Amazon nie pozwoli w sklepach porównywać cen w internecie

Amazon nie pozwoli w sklepach porównywać cen w internecie19.06.2017 11:40
Źródło zdjęć: © WP.PL

Oglądasz produkt w sklepie stacjonarnym, a zaraz potem korzystasz z internetowej porównywarki cen, by zobaczyć, czy nie kupisz go taniej? W sklepach należących do Amazona może być z tym problem.

Pozwolić ma na to patent, który uzyskał Amazon. Jeśli go wprowadzi w życie, to korzystając z darmowej, sklepowej sieci Wi-Fi, klient nie będzie mógł wejść na stronę konkurencji lub skorzystać z wyszukiwarki cen. Automatycznie zostanie przekierowany na witrynę Amazona.

Z punktu widzenia sklepu to bardzo logiczne i rozsądne rozwiązanie. Widać to nawet w Polsce. Ponad połowa ankietowanych Polaków przyznała, że w tradycyjnym sklepie jedynie ogląda towar, by potem ostatecznego zakupu dokonać już w internecie. Czyli tam, gdzie jest taniej. Sklep na tym traci, bo pełni jedynie funkcję wystawy. Pieniądze lądują jednak w kasie konkurencji.

Teoretycznie patent ma pewne luki, bowiem mówimy tutaj wyłącznie o sklepowym Wi-Fi. Nic nie stanie na przeszkodzie, by sprawdzić ceny, korzystając z internetu mobilnego. O ile w jednak Polsce nie ma z tym problemów, tak w wielu zagranicznych państwach pakiety nie są tak tanie i nieograniczone jak u nas. Rozwiązanie Amazona mogłoby uderzyć w wielu kupujących.

Kolejny dowód na to, że nie ma nic za darmo. Owszem, WiFi jest gratis, ale tylko wtedy, jeżeli jesteś “grzecznym” klientem i nie będziesz chciał pójść do konkurencji.

Jest jeszcze inny możliwy scenariusz - Amazon trzyma patent nie po to, żeby samemu wprowadzić takie rozwiązanie do sklepów. Chodzi o to, by nie zrobił tego ktoś inny.

Tym bardziej że gigant właśnie kupił amerykańską sieć sklepów z żywnością organiczną Whole Foods Market za 13,7 mld dol. Amazon coraz mocniej wchodzi na rynek spożywczy. Przy kolejnych inwestycjach sprawdzanie cen w internecie mogłoby więc stać się kłopotliwe - także wtedy, gdy nie pozwalałby na to konkurencja. A może raczej: przede wszystkim.

A my mamy jeszcze jeden przykład na to, co może zrobić gigant, by uprzykrzyć życie albo klientom, albo mniejszej i biedniejszej konkurencji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.