5 kluczowych trendów UX i UI na rok 2022

5 kluczowych trendów UX i UI na rok 202230.12.2021 09:42
Projektowanie grafiki
Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Artykuł sponsorowany

Co wpłynie na trendy UX i UI w 2022 roku? Cóż, w końcu może to być rok, w którym wrócimy do "normalności", ale prawdopodobnie nadal będzie to nieco inna normalność.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak kształtują się biznesowe trendy UX w przestrzeni biurowej
  • Jak uzyskać pełną responsywność na różnych ekranach
  • Co z czcionkami
  • Jak stosować gesty i czym jest Scrollytelling

Covid-19 na zawsze zmienił sposób, w jaki pracujemy w świecie cyfrowym. Kiedy jesteśmy zamknięci w naszych domach, nadal spotykamy się i tworzymy online.

Spotkania Zoom/Teams są teraz normą, a prowadzenie biznesu w wirtualnym i jednocześnie rzeczywistym świecie stało się bardziej powszechne i wyrafinowane. To po prostu standard.

Coraz więcej z nas korzysta z usług cyfrowych, ale jak z nich korzystamy i z czego będziemy korzystać w nadchodzącym roku? 

Przyjrzymy się bliżej trendom UX/UI na rok 2022; tendencjom, które naszym zdaniem będą kształtować sposób, w jaki będziemy pracować i tworzyć w przyszłym roku. 

Na horyzoncie pojawiają się wielkie pytania. Jak VR wpłynie na nasz sposób interakcji? Jakie czcionki będą kształtować nasze marki i strony internetowe? W jaki sposób animacja przeniesie nasze strony i media społecznościowe na nowy poziom? Czekamy na 2022 rok z ekscytacją i oczekiwaniem, a to tylko namiastka tego, czego oczekujemy.

Zgodnie z obietnicą tytułu, poniżej 5 kluczowych trendów UX i UI na rok 2022 

1. Biznesowe trendy UX: przestrzenie biurowe

Metaverse, Źródło zdjęć: © Oculus.com
Metaverse
Źródło zdjęć: © Oculus.com

COVID-19 zmusił firmy do przyjęcia praktyk pracy zdalnej, które tak naprawdę nigdy nie istniały przed pandemią. Powstało środowisko, w którym inteligentne technologie, takie jak VR i AR, zostały posunięte do przodu, aby zastąpić rzeczywiste wydarzenia, takie jak np. spotkania czy szkolenia. 

Przykładowo, Facebook (obecnie Meta) szybko dostrzegł potencjał VR i AR oraz to, jak można je wykorzystać dzięki Metaverse, czyli wirtualnym świecie, w którym użytkownicy są połączeni ze sobą w  środowisku cyfrowym za pomocą urządzeń VR. 

W centrum tego wirtualnego świata znajdują się gogle Oculus VR firmy Facebook oraz Horizon Workrooms, czyli aplikacja, która pozwala np. pracownikom noszącym Oculus wejść do wirtualnych biur i odbywać spotkania. Obecnie w wersji "beta", ale w 2022 będziemy mogli doświadczyć sposobu tego kontaktu online i oczywiście takiego sposobu pracy. 

 2. Projekty na dużych i pełnych ekranach

Projekty na dużych i pełnych ekranach, Źródło zdjęć: © material.io
Projekty na dużych i pełnych ekranach
Źródło zdjęć: © material.io

Układ i responsywność elementów na ekranie są teraz wbudowane w system projektowania. Kiedy wielkie firmy, takie jak Google aktualizują swoje systemy i oprogramowanie, należy to zauważyć. Będzie miało to wpływ na to, co programiści i projektanci będą tworzyć w najbliższej przyszłości. 

System projektowania "Google Material", który został stworzony, aby pomóc programistom w tworzeniu wysokiej jakości cyfrowych doświadczeń dla Androida i internetu, ostatnio rozszerzył możliwości, wspierając przygotowanie aplikacji dla wszystkich rozmiarów ekranów. Układ i responsywność komponentów są teraz wbudowane w wytyczne wraz ze zaktualizowaną dokumentacją projektową, która mówi, jak dostosować aplikacje do dużych ekranów w 2022 roku.

Użytkownicy Figma mogą pobrać zaktualizowany zestaw Material Baseline Design Kit ze strony www.figma.com/@materialdesign

3. Animowane logo

Meta, dawniej Facebook, w tym roku wszyscy mówili o swoim nowym , Źródło zdjęć: © Meta
Meta, dawniej Facebook, w tym roku wszyscy mówili o swoim nowym
Źródło zdjęć: © Meta

Jak na nowo opracować swoje logo na 2022 rok? 

O animowanym logo wspominałem w artykule Trendy w projektowaniu UI/UX w 2022 r. Musisz nadrobić zaległości, do którego zapraszam. 

Prostym rozwiązaniem jest przejście od statycznego logo do animacji. Projekty statyczne nie mają takiego samego wpływu, jak projekty animowane - nie "krzyczą" w ten sam sposób.

Logo jest znakiem towarowym, które warto "ożywić" na potrzeby cyfrowe, które może skuteczniej przyciągnąć uwagę. Dlaczego nie dorzucić animowanej wersji nazwy swojej marki, aby jeszcze bardziej podnieść stawkę. Facebook właśnie to zrobił dzięki nowemu animowanemu logo 3D Meta i trudno go zignorować. To sprytny sposób na podniesienie świadomości marki i zwrócenie uwagi użytkowników.

Więcej o animowanym logo znajdziesz tutaj:

4. Duży tekst, nowe czcionki, gesty

Dobór czcionki pozostanie równie ważny w 2022 r, Źródło zdjęć: © Envato
Dobór czcionki pozostanie równie ważny w 2022 r
Źródło zdjęć: © Envato

Duży tekst jest niezły, i 2022 r. sprawi, że pozostanie w czołówce typografii. Natomiast inne subtelne niuanse, takie jak kursywa i podkreślenia, zagoszczą na dobre, aby dodać prostego stylu. 

Co będzie z czcionkami? Wygląda na to, że rok 2022 przyniesie bardziej otwartą, uczciwą i wyluzowaną osobowość krojom pisma, oczywiście czytelność nadal będzie miała najwyższy priorytet. 

Szeryfy o wysokim kontraście połączą tradycyjne i współczesne, dziwaczne czcionki w stylu "vintage", wprowadzą przyjazną atmosferę, a proste i stylowe pisma dodadzą artystycznego i luksusowego charakteru. Silne i proste "sansy" będą świetnymi nagłówkami. To oznacza, że obecne nagłówki będą prezentowane w inny sposób, ale jako projektant treści, bądź w tym wszystkim mądry, nadal muszą być czytelne.

5. Niekonwencjonalne projekty - Scrollytelling

Scrollytelling, Źródło zdjęć: © SPRYLAB | Purple DS
Scrollytelling
Źródło zdjęć: © SPRYLAB | Purple DS

Nieustanna walka o uwagę i zaangażowanie użytkownika nie jest niczym nowym, ale Covid-19 i zwiększona konsumpcja treści jeszcze bardziej uwydatniło tę walkę. Przy większej niż kiedykolwiek liczbie oczu wpatrujących się w ekrany i ogromną konkurencję, naprawdę wyjątkowy design jest ważniejszy niż kiedykolwiek. 

Klasyczne i konwencjonalne szablony używane przez miliony witryn są standardem i nie pozwalają na to, aby wyróżnić witrynę z tłumu. 

Wprowadzenie niekonwencjonalnego układu czy formatu może to odmienić.

Chcąc przyciągnąć uwagę użytkownika, należy się pożegnać z tradycyjnym przewijaniem jednej strony. Połącz wszystkie obecne funkcje na jednej treści tj.:

- przewijanie w poziomie i w pionie,

- przesuwanie, aby przeglądać,

- "kliknij i przytrzymaj"

Po prostu eksperymentuj z ulubionymi przez użytkowników gestami, aby stworzyć indywidualny i dostosowany do potrzeb czytelnika format. 

Wykorzystaj też trend Scrollytellingu, o którym pisałem szerzej tutaj:

Nie przegap:

O autorze

Ponad 15-letnie doświadczenie w zarządzaniu projektami informatycznymi. Współtworzył produkty, kierowane zarówno na rynek polski jak i globalny w modelu SaaS (Software as a Service).

Posiada wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i wdrażaniu narzędzi wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem tj. CRM, ERP oraz rozwiązań IoT (głównie mobilne rozwiązania oparte na lokalizacji i technologii zbliżeniowej).

Realizował wiele projektów digitalowych m.in dla TVN, 4Fun Media, Polsat, TVP, Eurozet, Agora, Infor, Wolterskluwer czy Stroer (system zarządzania procesem obsługi powierzchni reklamowych w całym kraju).

Od ponad 4 lat związany z Wirtualną Polską, gdzie odpowiada m.in. za procesy projektowe rozwijając produkty mediowe i reklamowe.

Artykuł sponsorowany
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.