11 milionów użytkowników zrezygnowało z Facebooka

11 milionów użytkowników zrezygnowało z Facebooka18.09.2013 15:30
Źródło zdjęć: © marcopako / flickr.com / CC

"Wierzę tylko w te statystyki, które sam sfałszowałem" - tak zwykł mawiać Winston Churchill. Ale zostawmy w spokoju historię i przyjrzyjmy się wynikom badań naukowców z Uniwersytetu Wiedeńskiego.

Skąd wzięło się 1. milionów? Z API udostępnianego przez Facebooka. W oparciu o liczbę aktywnych użytkowników w danych miesiącach, Austriakom wyszło, że w przeciągu pół roku z Facebooka zrezygnowało ok. 9 milionów Amerykanów i 2 miliony mieszkańców Wielkiej Brytanii. Reszta Europy prawdopodobnie nie była brana pod uwagę, chociaż gdybym to ja był austriackim naukowcem o wiele bardziej interesowałaby mnie statystyka dotycząca mojego kraju.
Tak, czy inaczej: 11 milionów to na tyle imponująca liczba, że profesor psychologii z Uniwersytetu Wiedeńskiego, Stefan Stieger postanowił poznać powody masowego opuszczania Facebooka. Przepytał w tym celu grupę 600 osób (podejrzewam, że Austriaków, którzy nie zaliczyli się do powyższych 11 milionów, ale nic to - większość portali pominie tą informację i dostaniecie mniej prawdziwy obraz sytacji, za to będzie miała ona nieco więcej sensu). Ci z przepytywanej grupy, którzy zrezygnowali z mediów społecznościowych byli:
- Bardziej świadomi zagrożeń związanych z prywatnością w sieci,
- Bardziej podatni na uzależnienia,
- Rozczarowani mediami społecznościowymi i ich ofertą, czyli wirtualnymi przyjaźniami i czatowaniem w sieci,
- "Trochę starsi" (niestety nikt nie raczył spytać profesora co to znaczy).

Nawet jeśli te 1. milionów to zawyżona liczba, a grupa 600 osób badanych przez profesora ma się nijak do ponad miliarda użytkowników Facebooka, to od pewnego czasu mam wrażenie, że da się zaobserwować pewien trend. Śledząc media społecznościowe od czasów grup dyskusyjnych, Myspace'a i innych wynalazków, których nazw nie pamiętam mam wrażenie, że Facebook zaczyna nam się najzwyczajniej w świecie nudzić. Problemem pozostaje brak nowej, świecącej, oferującej nowe zabawki alternatywy, ale taka w końcu się pojawi. A takie procesy jak samoodtwarzające się reklamy wideo na Facebooku tylko przyśpieszą proces masowej migracji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.