Aparaty fotograficzne skazane na porażkę? Smartfony wygrywają

Aparaty fotograficzne skazane na porażkę? Smartfony wygrywają14.04.2015 09:47
Źródło zdjęć: © Fotolia / jovannig

Założenie pierwsze: nieważne czym fotografujemy, ważne są umiejętności osoby, która wykonuje zdjęcia. Założenie drugie: do popularyzacji fotografii przyczynia się jak najszersza dostępność do sprzętu, którym da się rejestrować zdjęcia.

Wiecie, co wynika z tych powyższych, całkiem sensownych założeń, jeśli umieścimy je w kontekście pewnych liczb? Dwa wnioski. Po pierwsze, fotografia nigdy jeszcze nie była tak popularna. Po drugie, największym błogosławieństwem dla niej nie są wcale coraz bardziej zaawansowane aparaty, świetne matryce czy genialne obiektywy ale... pojawienie się smartfonów.

Zanim zaczniecie się oburzać i szykować się do linczu pod sztandarem prawdziwych aparatów i prawdziwej fotografii, spójrzcie proszę na poniższe wykresy:

Źródło zdjęć: © (fot. mayflower)
Źródło zdjęć: © (fot. mayflower)

Historia fotografii (oczywiście od strony sprzętowej) na pierwszym wykresie wygląda dość pesymistycznie - największy boom mamy już za sobą, od kilku lat gwałtownie spada sprzedaż aparatów, choć nie dotyczy to lustrzanek ani bezlusterkowców. Najbardziej ucierpiały zwykłe cyfrowe kompakty, nie licząc oczywiście poszkodowanych w "cyfrowej rewolucji" aparatów tradycyjnych, które po roku 2004 w ogóle przestały być uwzględniane na wykresach CIPA.

A teraz ten sam wykres, tylko z uwzględnieniem aparatów wbudowanych (głównie) w telefony komórkowe:

Źródło zdjęć: © (fot. mayflower)
Źródło zdjęć: © (fot. mayflower)

W szczytowym momencie (rok 2010) na świecie sprzedanych zostało ponad 120 milionów "prawdziwych" aparatów cyfrowych, potem ta liczba zaczęła szybko maleć. Jeśli jednak uwzględnimy w tym wyliczeniu również telefony, smartfony, tablety i wszelkiego typu inne sprzęty wyposażone w moduł aparatu cyfrowego, to zdecydowanie najlepszym rokiem w całej historii fotografii był rok 2014. Sprzedało się wtedy niemal 1,3 miliarda (!!!) urządzeń umożliwiających rejestrację zdjęć.

Niestety, również w tym przypadku możemy mówić o dwóch stronach medalu. Fotografia nigdy nie była tak szeroko dostępna, tak łatwa i tak popularna, ale z drugiej - nie przekłada się to na kondycję firm, które tradycyjnie postrzegamy jako fotograficzne. Niektóre (np. Kodak) już zbankrutowały, inne dzielnie walczą o przetrwanie, szukając rynkowych nisz. Jednak smarfonowo-fotograficzny ekspres dawno już je wyprzedził, ciągnięty przez zupełnie inne, nowe lokomotywy.

Oczywiście można w tym momencie podkreślać (całkiem słusznie), że prawdziwe aparaty z wymienną optyką i dużymi matrycami, to jednak zupełnie co innego. Można by też domniemywać, że użytkownicy smartfonów wcale nie korzystają z wbudowanych w nie aparatów, gdyby nie to, że... wyniki ankiet pokazują, że aż 92 procent z nich wskazuje właśnie aparat za najważniejszą funkcję swojego telefonu. Jedno tylko nie ulega wątpliwości - czasy się zmieniają. Już w tej chwili można w internecie natknąć się na całe mnóstwo fantastycznych sesji ślubnych wykonanych... iPhone'm. Oprócz tego wystarczy zerknąć na instagramowe profile osób, które w swoim bio podpisują "Mobile only", dając do zrozumienia, że wszystkie opublikowane zdjęcia są dziełem smartfona.

Zobacz wideo: Sztandar chwały - Historia najsłynniejszej amerykańskiej fotografii wojennej

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Szok i niedowierzanie - Microsoft znowu zmienił ikonę kosza

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.