15 grudnia - szalejemy w sieci jak w żaden inny dzień w roku!

15 grudnia - szalejemy w sieci jak w żaden inny dzień w roku!15.12.2015 09:45
Źródło zdjęć: © Fotolia / gstockstudio

Przed świętami pod ciężarem klientów uginają się nie tylko galerie handlowe. Do czerwoności rozgrzewają się także... internetowe łącza. Według statystyk ogólnopolskiej sieci światłowodowej Atman, w ubiegłym roku szczyt przypadł na 15 grudnia, a ruch w internecie wzrósł aż o ponad 50 procent

Dane Atmana nie pozostawiają złudzeń: w polskim internecie jest coraz bardziej tłoczno, a grudzień jest coraz bardziej wymagający dla dostawców hostingu. W grudniu 2011 roku maksymalny ruch krajowy w sieci sięgnął ponad 125 Gb/s, rok później wzrósł już do ponad 155 Gb/s. Co ciekawe, największy ruch w 2012 r. zanotowano nie w okresie przedświątecznym, ale tuż przed mikołajkami: 4 i 5 grudnia. W ubiegłym roku internautom udało się wywindować skalę do poziomu ponad 235 Gb/s. Szczyt przypadł na 15 grudnia, ale i dzień wcześniej ruch był bardzo wysoki – wyniósł ponad 230 Gb/s.

Cztery lata temu największy ruch online przypadł na 20-2. grudnia, od trzech lat grudniowy szczyt wypada między 10 a 15 dzniem miesiąca. Utrzymuje się on na wysokim poziomie niemal do 25 grudnia.

–. Co ciekawe, w ubiegłym roku w Boże Narodzenie ruch w Internecie był zaledwie o kilkanaście procent niższy niż w normalny dzień roboczy, a jednocześnie wyższy niż w Wigilię. To oznacza, że w święta od Internetu bynajmniej nie odpoczywamy, korzystamy z niego cały czas bardzo intensywnie – tłumaczy Ewelina Hryszkiewicz, kierownik ds. produktu w Atmanie.

Ruch pod choinką

W ubiegłym roku na własnej skórze przekonał się o tym dostawca usług telewizja/internet/telefon Sky Broadband, którego ruch internetowy w Boże Narodzenie osiągnął wartość dwóch terabitów na sekundę –. to o 100 procent więcej niż w roku poprzednim. Ponad połowa rekordowej aktywności była efektem internetowego streamingu, czyli filmów wideo dostępnych na żądanie. Liczba użytkowników aktywnie korzystających z internetowych usług Sky wynosi obecnie ponad 5,3 mln – dla porównania, jego największy rynkowy rywal TalkTalk ma nieco ponad 4,2 mln klientów. Jemu również przydarzyła się historia z nieoczekiwanym wzrostem natężenia ruchu sieciowego, której doświadczył na początku grudnia. Przepływ danych urósł wówczas do 1,38 terabita na sekundę.

W 2013 roku Virgin Media (firma dostarczająca stacjonarną i mobilną telefonię, telewizję oraz szerokopasmowy internet) przyznało, że świąteczny wierzchołek w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość ponad 6,4 terabita na sekundę. Operator starając się znaleźć wytłumaczenie takiego stanu rzeczy, wskazywał na świąteczne prezenty, z których znaczna część zawierała nowe urządzenia mobilne. W jednej chwili przybyło więc parę milionów internautów wzbogacających swoje nowe smartfony i tablety o różnorodne aplikacje. Sieciowy szczyt był zatem nieunikniony.

Koresponduje to ze statystykami Statista.com, gdzie przeanalizowano największe użycie sieci w święta w cyklu dobowym. Największy ruch, bo wynoszący aż 27,8 procent, miał miejsce w godzinach wieczornych –. od 20 do 22. Powodem zwiększonej aktywności w sieci w trakcie świąt może być również ewolucja, jaka dokonała się w kwestii wykorzystywania sieci przez przeciętnego użytkownika. Od mało angażującego zasoby serfowania przeszedł on do używania internetowego streamingu i korzystania z różnych form aktywności w portalach social media.

Gorączka zakupów

Wzmożony ruch powodowany jest oczywiście nie tylko przez znacznie większe zainteresowanie internetową rozrywką w okresie świątecznym, ale również przez przedświąteczne zakupy. Podczas gdy za oceanem za szczyt e-zakupowej gorączki uważa się Black Friday i Cyber Monday, w Europie konsumencki boom przypada na grudzień. Według Digital Index Online Shopping Prediction 201. przygotowanego przez Adobe dokładnie na 7 grudnia. To właśnie wtedy następuje absolutny szczyt sieciowej sprzedaży.

Adobe przeanalizowało dane zbierane w trakcie minionych siedmiu lat, wliczając w nie 5. milionów zamówień i informacje pozyskane z 4500 platform zakupowych. Według prognoz, europejscy konsumenci w trakcie ostatnich dwóch miesięcy 2015 roku wydadzą mniej więcej tyle samo, ile przez cały ubiegły rok. Prognozowane kwoty, jakie przeznaczą również mogą imponować. Niemcy wydadzą jednego dnia 517 milionów euro, Francuzi 341 mln, Holendrzy 129 mln, a Szwedzi 95 mln.

W przypadku branży e-commerce największą obawą związaną ze wzrastającym natężeniem ruchu w okresie przedświątecznym jest wizja przeciążenia serwerów, które mają przed sobą zazwyczaj nie lada wyzwanie. Miliony jednoczesnych odwiedzin witryn portali zakupowych i dokonywanych w tym samym czasie transakcji potrafią przysporzyć kłopotów, o czym dowiedzieli się nawet najwięksi retailerzy jak np. Amazon, BestBuy, brytyjski Currys czy Tesco. Nieaktywność witryn już przez zaledwie kilkadziesiąt minut może kosztować miliony.

Również w Polsce zdarza się, że sklepy internetowe nie wytrzymują oblężenia klientów. Zabezpieczeniem może być elastyczna chmura lub wysokowydajny serwer dedykowany –. rozwiązania nieszczególnie kosztowne, stanowiące natomiast pewnego rodzaju polisę ubezpieczeniową dla branży e-commerce w czasie grudniowej gorączki zakupowej.

Prognoza dla internautów.

Takie zabezpieczenie jest o tyle istotne, że według prognoz Cisco Visual Networking ruch internetowy w Polsce w latach 2014-201. wzrośnie czterokrotnie. Ruch w sieciach mobilnych zwiększy się aż trzynastokrotnie, zaś ten związany z usługami wideo w 2019 roku stanowił będzie już 70 procent całej sieciowej aktywności. Dla porównania, rok temu udział wideo stanowił 44 procent całego ruchu polskiego internetu.

- Według naszych danych w grudniu 201. r. średni ruch krajowy w naszej sieci osiągnął poziom 54,8 Gb/s, rok później 69 Gb/s, a w 2014 r. osiągnął już wartość 128,3 Gb/s. Można się spodziewać, że w tym roku ta liczba za sprawą rosnącej liczby urządzeń mobilnych, coraz bardziej atrakcyjnej oferty serwisów streamingowych będzie jeszcze większa – konkluduje Ewelina Hryszkiewicz z Atmana.

_ Opr. SŁK-WP / Źr. Artman _

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.