140 znaków po polsku - raport o Twitterze w naszym kraju

140 znaków po polsku - raport o Twitterze w naszym kraju21.05.2013 12:58
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

3,5 miesiąca analiz, 84 325 poddanych analizie użytkowników, 9 644 277 zebranych tweetów. Wyzwanie: prawie 10 GB danych poddanych dokładnej analizie po to, aby odkryć, po raz pierwszy, kim są i co robią na Twitterze internauci piszący w języku polskim.

Twitter w Polsce od miesięcy zyskuje coraz większą popularność i mimo to, że wciąż jest postrzegany jako medium niszowe, liczba jego polskich użytkowników* stale rośnie. –. W związku z tym, że dotychczas Twitter nie był dobrze zbadany w Polsce, postanowiliśmy przygotować raport na podstawie danych z naszego kraju, który pokaże jego aktualny obraz, kondycję i potencjał – mówi Rafał Janik, Thinkmedia.pl, pomysłodawca i współautor raportu.

Kto tweetuje
W ubiegłym roku swoje konta na Twitterze w Polsce założyło ponad 5. proc. nowych, aktywnych użytkowników. Najchętniej tweetują osoby w wieku od 15 do 30 lat. Młode osoby wykorzystują to medium do śledzenia swoich idoli oraz autorytetów. Twitter sprawia, że mogą być blisko interesujących ich tematów.

W badanym okresie aktywni użytkownicy Twittera objęci badaniem, opublikowali łącznie ponad 5,4 miliona tweetów, co średnio daje ponad 310. tweetów na jednego użytkownika, a każdy tweet składał się średnio z 92 znaków! Średnia liczba followers to 396, średnia liczba following to 351. Nieco ponad 60 proc. tweetów zawiera „@”, 13 proc. adres URL, 15 proc. hasztagi, czyli „#”.

Aktywność użytkowników

Liczba użytkowników tweetujących rośnie od rana z godziny na godzinę codziennie poczynając od godziny 5-6 rano, osiągającą najwyższą wartość w godzinach 20-2. i opadając do rana. W odpowiednio niedzielę i poniedziałek tweetów jest najwięcej, liczba ta osiąga wartość minimalną w czwartek.

Aplikacje

  1. proc. aktywnych użytkowników Twittera objętych badaniem publikuje swoje posty poprzez stronę www, a 70 proc. wykorzystuje do tego zarówno stronę www i mobilną stronę www. Jest to zadziwiająca informacja, która wskazuje, że pomimo doskonałego dopasowania Twittera do możliwości, jakie dają smartphony i pomimo natywnych aplikacji na te urządzenia, użytkownicy wciąż korzystają z „tradycyjnych” rozwiązań. Istotne jest również to, że aż 84 proc. tweetów jest publikowanych poprzez witryny i aplikacje należące do Twitter.com. Pokazuje to przewagę, jaką Twitter ma nad aplikacjami niezależnych dostawców.

Polityka w Twitterze
Analizie poddano także aktywność grupy popularnych polityków i osób medialnych, które aktywnie udzielały się na Twitterze. W wynikach widać zdecydowaną przewagę Janusza Palikota nad pozostałymi osobami. W czasie objętym badaniem był on najczęściej cytowaną i wspominaną osobą z tej grupy. Wpływ na ten wynik miała na pewno znacznie krótsza obecność Premiera Donalda Tuska (grudzień 2012. na Twitterze niż Janusza Palikota.

Twitter umiejętnie wykorzystany, pozwala uzyskać bardzo duży odzew w prasie tradycyjnej. Minister Spraw Zagranicznych, Radek Sikorski, zdystansował pozostałe osoby z badanej grupy pod względem liczby cytowań w mediach. Jego tweety były bardzo chętnie podchwytywane przez prasę. Można tutaj zaryzykować wniosek, że media tradycyjne uczą się, że media społecznościowe są doskonałym źródłem aktualnych informacji, w tym relacji z wydarzeń, opinii znanych osób. Czasem wystarczy niecałe 140 znaków, by na ich podstawie zbudować dobry news.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.