Amazon zamierza skończyć z niechcianymi prezentami

Amazon zamierza skończyć z niechcianymi prezentami28.12.2010 14:03

Największy na świecie internetowy sklep wysyłkowy Amazon pracuje nad systemem ochrony przed niechcianymi prezentami. Niewykluczone, że już w niedalekiej przyszłości osobista "czarna lista" uchroni nas przed otrzymaniem kolejnego obrzydliwego krawata albo za dużego swetra. Niekoniecznie bezinteresowna koncepcja Amazona ma na celu zmniejszenie liczby zwrotów wiążących się z dodatkowymi kosztami

Redakcja "Washington Post" wygrzebała 25-stronicowy wniosek patentowy Amazona, który precyzyjnie opisuje mechanizm ochrony przed niechcianymi upominkami. W głównej mierze chodzi o to, by takie podarunki nigdy nie docierały do odbiorcy. Zamiast tego otrzyma on specjalny kupon pozwalający na wybór czegoś innego za wskazaną kwotę. Obdarowujący nie musi przy tym wiedzieć, że paczka przygotowana przezeń z taką czułością nigdy nie opuściła hal magazynowych Amazona.

Źródło zdjęć: © (fot. Paul Viant - Thinkstock)
Źródło zdjęć: © (fot. Paul Viant - Thinkstock)

Amerykański wniosek patentowy o numerze 7831439 podaje jako wynalazcę założyciela firmy i jej szefa Jeffa Bezosa oraz jego kolegę z dyrekcji. To Bezos uczynił Amazona numerem jeden handlu online. W najbardziej ruchliwym dniu okresu przedświątecznego - mianowicie 2. listopada - sklep zrealizował zamówienia na przeszło 13,7 miliona artykułów; z tego ponad 2,1 miliona przypadło do niemiecki oddział Amazon.de. Był to nowy rekord.

Jak jednak informuje "Washington Post", aż 3. procent upominków trafia z powrotem do Amazona. Ten musi je przyjąć, posortować i ewentualnie oczyścić, naprawić oraz przepakować, zanim wyśle je następnemu klientowi. W przypadku ponownej sprzedaży produktów używanych lub uszkodzonych sklep musi dodatkowo udzielić rabatu. W tym celu Amazon wprowadził swego czasu tzw. warehouse deals.

Pomysłowa ochrona przed niechcianymi podarkami zaoszczędzi Amazonowi kosztów, a obdarowywanemu rozczarowania - oczywiście tylko w sytuacji, gdy ten ostatni zdefiniuje własną "czarną listę", a obdarowujący zechce dostarczyć mu prezent za pośrednictwem sklepu internetowego. Na razie nie wiadomo, czy Amazon w ogóle wdroży nowy system - koncern nie ujawnia bowiem dalszych planów z nim związanych.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.