40 tysięcy trolli na polskim Twitterze i Facebooku

40 tysięcy trolli na polskim Twitterze i Facebooku22.06.2017 14:13
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Naukowcy z Oxfordu przeanalizowali 50 tysięcy polskich tweetów. Jak się okazało 1/3 pochodziła z fałszywych profili. Wpisy wysłano z 10 tysięcy kont.

Zgodnie z raportem duża część ruchu w mediach społecznościowych w Polsce powstaje sztucznie, przy udziale specjalnie zatrudnionych trolli.

Jak informuje CHIP.pl, współautor analizy, Robert Gorwa, specjalista od cyberbezpieczeństwa i spraw międzynarodowych, dotarł do osoby związanej z przedsiębiorstwem, zajmującym się publikowaniem nieprawdziwych treści w polskim internecie.

Firma, której nazwy nieujawniono, obsługuje partie polityczne. Posługuje się 40 tysiącami fikcyjnych kont. Proceder jest praktycznie niewykrywalny. Fikcyjni użytkownicy mają unikalny styl pisania i nie wchodzą wzajemnie w interakcje. Jedna osoba prawodzi 15 profili, przy czym za każdym razem korzysta z innego adresu IP. Celem zatrudnionych hejterów są polscy politycy, dziennikarze, blogerzy i aktywiści.

Ponadto badanie pokazało, że 33% wiadomości wysłanych z Twittera w Polsce pochodziła z fikcyjnych kont. Aż 263 profile, ktore publikują prawicowe treści, zaklasyfikowano jako fikcyjne konta. Łącznie wysłano z nich 10 tysięcy wiadomości, czyli 1/5 całego ruchu. Z kolei 113 fikcyjnych lewicowych kont zamieściło 2 tysiące tweetów.

Zdaniem naukowców, za część tego zjawiska w polskim internecie odpowiadają rosyjskie służby specjalne, które w ten sposób mają wzmacniać polski nacjonalizm i niechęć do Ukrainy.

Teg typu działania szczególnie nasiliły się także podczas szczytu NATO w Warszawie w 2016 roku. Wówczas w sieci ukazywały się fałszywe wywiady z polskimi dowódcami.

Trzeba też zaznaczyć, że problem fikcyjnych kont nie dotyczy tylko polityki, ale i zwykłych opinii na temat produktów czy miejsc. Szajkę fałszywych recenzentów namierzył niedawno Przemek Marczyński z portalu mojmac.pl. Wystarczyło zajrzeć na ich facebookowy profil, by dostrzec, że nie są to prawdziwi ludzie.

Jak wynika z badania Gemius/PBI najpopularniejszym portalem społecznościowym w Polsce jest Facebook - korzysta z niego 22,6 osób. Z kolei z Twittera korzystają z niego głównie politycy i dziennikarze - ok. 4milionów użytkowników.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.