67 % kierowców rozmawiając przez telefon trzyma go przy uchu

67 % kierowców rozmawiając przez telefon trzyma go przy uchu26.11.2009 12:56

Kampania „Dajemy Ci wolną rękę” prezentuje wyniki badań dotyczących postaw
i zachowań wobec rozmów telefonicznych podczas jazdy samochodem
59% polskich kierowców rozmawia przez telefon komórkowy w czasie jazdy samochodem,
z czego 67 % robi to trzymając telefon przy uchu.

Tak wynika z badań przeprowadzonych w listopadzie 200. roku przez MillwardBrown SMG/KRC* w ramach kampanii „Dajemy Ci wolną rękę”, której organizatorem jest Nokia Poland. Kierowców nie powstrzymuje nawet świadomość zagrożeń płynących z rozmawiania przez telefon trzymany przy uchu w czasie jazdy samochodem – 97 % badanych przyznaje, że zdaje sobie sprawę z tego, że rozmawianie przez telefon komórkowy grozi mandatem, a 95 % wie, że jest to niebezpieczne. Co polscy kierowcy robią w czasie jazdy samochodem?

Źródło zdjęć: © (fot. Nokia)
Źródło zdjęć: © (fot. Nokia)

Jak pokazują wyniki badań, polscy kierowcy w czasie jazdy czytają książki, palą papierosy, rozmawiają przez radio CB, zdarzają się również przypadki, że panie poprawiają makijaż, a panowie się golą. Jednak na tej liście pojawiły się również czynności wykonywane przez telefon komórkowy, o których jeszcze kilka lat temu nie było mowy. Do rozmawiania przez telefon przyznało się blisko 60. badanych kierowców! Telefon służy osobom prowadzącym samochód nie tylko do rozmawiania - 27% z nich czyta, a 18% pisze SMS-y i e-maile, 7% respondentów korzysta z nawigacji w swoim telefonie, zdarzają się także osoby, które w czasie prowadzenia samochodu przeglądają za pomocą komórki strony internetowe. O skali zjawiska świadczy fakt, że nie tylko liczba kierowców rozmawiających przez komórkę jest duża, ale i częstotliwość, z jaką to robią: blisko 80 % badanych przyznało, że rozmawia przez telefon bardzo często, często lub od czasu do czasu, jedynie 20% kierowców rozmawia bardzo rzadko.

Co na to statystyki policyjne?
Dane Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych przez MillwardBrown SMG/KRC. Co roku rośnie liczba osób ukaranych mandatem za rozmawianie przez telefon komórkowy trzymany w ręku w czasie jazdy –. w ubiegłym roku ujawniono 23 736 przypadków naruszeń art. 45 ust. 2 pkt. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym, a od stycznia do września br. podobnych przypadków było już 25 166. To oznacza, że tylko w tym roku polscy kierowcy zapłacili już 5 033 200 złotych mandatu!

Wnioski płynące z badań
„Liczba rozmów wykonanych przez telefon w samochodzie wzrasta i będzie wzrastać” – mówi dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego. „Chodzi o przekonanie ludzi do połączenia rozmów przez telefon komórkowy w samochodzie z bezpieczną jazdą” – dodaje dr Sobierajski. Chociaż niemal wszyscy badani (97%) zdają sobie sprawę, że rozmawianie przez telefon trzymany ręką w czasie jazdy jest zabronione, zaledwie 24% posiada zestaw głośnomówiący lub inne urządzenie pozwalające na rozmawianie przez telefon komórkowy bez konieczności trzymania go przy uchu. Osoby te przyznają, że takie alternatywne rozwiązania pozwalają im nie tylko uniknąć mandatu, ale przede wszystkim rozmawiać przez telefon bezpieczniej i wygodniej. Jednocześnie ponad 90 % badanych kierowców przyznało, że chętnie korzystałoby z zestawu głośnomówiącego – obie ręce na kierownicy oznaczają zwiększone bezpieczeństwo. Więcej informacji: na stronie internetowej www.dajemyciwolnareke.pl KIEROWCY (N)A TELEFON - komentarz do badań
przygotowany przez socjologa Tomasza Sobierajskiego

Kilkanaście lat temu Polacy wracający z wycieczek do Europy Zachodniej, z wypiekami na twarzy opisywali małe urządzenia zwane potocznie telefonami komórkowymi, bez których większość mieszkańców zachodnich rubieży naszego kontynentu nie była w stanie się obejść. Najbardziej mieszane uczucia mieliśmy do Włochów, którzy z komórkami nie rozstawali się prawie nigdy, a nierzadko mieli po dwa telefony –. co przez nas, wtedy, było traktowane jak wybryk natury i niewyczerpane źródło anegdot.

Telefon a sprawa polska
Nie minęło wiele czasu i dorównaliśmy Niemcom, Francuzom czy Włochom w liczbie telefonów komórkowych i częstotliwości wykonywanych przez nie rozmów czy operacji. Bardzo szybko przyzwyczailiśmy się do komórek, według ostatnich szacunków 85. Polaków ma telefon komórkowy. Prowadzimy przez nie dłuższe lub krótsze rozmowy, wysyłamy esemesy, zdjęcia, maile. Słuchamy przez nie muzyki, notujemy ważne sprawy. Pomagają nam w organizacji całego dnia, od budzika począwszy, przez kalendarz, po wieczorną synchronizację z komputerowym miesięcznym grafikiem skończywszy. Publicyści, antropologowie i socjologowie pochylają się nad fenomenem „ukomórkowienia” społeczeństwa i zastanawiają się do czego to doprowadzi. Satyrycy wykorzystują telefon komórkowy jako niezbędny gadżet kolejnych skeczów. Określone modele telefonów stały się pożądane. Na niektóre jest moda i zapotrzebowanie. Dobiera się je do osobowości czy koloru torebki. Telefon zalicza się do kategorii „must have”, nie dlatego, że tak jest modnie, tylko dlatego, że tak
jest niezbędnie.

I o ile można się obruszać na to, że nasz komórkowy savoir-vivre pozostawia wiele do życzenia (rozmowy w kinie, dzwonki podczas spektaklu w teatrze czy rozmowy w przedziale w pociągu), o tyle nie sposób nie docenić wartości telefonu komórkowego w codziennym życiu. Retoryczne pytania… i odpowiedzi
Jak często możliwość wykonania telefonu ratowała nas z opresji? O ile więcej spraw możemy załatwić, mogąc zadzwonić z niemal każdego miejsca na świecie? Jak bardzo telefon komórkowy pomaga nam w codziennej gonitwie? O ile rzadziej słyszelibyśmy się z bliskimi osobami, gdyby nie komórki? O ile szybciej, dzięki telefonom komórkowym dowiadujemy się o pewnych rzeczach? Jak dużo czasu oszczędzamy, dzięki nim? Jak bardzo staliśmy się elastyczni mogąc rozmawiać z ważnymi dla nas osobami, niezależnie od możliwości dostępu do telefonu stacjonarnego?

Niektórzy mówią, że to „smycz”. Nieprawda, przecież zawsze można go wyłączyć. Inni twierdzą, że to ograniczenie wolności. Nie zgadzam się, nasza wolność zależy od granic, jakie wyznaczymy sobie i innym - nie wszystkie telefony musimy odebrać. Są tacy, którzy uważają, że to zbyteczny luksus. Jednak nie ma ceny np. za spokój matki, która wie, że jej dziecko dotarło do domu, czy człowieka, który już wie, że jego najbliższym nic nie grozi. Telefon towarzyszy nam wszędzie, nierzadko dwa –. jeden „prywatny”, drugi „służbowy”. Mamy je przy sobie kiedy idziemy na zakupy, pobiegać, czy zasadzić kwiatki w ogródku. Są z nami w samolocie, na łódce i w samochodzie. To jedne z pierwszych urządzeń które bierzemy do ręki, kiedy wstajemy i ostatnie, które odkładamy, kiedy idziemy spać.

Ten doskonały wynalazek, w postaci coraz doskonalszych urządzeń będzie nam bardzo dobrze służył, o ile nauczymy się z niego mądrze korzystać. Samochodowa konieczność i samochodowa intymność Wzrost liczby telefonów komórkowych zbiegł się w czasie ze wzrostem liczby samochodów na naszych ulicach. Im więcej samochodów, tym więcej kierowców, a im więcej kierowców, tym więcej ludzi, którzy prowadząc samochód, rozmawiają przez telefon. Ilość kolizji na drogach spowodowana kierowaniem autem jedną ręką, podczas kiedy druga trzymała telefon przy uchu, spowodowała, czy też wymusiła niejako, stworzenie odpowiednich regulacji prawnych dla kierowców chcących rozmawiać podczas jazdy przez telefon. Każda osoba, która zdaje egzamin na prawo jazdy musi wiedzieć, że zgodnie z Ustawą o ruchu drogowym art. 45. ust. 2, pkt 1 „Kierującemu samochodem osobowym nie wolno korzystać podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku”. Ten zapis dotyczy nie tylko adeptów, ale wszystkich kierowców.

Rzeczywistość jest jednak inna. Jak pokazują badania Millward/Brown „Badanie postaw i zachowań wobec rozmów telefonicznych podczas jazdy samochodem” aż 59% kierowców stara się wykorzystać czas spędzony w samochodzie na wykonanie wielu ważnych, albo mniej ważnych telefonów. Niezależnie od długości przeprowadzanych rozmów, rozmawiamy najczęściej stojąc w korku, bądź na bocznych drogach poza miastem. Przy czym co piąty kierowca (22%) rozmawia przez telefon za każdym razem kiedy prowadzi. Oprócz tego co czwarty (27%) czyta, a co szósty pisze (18%) w czasie jazdy esemsy i maile. Liczba rozmów wykonanych przez telefon w samochodzie wzrasta i będzie wzrastać z dwóch powodów: prozaicznego i emocjonalnego. Prozaiczny to taki, że w samochodach spędzamy coraz więcej czasu w ciągu dnia. Dotyczy to nie tylko przedstawicieli handlowych, ale i mieszkańców większości dużych miast, którzy w drodze z domu do pracy czy odwrotnie, stoją w miejskich korkach. Powód emocjonalny wynika z tego, że samochód jest naszą przestrzenią,
daje nam namiastkę intymności, własnego świata i sprawia, że możemy w nim przeprowadzać rozmowy, które trudno byłoby nam wykonać przy innych osobach w pracy czy na ulicy. Bezpiecznie, czyli jak? I nie chodzi tu o całkowity zakaz rozmów przez telefon w aucie. Chodzi o przekonanie ludzi do połączenia rozmów przez telefon komórkowy w samochodzie z bezpieczną jazdą. Bo jak wynika z cytowanych wyżej badań, ponad dwie trzecie kierowców (67%) podczas rozmowy przez telefon w aucie trzyma słuchawkę ręką lub ramieniem powodując tym samym zagrożenie w ruchu drogowym! Tylko co dziewiąta osoba (11%) używa zestawu głośnomówiącego. Wprawdzie niemalże wszyscy badani rozmawiający przez telefon w samochodzie, trzymający podczas rozmowy telefon przy uchu, zdają sobie sprawę z łamania przepisów ruchu drogowego czy zasad bezpieczeństwa, ale mamy tu do czynienia ze skrzyżowaniem świadomości pozornej i odpowiedzialności rozproszonej. Z jednej strony wiemy, że robimy coś źle i niewłaściwie, jednak staramy się to racjonalizować
tym, że tak jest nam łatwiej, wygodniej, lepiej.

Z drugiej strony uważamy, że nas nie spotka to co innych, rozmawiających przez telefon kierowców. Że to nie nam zdarzy się wypadek, że jesteśmy na tyle doświadczeni, że uda nam się cało wyjść z opresji. Bawimy się w grę z policją, nie zdając sobie sprawy z tego, że tak naprawdę gramy o zdrowie, a nierzadko o życie. Od faktu rozmów przez telefon w samochodzie nie uciekniemy i nie ma takiej potrzeby. Ważne jest tylko, żeby w pędzącym, zglobalizowanym świecie umieć mądrze korzystać z tego co oferują nam nowoczesne technologie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.