców swoistą ucieczkę od innych mediów społecznościowych. Mają tam możliwość wyrażenia siebie i zwyczajnie dobrej zabawy, a jednocześnie wiedzą, że nie spotkają na niej dorosłych. Rodzice oraz starsi członkowie rodziny, którzy poznali popularne social media, potrafią łatwo narobić >>siary<< urodzinowymi życzeniami na tablicy Facebooka. TikTok kierowany jest do młodzieży i starszy użytkownik może nie zrozumieć założeń aplikacji. To właśnie dzięki unikalnym ideom platformy, TikTok stał się przyjazną przestrzenią dla młodszej części społeczeństwa" – czytamy.

To zresztą pokrywa się z poprzednim raportem na temat (wówczas) Musical.ly.

- Aplikacja TikTok nie podaje danych odnośnie demografii użytkowników, wiedzieliśmy że dużo polskich użytkowników korzysta z aplikacji, tak więc raport stworzyliśmy na potrzeby rynkowe- mówi WP Tech współtwórczyni raportu, Magdalena Bliźniak. - Topowi tiktokerzy stają się coraz bardziej popularni, coraz częściej zapraszani są do telewizji śniadaniowych, wraz z ich popularnością na TikTok rosną ich zasięgi także na innych social media jak Instagram, YouTube. Potencjał aplikacji jest ogromny, sami twórcy bardzo chętnie nagrywają filmy, zaskakując swoich fanów coraz to lepszymi efektami montażowymi – podkreśla.

Kto może, niech zacznie interesować się Tik Tokiem. Powtórzę to po raz kolejny, ale może w tej aplikacji znajdzie się choć części odpowiedzi na pytanie, co ci młodzi lubią. I przepaść pokoleniowa choć odrobinę się zmniejszy.

Pełną treść raportu można znaleźć tutaj.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.