5 faktów i mitów o certyfikatach SSL

5 faktów i mitów o certyfikatach SSL08.08.2012 10:22
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Wokół certyfikatów SSL narosło w Polsce wiele niedomówień, powtarzanych w przestrzeni internetu przez mniej doinformowanych użytkowników.

1. Certyfikaty SSL są zbyt drogie i nieopłacalne.

Fałsz. Podobnie jak z wieloma rozwiązaniami z branży IT - takimi jak podpis elektroniczny i rozwiązania w chmurze –. również i wobec certyfikatów SSL narosła krzywdząca opinia dotycząca ich ceny i opłacalności. Na kwestie bezpieczeństwa patrzeć należy jak na inwestycję – nie jak na bezzwrotny wydatek.

Z drugiej strony, renomowane ośrodki certyfikacyjne oferują klientom wysokiej jakości produkty za rozsądne kwoty, które są w zasięgu finansowym każdej, nawet najmniejszej firmy.

– _ Podstawowe zabezpieczenie COMMERCIAL SSL, to wydatek roczny rzędu 199 złotych. W praktyce więc, za 16 złotych miesięcznie otrzymujemy całkowite zabezpieczenie szyfrowaniem wszystkich danych osobowych i płatniczych, haseł dostępowych oraz informacji handlowych podawanych na stronach WWW. Opłacalność instalacji certyfikatu jest więc oczywista _ –. precyzuje Mariusz Janczak, Koordynator Marketingu Produktowego w Obszarze Biznesowym Podpis Elektroniczny w Unizeto Technologies SA.

Sceptycy zestawić powinni także poniesione wydatki z kwotą, jaka pojawi się w przypadku skutecznego przejęcia poufnych informacji. Dane z amerykańskiego rynku pokazują, że przeciętny strata w przypadku firm z sektora MŚP wynosi ponad 18. tysięcy dolarów.

2. Certyfikaty SSL to produkt dla wielkich korporacji.

Fałsz. Ataki webowe to coraz powszechniejsze zjawisko w sferze mniejszych graczy rynkowych - już 40. ataków hakerskich w 2010 roku wymierzonych było w MŚP. Są one na celowniku z uwagi na niską świadomość oraz powszechność nieefektywnych zabezpieczeń. Okazuje się, że np. 63% firm nie chroni w żaden sposób komputerów wykorzystywanych do bankowości elektronicznej. W świetle przeprowadzonych badań okazuje się, że większość hackerów przeprowadzających ataki na MŚP przechwytuje właśnie numery kart płatniczych oraz dane weryfikacyjne.

3. Uzyskanie certyfikatu jest skomplikowane i czasochłonne.

Fałsz, ale... Zasady obowiązujące przy uzyskiwaniu certyfikatów są jasne i przejrzyste. Istnieją trzy klasy certyfikatów SSL –. DV (ang. Domain Validation; pol. walidacja domeny), OV (ang. Organization Validation; pol. Walidacja organizacji/firmy) i EV (ang. Extended Validation; pol. rozszerzona walidacja).

DV, czyli podstawowy certyfikat, uzyskiwany jest przez klienta w godzinę, po weryfikacji prawa do domeny. Nadanie OV to kwestia 2. godzin, w trakcie których sprawdzana jest tożsamość kupującego oraz dostęp do domeny. Najwyższy poziom ochrony, klasy EV, poprzedzony musi zostać szczegółową, kilkuetapową weryfikacją, która potrwać może do tygodnia.

4. Centra certyfikacyjne nadające SSL nie są sobie równe.

*Prawda. *Instalacja certyfikatu SSL powinna zostać poprzedzona dokładną weryfikacją samego ośrodka certyfikacyjnego. Sprawdzić należy jego wiarygodność –. obowiązujące standardy, obiektywne wyznaczniki poziomu ochrony, np. zdobyte pieczęcie typu WebTrust lub wpisanie na światową listę zaufanych Centrów Certyfikacji (CA). Pewnym wyznacznikiem jakości jest także portfolio klientów i otrzymane rekomendacje.

5. Instalacja certyfikatu zależy jedynie od wyboru przedsiębiorcy.

Prawda, ale... Faktem jest, że decyzja o zabezpieczeniu leży zupełnie w gestii właściciela witryny. Należy jednak mieć na uwadze, że każdy administrator strony, na której użytkownicy podają swoje dane - jak imię, nazwisko, adres, telefon, e-mail czy numer IP - zgodnie z Ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 2. sierpnia 1997 roku (Dz. U. z 2002 Nr 101, poz. 926, ze zm.) ma obowiązek chronienia ich przed nieuprawnionym dostępem lub przechwyceniem, np. poprzez certyfikat SSL. Z ustawowego obowiązku powinni wywiązywać się przede wszystkim właściciele e-sklepów.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: "Zmiany w aktywacji Windows 8 OEM"

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.