15 lat przeglądarki internetowej. Krótka historia surfowania

15 lat przeglądarki internetowej. Krótka historia surfowania13.10.2009 00:01
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

13 października 1994 roku udostępniona została wersja beta pierwszej komercyjnej przeglądarki internetowej, znanej później jako Netscape Nawigator. To przełomowa data, która zmieniła sposób, w jaki korzystamy z zasobów Internetu.

Pierwszą opracowaną przeglądarką była Mosaic Netscape 0.9. Jej nazwę zmieniono później na Netscape Navigator. Nowy program umożliwiał pokazywanie zamieszczonych w Internecie tekstów i grafik. Bazował na kodzie opracowanym w NCSA, centrum naukowym przy Uniwersytecie Illinois. Jego współautorem był Marc Andreessen, który był także współzałożycielem Netscape?a. Rozpoczęła się nowa era Internetu, był to też początek wojny przeglądarek, która trwa aż do dzisiaj.

Źródło zdjęć: © (fot. nsf.gov)
Źródło zdjęć: © (fot. nsf.gov)

Sukces Netscape'a był oszołamiający. Udało mu się zdobyć aż 9. proc. rynku, a ludzie odkryli zalety surfowania. Zupełnie inaczej wyglądała jego sytuacja w okolicach 2000 r. Wówczas jego udziały w rynku spadły do zaledwie 1 proc. (według danych Janco Associates). Rozpoczął się okres panowania Internet Explorera.
Mało kto pamięta, że po raz pierwszy przeglądarka Microsoftu (w wersji 1.0) pojawiła się w pakiecie Windows 95 Plus! Pack. Zbudowano ją na bazie oprogramowania firmy Spyglass, części NCSA, która dysponowała prawami do tej samej technologii, na bazie której zbudowano Mosaica. Kluczowym posunięciem Microsoftu, które zapewniło sukces jego przeglądarce, okazało się dołączenie za darmo Internet Explorera do sytemu operacyjnego. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Już po dwóch latach role się zamieniły, i to Internet Explorer zdetronizował Netscape'a uzyskując 4. proc. udziałów w rynku przeglądarek wobec 46 proc. Netscape?a (dane Janco Associates).

Nowy niszowy gracz
Wówczas na arenę wkroczyła Opera. Mało znana norweska firma Opera Software przygotowała produkt, któremu przez wiele lat udało się zdobyć niewielki udział w rynku. Najnowsza wersja programu - Opera 10 - pojawiła się we wrześniu tego roku. Obecnie Opera Software utrzymuje, że ma 4. milionów użytkowników, którzy korzystają z przeglądarki na różnych systemach operacyjnych. Natomiast z mobilnej wersji Opery - Opery Mini korzysta około 30 milionów osób, w tym wielu użytkowników BlackBerry.

Netscape przegrywa, niech żyje Mozilla
W lutym 199. roku powstał open source?owy projekt Mozilla, którego celem było dostarczenie na rynek bezpłatnej przeglądarki. Wówczas już było jasne, że Netscape przegrał pierwszą wojnę przeglądarek z Internet Expolorerem. Produkt Microsoftu okupował pierwsze miejsce na rynku z blisko 70 proc. udziałami. Netscape mógł się pochwalić zaledwie 28 proc.
Przez chwilę, w 199. roku pojawiła się nadzieja dla Netscape Navigatora. Na jego kupno zdecydował się AOL, jednak nie był już w stanie przywrócić mu świetności. W grudniu 2007 roku AOL ogłosił że dłużej nie będzie wspierać opracowywania Navigatora. To praktycznie był koniec pierwszej przeglądarki stron WWW. Przeglądarki, która doczekała się także spolonizowanej wersji o nazwie Sylaba Komunikator.
W 2004 roku pojawia się Firefox, który szybko zyskuje opinię szybkiej alternatywy dla Internet Explorera. Do przeglądarki Microsoftu należało wówczas 8. proc. rynku. Jednak Firefox systematycznie rozpoczął zdobywanie w nim udziałów. Dzisiaj - wg firmy StatCounter - wynoszą one globalnie ponad 30 proc.

  1. r. przynosi wydarzenie, którego finał miał miejsce kilka dni temu. Opera złożyła skargę przeciw Microsoftowi do Komisji Europejskiej, twierdząc, że narusza on prawo antymonopolowe, dołączając Internet Explorera do Windows. Po dwóch latach doszło do ugody. Microsoft zobowiązał się do zamieszczenia w Windows 7 okna wyboru przeglądarki - to użytkownicy będą mogli decydować, która przeglądarka będzie domyślna w Windows.

Chrome, nowy gracz

W 2008 roku na scenę wkroczył Google Chrome. Celem Google'a było opracowanie szybkiej przeglądarki o prostym interfejsie. Jednak na razie Chromowie nie udało się podbić rynku - może się pochwalić zaledwie 3,7 proc. udziału w rynku. Jak na produkt Google to niewiele. Odpowiedzią Microsoftu na poczynania konkurencji była nowa wersja Internet Explorera, oznaczona numerem 8. Nowości wprowadzone w przeglądarce były próbą podreperowania udziałów w rynku, które spadły do 68 proc. (Janco Associates).
Nowe funkcje pojawiły się też w Firefoksie, w wersji 3.5. Wzorem Chrome?a i Internet Explorera wprowadzono funkcje prywatnego przeglądania Internetu. Według danych Mozilli, z jej przeglądarki korzysta 300 milionów ludzi na całym świecie.
15 lat po opracowaniu pierwszej przeglądarki swój powrót na rynek z nowym produktem zapowiedział Marc Andreessen, twórca Mosaic. RockMelt ma być przeglądarką zintegrowaną z aplikacjami webowymi oraz sieciami społecznościowymi. Podobny projekt przeglądarki z funkcjami społecznościowymi jest już dostępny - to Flock.

Źródło artykułu:idg.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.