F-16 bez pilota stoczył walkę powietrzną z człowiekiem

F‑16 bez pilota stoczył walkę powietrzną z człowiekiem

Samolot VISTA X-62A
Samolot VISTA X-62A
Źródło zdjęć: © Domena publiczna, USAF | Kyle Brasier
Łukasz Michalik
21.04.2024 16:46, aktualizacja: 22.04.2024 08:46

W ramach testów prowadzonych przez agencję DARPA po raz pierwszy przeprowadzono symulowaną walkę powietrzną pomiędzy F-16 a maszyną VISTA X-62A, pilotowaną przez sztuczną inteligencję. To kamień milowy w rozwoju bojowych bezzałogowców.

Test polegał na przeprowadzeniu serii symulowanych, manewrowych walk powietrznych na krótkim dystansie pomiędzy samolotem F-16 pilotowanym przez człowieka a specjalną, testową wersją F-16 o nazwie VISTA X-62A, kierowaną przez sztuczną inteligencję.

W kabinie tego samolotu siedział człowiek, który w razie nieprzewidzianej sytuacji mógł przejąć stery, ale jego interwencja nie okazała się konieczna.

Symulowane walki prowadzone z udziałem AI w wirtualnym, komputerowym środowisku, nie są niczym nowym. Złożoność procesów zachodzących w prawdziwej walce powietrznej jest jednak tak duża, że wirtualne środowisko okazało się niewystarczające i konieczne stało się prowadzenie dalszych testów z wykorzystaniem prawdziwych samolotów.

Według informacji podanych przez DARPA (Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych Departamentu Obrony), początkowo AI wykonywała wyłącznie manewry obronne, ale z czasem umożliwiono jej także atakowanie samolotu "przeciwnika".

Jak podaje DARPA, podczas walk minimalna odległość pomiędzy maszynami wynosiła 600 m, a prędkość, z jaką zbliżały się do siebie, sięgała blisko 2 tys. km/h. Rezultat symulowanych starć powietrznych nie został ujawniony.

Autonomiczny F-16

Użyty podczas testów samolot VISTA X-62A (Variable Stability In-flight Simulator Test Aircraft) to zmodyfikowany F-16, który od 1992 r. służy amerykańskiemu lotnictwu do testów i rozwoju lotniczej sztucznej inteligencji.

Samolot został zbudowany na bazie izraelskiego wariantu F-16 i otrzymał zmodyfikowane powierzchnie aerodynamiczne, a także możliwość wektorowania ciągu poprzez wychylenia dyszy silnika. W rezultacie maszyna dysponuje większymi od zwykłych F-16 możliwościami wykonywania manewrów. Samolot otrzymał także zmodyfikowane, wzmocnione podwozie.

Maszyna zbudowana wspólnym wysiłkiem DARPA i Skunk Works ma także całkowicie zmodyfikowane oprogramowanie i komputer pokładowy EMC2 (Enterprise Mission Computer version 2), znany pod potoczną nazwą Einstein Box.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)